Hersenbeschadiging

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Marline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:49

Hersenbeschadiging

Bericht door Marline »

Mijn kleine kitten van 8 weken heeft vanmorgen de houten plaat, die als afscheiding diende, op zijn koppie gekregen, doordat zijn zusje er over heen wilde klimmen.

Hij lag in een enorme plas met bloed en heeft gelukkig niets gebroken. Het bloed was afkomstig uit zijn neusje, na een paar minuten was het bloeden gestopt. Nu heeft de dierenarts verteld dat hij in ieder geval een hersenschudding heeft en hersenbeschadiging. Eigenlijk heeft zij verteld dat hij maar een hele kleine kans maakt om dit te overleven. Ze had verwacht dat hij het einde van de ochtend al niet haalde. Inmiddels is het bijna 17uur en is de situatie stabiel, maar nog wel zorgelijk. Hij heeft weinig vooruitgang laten zien de afgelopen uren.

Nu is mijn vraag, als hij dit overleeft... Wat kan ik dan verwachten bij een kat met hersenbeschadiging? Heeft iemand hier ervaring mee?
We moeten vanavond beslissen wat we doen, nog een nachtje aankijken of in laten slapen... Het is erg moeilijk...
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Katrin »

wat moeilijk, misschien dat je dierenarts je kan vertellen wat het katje er eventueel aan over gaat houden.
sterkte.
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Hilde_72 »

Wat erg... Ook ik kan je alleen adviseren om dit na te vragen bij de dierenarts.
Ik wil je heel veel sterkte toewensen!
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door sandy »

Ik zouniet te snel de beslissing nemen om m inte latenslapen, als hij goeie pijnstilling krijgt knapt hij met rust mischien wel aardig op.
Pas dan kan je zien wat de beschadiging is, nu is het logisch dat hij versuft is na zo'n klap.
Wel triest door een stom ongelukje..sterkte hoor :-(
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Marline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:49

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Marline »

De dierenarts vond het ook moeilijk om in te schatten wat voor beschadiging hij er aan over zou houden. Wel was ze een beetje optimistisch. Zijn pootjes bewegen wel, maar hij reageert totaal niet op reflexen, geluiden en geuren. Zijn oortjes zijn nog koud, dus is hij nog in shock.
Zij adviseerde om hem nog een nachtje te houden, kijken wat hij doet. Het positieve is dat zijn ademhaling keurig is, netjes gelijkmatig en niet te oppervlakkig. Dat is een goed teken.

We hebben besloten om hem nog een nachtje daar te laten, kijken wat hij doet. Als hij vannacht overlijdt, dan zal hij volgens de DA rustig en zonder pijn inslapen.

Morgenochtend hoor ik meer... Het is echt heel verdrietig.

Zijn zusje eet slecht en slaapt alleen op mijn borst. Dus het wordt een taai nachtje...

Bedankt in ieder geval voor de sterkte wensen...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door sandy »

Heeft hij wel wat gekregen tegen de shock? Daar herstellen ze wel goed van hoor, met de goeie behandeling althans.
Wat een drama..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door tacuma »

Hopelijk komt het toch helemaal goed met dit kleintje. Ik duim voor jullie!
Heel veel sterkte vannacht!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit mij aan bij San.

Wat een naar ongeluk :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Seemy »

he bah wat erg... en je weet ook totaal niet waar je aan toe bent en waar je goed aan doet :-(
Wel goed om de nacht even aan te kijken hoe het vordert, en niet te snel een beslissing neemt. Ik duim voor je dat het beter zal gaan....
Ben heel benieuwd... Sterkte.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Boomer »

Heel veel sterkte !!!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Nyncke »

Ik weet alleen het een en ander over hersenbeschadiging bij mensen.

Dan ligt het eraan welk deel van de hersenen is geraakt wat de gevolgen zijn. Het kan zijn dat het comakindjes worden, dat ze altijd verstandelijk beperkt blijven, of vergeetachtig of aggressief...maar ook bv dat ze opeens een taal vloeiend kunnen spreken....
Vaak is er wel gedragsverandering.

Maar goed voor hetzelfde geld is er over een maand niks meer te merken.

Ken je misschien iemand die reiki kent, dan zou je kunnen vragen of die reiki wil geven, dit versterkt het zelfgenezend vermogen.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door beestenbende »

Jeetje wat een heftig verhaal, ik hoop dat je kitten de nacht goed is door gekomen?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Marline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:49

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Marline »

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels zijn we al weer halverwege deze dag en is de situatie een klein beetje veranderd. Mijn kleine kitten heeft wat te drinken gekregen vanmorgen in een spuitje waarbij het water in zijn bekkie werd geduwd. Dit slikte hij keurig door, hij heeft zich een klein beetje opgericht, maar drinkt niet uit zichzelf. Hij reageert nog steeds niet op geluiden andere reflex-oefeningen. Gisterenavond was hij nog in shock en daar kreeg hij regelmatig het infuus voor.
Ik heb de DA gesproken en zij weet niet hoe hij hier door heen komt, als hij het overleefd. De kans dat hij dus hersenbeschadiging heeft is groot, maar ze kan, logisch ook, niet vertellen hoe erg het zal zijn en of het zal genezen.

Vanmiddag heb ik opnieuw een afspraak bij de DA, dan laten we ons kereltje inslapen. Ik moet me daar aan vasthouden. Als ik toch heel duidelijke verbetering zie, dan wordt het heel moeilijk om me aan dat besluit vast te houden. Realistisch gezien blijft het toch een beestje en als ik er voor honderden euro's aan kosten voor maak en hij wordt binnenkort platgereden voor een auto... Bovendien... Gedraagt hij zich nog wel als een kat (leuk, gezellig, écht-kat) met hersenbeschadiging... En zijn zusje loopt nog hier rond, die wacht tot hij met haar komt ravotten. Dus hier heeft hij weinig rust, tenzij ik hem afzonder en in een kamertje stop, maar of dat een kat goed doet... Daar heb ik ook mijn vraagtekens bij...
Kortom: het is een moeilijk besluit!

Ik dank jullie nogmaals voor de berichtjes!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door beestenbende »

O Marline, wat een moeilijke beslissing! Maar begrijp je standpunt wel, wat zal dit allemaal dubbel voor je zijn. Heel veel sterkte en laat je het nog weten?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Marline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:49

Re: Hersenbeschadiging

Bericht door Marline »

Inmiddels weer terug thuis...

Bij de DA heb ik gezien dat Siepie iets beter was dan gisteren, maar nog te weinig om hoop te hebben. De DA heeft het zelfde vertelt als wat ik al eerder schreef, krijgt hij, als hij dit doorkomt, een kat-waardig bestaan. En bovendien, wat doet zijn zusje thuis... De natuur is toch dat de zwakste het moet ontgelden... Bovendien reageerde hij niet op geluiden, hij reageerde alleen wat sterker op het aaien en kriebelen. Volgens de DA heeft hij ongeveer de helft van de hoeveelheid bloed, die een kitten van 8 weken heeft, verloren. Dit kreeg hij niet meer aangemaakt, zelfs niet met infuus. De shock was er nog steeds. Alle organen deden het super goed, het was alleen zijn brein wat een gigantische klap had gekregen...

Ik heb mijn kleine kater in laten slapen, het was best verdrietig, (ben ook wel een emotionele doos), maar wel goed. Er viel een last van me af! Ik weet dat de beslissing goed is geweest...

Ik zal niet zozeer het kleine beestje missen, maar zn smoeltje! Hij had een zwart oog en een wit oog en zwart plukje onder zn kin. Bovendien had hij een zwart kontje, maar met witte haartjes was er een soort luiertje rond zijn kontje en staartje getekend, ... Heel bijzonder en humoristisch!

Het is heel cru, maar om willen van zijn zusje moet ik morgen al een anders broertje/zusje uit het nestje halen. Er zijn nog 2 kittens over... Als ik te lang wacht, accepteert Otje ('t zusje) de nieuweling niet meer zo makkelijk, ook al is het een broer of zus. Persoonlijk vind ik het erg snel om een nieuwe erbij te doen, maar voor Otje is het beter...

Nogmaals super bedankt voor alle reacties! Ik ben maar een stille member denk ik... Maar vind het vaak leuk om vanalles te lezen, zonder daadwerkelijk een reactie te geven!
Plaats reactie