Coco's agressie door artrose?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Ik heb Coco nu al een tijdje. Heb haar uit het asiel gehaalt. Daar blies en gromde ze al naar andere katten en naar mensen als je in de buurt kwam.

Eenmaal thuis deed ze ook nog wel agressief, maar dan wanneer:

- Je haar bij de kont aait
- Je haar wil oppakken als ze zit of ligt
- Je haar van je schoot af laat glijden (zachtjes)
- Je haar van het bed af probeerde te krijgen door zachtjes aan de deken te trekken
- Als Bindi met haar wil stoeien

De laatste twee weken blaast ze ook soms naar niks. Dan sta ik gewoon op terwijl ze een eindje verderop loopt en blaast ze. Niet naar mij, maar gewoon.. in de lucht. Toen ik vandaag weg was heeft mijn zusje met haar mobiel gefilmt hoe Coco ineens hele rare sprongen maakt en blies richting haar staart.

Ze heeft dit niet altijd. Ik kan haar soms wel gewoon bij haar kont aaien. Nu zei mijn zusje dat ze wel eens artose oid kan hebben en af en toe pijn heeft aan haar rug. Toen ze dat zei ging er ineens een lampje bij me branden. Dat zou heel goed kunnen verklaren waarom ze niet speelt (uberhaupt niet, ook niet met speelgoedjes) en waarom ze bovenstaand gedrag vertoont. Daarbij heeft ze nog altijd wat overgewicht, al is dat wel minder aan het worden en is ze natuurlijk al een beetje op leeftijd. Ik vermoed dat ze ouder is dan 9 namelijk. Het kan ook zijn dat ze mishandelt is in het verleden en daar letsel aan over heeft gehouden. Ze heeft bij beide voorpoten namelijk alle tenen gebroken gehad wat nooit behandeld is (waardoor ze nu een soort klompvoetjes heeft).

Ik ga morgen als ik met Bindi naar de DA ga om de hechtingen te laten verwijderen ook Coco meenemen (wel eerst bellen natuurlijk). Ik ga vragen of de DA haar wat pijnstilling wil geven en eventueel wat Metacam. Als ze dan ineens niet meer dit gedrag vertoont dan zou dat an sich voor mij reden zijn eens om een röntgen te gaan vragen.

Zijn er mensen die dit herkennen of misschien wat tips hebben?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Nyncke »

Kun je bij katten ook glucosamine met chrodiotine ( hoe schrijf je het precies) gebruiken?
Bij honden en bij mensen werkt het erg goed, ook bij rare vergroeiingen door breuken kan het verzachtend werken.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Geen idee. Maar wil eigenlijk eerst bij de DA achterhalen dat ik zeker weet wat het is. Maar zal het in gedachten houden en even vragen tzt. Dank je.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door rieneke »

ik herken daar wel wat van, maar denk behalve aan artrose ook aan spondylose.

mijn nelis heeft artrose in de rechter voorpoot.
de pijn varieert, en al naar gelang hij een slechte dag heeft, krijgt hij metacam.
geef ik het niet op een pijnlijke dag, dan gaat hij miep treiteren.
ik zie dus wel degelijk een verband.
bij artrose helpt het als je naast de metacam glucosamine met chondroitine geeft, en visolie.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Cari »

Agossie, arme Coco.... al die tijd met pijn rondgelopen :-( . Ik zou zeker foto's laten maken voordat je aan een of ander middeltje begint.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Gelukkig gaf ik al heel lang zalmolie, ik deed dat uit preventief oogpunt. Voor haar gewrichten, omdat ze al wat ouder was. Maar we zullen zien vandaag hoe het gaat en wat de DA zegt. Bedankt Rieneke!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door loek »

Hoi Camoth
En? Heeft de da iets kunnen vinden? Lijkt me (als leek) een goed idee om pijnstiling te geven en als dit helpt onderzoeken wat er aan de hand is.

Ik hoop dat het meevalt!

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Hoi Loek,

Ik ga om 19.15 vanavond naar de DA met Bindi, bel zo even om te vragen of Coco ook mee mag. ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Nou we zijn weer thuis hoor. Gelukkig heeft iedereen het overleeft, inclusief personeel van de DA :lol:

Ik heb het verhaal uitgelegt aan de DA en ze wilde daarom Coco onderzoeken. Hartluisteren ging nog net aan, maar ze begon al te blazen naar de DA alleen al met luisteren. Toen de DA haar buik wilde voelen haalde ze uit. Gelukkig mis, maar de DA had wel door dat een goed onderzoek zo niet zou lukken.

Afijn, uiteindelijk met drie man, beschermde kleding, handschoenen en handdoeken te werk gegaan. Ik ben toen de kamer uitgelopen. Kon het ten eerste niet aanzien en ten tweede wil ik niet dat Coco haar vertrouwen in mij verliest als ze ziet dat ik erbij ben wanneer ze haar zo vastpakken. Werkelijk, ik heb nog nooit een kat zo afgrijselijk horen gillen :shock: . Na tien minuten kon ik weer naar binnen. Ze had de hele boel ondergepiest en gepoept van ellende. De DA vertelde dat ze bij het voelen aan haar buik alleen blies, maar zodra ze aan een wervel kwam explodeerde Coco. Ze vermoed dus dat er wel iets aan de hand is met haar rug, zij het artrose of iets anders was haar pijn geeft.

Daarom nu Metacam meegekregen. Elke dag een spuitje geven en kijken of er verbetering optreed. Als het beter wordt dan gaan we röntgenfoto's laten maken, moet helaas onder narcose vanwege Coco's onvoorspelbaarheid. Als er geen verbetering is moeten we gaan kijken wat het dan kan zijn. Eerst de Metacam helemaal opmaken en dan bellen.

Heb daar van 19.00 tot 21.10 gezeten, ben kapot :icon_shifty: Maar wel blij dat ik ben gegaan. Hoop echt dat er verbetering gaat komen. Heb net haar eerste dosis al gegeven met wat Viyo, dat ging er schoon in, dus dat is alvast mooi.

DA vond trouwens ook dat ze een geweldig mooi gebit heeft :edance: Nou, dat is een compliment wat ik mezelf volledig aanreken, want toen ze uit het asiel kwam had ze zelfs sanering van een aantal tanden gehad zo rot als ze waren. Dus dank aan de kippennekjes en de kauwrolletjes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door rieneke »

ik vind dit meer en meer naar spondylose klinken.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Wat is spondylose precies Rieneke?
DA heeft ook niet gezegd dat het artritis is, alleen dat ze wel denkt dat Coco pijn heeft aan haar rug.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door rieneke »

vind je het erg om te googlen op spondylose en spondylosis?
ben erg moe en heb de puf niet voor een heel verhaal, sorry.
lees maar, als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

okay, ga ik doen, thnx!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Kattenbella »

Ooh, arme Coco :-( Het doet mij daar ook aan denken. Dat is een vergroeing/scheve ruggegraat toch Rieneke?
Goed idee om te kijken wat het is.

Ik hoop dat de pijnstilling even helpt. Heb je haar al lekker verwend?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Coco's agressie door artrose?

Bericht door Camoth »

Ja ze wordt hier extra geknuffelt as we speak :grin:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie