Soort van verlamming

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
dwalus
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2009 12:07

Soort van verlamming

Bericht door dwalus »

Hey hallo allemaal, ik hb een hele lieve kater Dwalus geheten, die ineens last kreeg van een soort verlammings verschijnselen, meteen naar de DA, helemaal ondrzocht, echoscopie gemaakt, bloed afgenomen, maar hij kan niet meer lopen. Het lijkt wel en verlamming, zo maar plotseling, Dwalus is een grote stoere kater, en nu ligt hij als een zielig vogeltje in een grote bench. Het bloedonderzoek geeft aan dat hij gezond is, en een klein beetje calciumtekort heeft. Dat is nu op peil, maar hij blijft een soort verlammingsverschijnselen te houden. We dwingen hem om te eten, en geven hem met een spuitje drinken. Wie heeft dit wel eens meegemaakt, en kan ons verder helpen? gr Marian
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: soort van verlamming

Bericht door Adriana »

Hoi Marian, dat is schrikken en ik kan me voorstellen dat je beetje ten einde raad bent.

Heeft je da niks anders gezegd dan dat zijn waardes verder goed zijn?
Heb even gezocht op verlamming achterhand kat en kom daar een paar enge dingen tegen:

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... nuwstelsel

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page1 ... kemie.html

http://www.belcat.be/nl/kat/health/ate.html

http://www.specialcats.nl/index.php?id=78.

Bloedstolsel scoort vrij hoog trouwens. Misschien kun je zelf even kijken of je iets herkent.
Hij heeft toch niks giftigs gegeten buiten? En is ook niet gevallen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Soort van verlamming

Bericht door Cari »

Ik moest ook gelijk denken aan HCM. Is zijn hart getest?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
dwalus
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2009 12:07

Re: soort van verlamming

Bericht door dwalus »

Hallo Adriana, alles, maar dan ook alles is onderzocht, ik heb je links gelezeen, en ga toch voor de eerste optie, omdat bij Dwalus zijn voorpoten niet5 willen, en niet zijn achte3rpoten. En mijn partner heeft gezien dat hij van de tafel was gesprongen, en dat zijn voorpootje dubbel was gegklapt, maar dat zal toch niet de oorezaak zijn, ze springen van wel hoger af. Af en toe denk ik, he, daar is die stoere kat weer, en dan een paar minuten later ligt hij weer, heel zielig in zijn mand. Nu haal ik hem er af en toe uit, en leg hem heerlijk op de bank, en als het lekker weer is , leg ik hem op het balkon. Toch blijkf ik hoop houden, want hij heeft een bijzonder plekje in mijn hart. Dank je wel voor je reactie, en ik hou jullie op de hoogte.
groetjes Marian
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Soort van verlamming

Bericht door rieneke »

zouden vitamine b injecties (cobalamine) kunnen helpen?
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Soort van verlamming

Bericht door loek »

Hoi Marian
Och wat naar zeg. Ik zou het ook niet weten. Maar wat ik me afvroeg heeft Dwalus pijn aan zijn (voor)pootjes? En hoe lang is dit nu bezig?

Als het pijn doet en het is nog niet zo lang aan de hand dan is het misschien nog een optie dat hij toch verkeerd is gesprongen/ terecht gekomen. Laten we het hopen, want dan hersteld het zich ook weer.Verder zou nog een second opinion kunnen vragen bij een adere d.a...

sterkte met Dwalus..gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: soort van verlamming

Bericht door Adriana »

dwalus schreef: en ga toch voor de eerste optie, omdat bij Dwalus zijn voorpoten niet willen, en niet zijn achterpoten. ?
Ik begrijp bij eerste optie: je denkt aan vergiftiging?

Nog wat info waar je misschien wat aan hebt voor Dwalus

Deze opsomming van vergiftigingen is verre van volledig omdat er onnoemelijk veel giftige stoffen bestaan. Het is daarom zelfs voor een dierenarts onmogelijk om elke vergiftiging te herkennen en de passende therapie paraat te hebben. Er bestaat daarom het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum te Bilthoven, waar dierenartsen dag en nacht terecht kunnen voor het opvragen van informatie.

http://www.dierendokters.com/vergiftiging-hond.html

Neem aan dat jullie van alles en nog wat proberen en nazoeken of is het afwachten hoe het zich ontwikkelt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
dwalus
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2009 12:07

Re: Soort van verlamming

Bericht door dwalus »

Hoi Loek. Dwalus geeft niet aan dat hij pijn heeft, ( hij heeft wel pijnstillers, en dat geven we hem in zijn eten )en zijn pootjes hangen er maar slap bij, en verkeerd gesprongen, ja dat is wel zo. Maar dan heeft hij het maar aan een pootje, en dat is het vreemde hieraan, hij heeft het nu na 14 dagen ook aan zijn andere voorpoot. Hij kan alleen maar op de bank, ( daar leg ik hem dan neer )of in zijn mand liggen, wij moeten hem helpen ( optillen ) om hem op de bak te zetten, en dat is geen doen, want dan is hij weer gestrest. Grote ogen,bek open, snel ademen, ik ga morgen ochtend nog een keer naar de dierenarts, en ga haar om haar menig vragen. Ik en mijn partner zeggen al tegen elkaar "zo heeft hij ook niks meer, ligt alleen maar in zijn mand, en kan ook helemaal niks meer, heeft ook geen plezier meer"en dat is eigenlijk ook wel zielig.

@Adriana, wij hebben naar alles al gezocht waar we zoeken moesten, afwachten, ik weet het niet, hij heeft het nu ook niet fijn, vanmiddag had ik hem op de bank gelegd, en wat ook nooit bij hem gebeurd, heeft hij op de bank op een kussen geplast, en hij bleef erin liggen.Zoiets is ook niet goed, we zeggen ook tegen elkaar "zo heeft onze Dwalus ook geen leven meer, kan niets meer, en moet hij dan zijn hele leven op de bank, of in zijn mand doorbregen? Dat is toch ook zielig". Morgen gaan we met hem nog een keer naar de dierenarts, en vragen om haar eerlijke mening. Zo met dit lieve dier door te gaan, is voor hem niets, maar voor ons ook niet. Zit er meer in, en dat vraag ik echt aan de arts, dan ga ik door. Maar zoals je zelf al op internet overal leest, is het voor het beestje ook geen doen, en is het toch het beste dat we hem ( hoe erg wij het ook vinden ) om hem in te laten slapen. Ik hou jullie op de hoogte, en bedankt voor jullie lieve tips. groetjes Marian
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Soort van verlamming

Bericht door rieneke »

neem ajb bovenstaande vraag over cobalamine mee naar je dierenarts?
sterkte, ik hoop dat er nog wat mogelijkheden zijn.
dwalus
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2009 12:07

Dwalus

Bericht door dwalus »

Hallo allemaal, ik heb vanmorgen ( nou eigenlijk gisterenavond) het moeilijke besluit genomen, we hebben vanmorgen Dwalus laten inslapen. Er was toch sprake van een tumor in zijn hoofdje, en de verlamming werd alleen maar erger, Dwalus lag in zijn eigen ontlasting gisterenavond en vanmorgen, en dat is voor een kat, zoals jullie weten heel erg. We moesten hem al tillen naar de kattebak, en daar deed hij vrij weinig in, het beetje plezier wat hij nog had,was even een uurtje op het balkon, en gezellig bij ons op de bank, alleen zijn levenslust was helemaal weg, hij strekte zijn koppie niet meer, lag alleen maar. Werd ook erg mager, dat zag ik pas gisterenavond, ondanks het voeren, we zijn heel verdrietig, en de andere katten lopen te zoeken. Onze George kwam de laatste 14 dagen al niet meer in de huiskamer, vond het maar niks, zo'n zieke kat, en Karel kwam alleen maar uit nieuwsgierigheid, en voor het eten wat er aan Dwalus werd gegeven. Nu komen beide weer in de huiskamer, en die lieve Karel kwam me echt troosten, ikben door hem helemaal schoongelikt, geen stukje liet hij ongedaan. Nu moeten we verder met 1 lege plek, maar gelukkig weet ik dat we een goede beslissing hebben gedaan, hij is heel vredeig in mijn armen gestorven. Ik wil jullie bedanken voor jullie raad, en adviezen.

groetjes Marian
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dwalus

Bericht door Cari »

Ik wens je heel veel sterkte Marian! Het is een heel moeilijk besluit, maar voor Dwalus ongetwijfeld het beste wat je kon doen.
LIef van Karel dat ie je kwam troosten :smile:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Dwalus

Bericht door tacuma »

Heel veel sterkte gewenst! Het is de moeilijkste beslissing die je moet nemen als je kat er zo slecht aan toe is, maar het getuigt van liefde dat jullie hem zijn rust gunnen. En inderdaad, wat lief dat je zo getroost wordt door Karel. Hopelijk helpt dat de pijn en het gemis een beetje te verzachten.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Soort van verlamming

Bericht door loek »

Och je Marian, dat klinkt inderdaad wel erg zielig...wat erg voor Dwalus en voor jullie. Was Dwalus echt aan het hijgen (net als een hond zeg maar) toen je hem op de bak zette? Dat schijnt namelijk onder normale omstandigheden geen goed teken te zijn.

Ik hoop dat er nog hoop is voor Dwalus! En dat jullie geen afscheid hoeven te nemen van hem.

Sterkte!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Soort van verlamming

Bericht door loek »

Hallo Marian
Ik lees nu pas je andere bericht waarin je verteld dat je Dwalus hebt moeten laten inslapen.
Heel veel sterkte met dit verlies!!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dwalus

Bericht door Kattenbella »

Heel veel sterkte! Naar dat het ze erg bleek te zijn :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie