Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Fijn te horen dat alles weer voorbij is Adriana, hopelijk gaat het deze keer goed en hoef je niet meer terug.
Heel veel succes met Enzo , verwen hem maar lekker , heeft hij echt verdiend.
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Even een vraagje Adriana, ik heb al gelezen dat die Carbimazol geen bijwerkingen heeft , maar kan je dit ook nog gans hun leven blijven doorgeven in plaats van Thiafeline of dient dit juist vooraleer je een jodium therapie toe past ?

Zou dit wel heel graag weten , omdat Tirza echt geen eetlust meer heeft sedert ze de Thiafeline neemt, en ik ze met moeite aan gewicht bij krijg.
Ze staat nu aan 1 pilletje per dag , tegen het overgeven moet ik niets meer geven , want dat doet ze al een paar dagen niet meer zonder het pilletje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

hihi, bij Enzo geen bijwerkingen heb ik bedoeld, maar carbimazol valt beter bij veel katten omdat het ietsje anders is dan felimazole/thiafeline etc.
nee, het heeft niets met ra jodium te maken, ik heb hem op carbi gezet om hem zoveel mogelijk aan te laten sterken voor de behandeling en je moet twee etmalen van te voren stoppen.
we hadden slechte ervaringen met felimazole en ik denk dat dit ook met een veel te hoge dosis te maken had.

wat ik heb geleerd met carbi en enzo is dat je heel snel te veel geeft. en dat veroorzaakt eetstaking.
en nadeel van thiafeline en felimazole is ook dat het niet te delen is.

heb steeds één carbi tabletje van 5 mg driemaal doorgeknipt zodat ik wist wat een kwart was.
iets minder dan een kwart over het etmaal verdeeld en 3 maal per 6 uur viel het beste.
zat ik boven de 1 mg per dag dan zag ik hem niet meer en at hij niet.
bij wegen bij aankomst in Lienden was hij dan ook behoorlijk aangekomen!

mbt tot je vraag: schildklier is voortschrijdend en beetje afhankelijk van hoeveel tumorweefsel wordt steeds meer geproduceerd en moet steeds meer worden geremd.
en nee, je kunt de medicatie niet eindeloos blijven ophogen!
overleg even met je dierenarts wat wijsheid is, hangt ook af van de t-4 (= schildklierwaarde) maar mijn ervaring ook van de vorige keer is dat zelfs bij een vrij hoge t-4 je veel beter met een heel lage dosis kunt beginnen en dan heel langzaam opbouwen.
sommige dierenartsen doseren denk ik veel te hoog..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Alles alweer achter de rug Adriana…. Hoe is het nu met Enzo?

Heb je ergens nog tussentijds bloedonderzoek bij Enzo gedaan, op Carbimazol dan? Het was wel maar een korte periode dat Enzo aan de carbi zat, vandaar….. Het is toch weer anders voor iemand die blijvend carbi zou geven.
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Dank je wel voor je antwoord Adriana , zo weet ik al iets meer.
Ik ga het bespreken met de DA , ik weet dat ze 84 had , maar met 2 keer 2,5 mg per dag Thiafeline was ze helemaal naar beneden gegaan op 14 dagen tijd , en ze had maar 8 meer, dus de schildklier werkte te traag.
Dus als ze Carbimazol zou mogen krijgen , kan ik dat dan gans haar leven nog geven of moet je daar ook mee stoppen ?
Ze mag alles eten omdat haar nieren goed zijn , maar toch ben ik dan bang dat die Thiafeline haar nieren zou beschadigen met de tijd .

@ Hoe gaat het met Enzo als ik ook even vragen mag ?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Enzo slaapt veel en is super schichtig. dat komt niet zo zeer door de behandeling maar door de opsluiting. hij heeft vrij lang met zijn zus Mies in een garage gezeten bij zijn vorige eigenaar en raakt dat trauma niet meer kwijt, ben ik bang.
eind van de maand krijg ik de gegevens bloedonderzoek van na de behandeling.
nu eet en drinkt hij vrij goed, de eerste dagen heb ik hem spuitjes water gegeven.

schildklier is min of meer voortschrijdend en dat verschilt bij iedere kat.
dat betekent dat je steeds meer medicijnen moet geven om te dempen en dan hangt het ervan af hoe oud katzel is, voordat je last van bijwerkingen krijgt door de hoge dosis.
Enzo is nog vrij jong en ging van 35 naar 70 in een jaar, dus vrij steil omhoog. dus dat had steeds meer problemen gegeven, want steeds meer medicijnen en ik denk dat dit voor alle schildkliermedicijnen, dus carbimazol, thiafeline, felimazole geldt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
1234567
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2014 10:43

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door 1234567 »

hallo: er stond ergens een bericht over medicijn Thiafeline welk medicijn over was en deze wilde schenken of iemand over wilde nemen.
weet u iemand?
dank.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

welkom op het forum cijfertjes!
weet niet van medicijn dat over is en weggegeven kan worden..
wij zijn hier op het forum geen tweedehands apotheekje... maar ik begrijp best dat thiafeline en felimazole per maand een dure hobby is... maar kan daar niet zo veel aan doen...
vraag aan je dierenarts als je dat bedrag moeilijk kunt ophoesten om het goedkopere middel!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Nieuwe bloedcontrole laten doen, leverwaarden heel goed , nieren heel goed , hartslag heel goed , ruis is helemaal weg en de waarden met 1 tabletje per dag zijn helemaal goed.
Alleen problemen met het eten, ik ga beginnen met door haar nat voer , vers voer te geven.
Heb ik gisteren en vandaag gedaan , al is het wel onder dwang.
Hoor en lees heel veel over vers voer en dat dit heel gezond zou zijn voor haar, zeker voor de schildklier.
Maar ben al heel blij dat alle waarden enorm goed zijn , nu nog het eten. :-|
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Alles goed met Enzo Adriana ?
Geen nieuws , goed nieuws hoop ik ?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

daytir schreef:Alles goed met Enzo Adriana ?
in maart weer bloedprikken op t-4 bij Enzo. en eigenlijk toch wel alle waardes, dus maar weer een geriatrisch profiel.. dan is het 6 maanden na de ra jood behandeling.
hij is een paar weken stil en veel slapend geweest. in die tijd heb ik hem gespuitjevoerd, zowel water als natvoer (almo mousse).
de laatste maand is hij opmerkelijk actiever, Maks kan een lel krijgen als hem iets niet zint en hij eet zelf beter. en hij is de enige die hier vers rauw vlees eet dus wekelijks een keer kip en een keer lamsvlees met vetrandjes..
de emmer schoon slootwater met nog wat watervlooien en zuurstofplanten is een succes te zien aan zijn plassen. bij de broertjes ook trouwens..
hij komt wel wat aan maar dat blijft bij Enzo lastig, beetje vuurwerkstress en het is er allemaal weer af.

mijn ervaring met schildklier is dat het heel langzaam gaat. was daar door AH van de Lingehoeve ook al op gewezen. was geneigd om eerder te laten bloedprikken maar eigenlijk heeft dat geen zin en moet dan 6 maanden na behandeling nog een keer. dus houd ik me in.

gaat geloof ik wel goed, vacht glanst, genoeg plassen en mooie drollen en hij vindt me eindelijk aardig..! komt op schoot op een vast tijdstip om uitgebreid te worden geknuffeld (en gekamd). verliest op t ogenblik erg veel vacht maar weet niet of dat met de behandeling te maken heeft.
en ik heb de indruk dat hij rustiger is, heeft ook niet meer die gejaagde blik en ingevallen schouders....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

hier loopt het personeel ronkend en knorrend rond. :edance: :pdtura: :edance:

eergisteren bloedonderzoek Enzo en de waardes zijn keurig!
zeker voor een fase 2 ex-nierpatient met alle operaties en al het medische gedoe dat hij intussen achter de rug heeft..
met zijn nierwaardes ben ik ook erg blij. dit zijn schone waardes, niet meer geflatteerd door hoge schildklierwaarde.
hij krijgt deels normaal en k/d natvoer, beetje k/d brokken en nature's best senior, wekelijks vlekjes en verder geen medicijnen.

Urea (BUN) 9.3 5.7 - 13.5 mmol/l
Creatinine 133 < 168 umol/l
T4 (total T4) 32.2 10 - 60 nmol/l

en hij is het afgelopen jaar van 4,5 naar 5,4 kg gegaan en bijna 1 kilo aangekomen!
zit goed in zijn vel, is rustig, eindelijk ook opperkater en dat straalt hij ook uit en eet met plezier in plaats van bijna niet en altijd angstig. en hij begint zelf te drinken..

hij is intussen 11 jaar en zou hij misschien de komende jaren stabiel blijven?
ok, ieder jaar een keertje bloed afnemen maar verder geen witte jassen meer, hè Enzo?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Wat super om te lezen!
Had ook verwacht dat hij misschien beetje angstig weg zou schieten gisteren maar bleef gewoon lekker liggen en oogde niet angstig ;-) en eindelijk kilo aangekomen en wat reserves :edance:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Maar dat is geweldig om lezen Adriana! Vreemd, ik heb nog aan Enzo gedacht, want mijn inwendige agenda zei me dat Enzo zo nu toch ongeveer op controle moest ;-)
Ik ben reuzeblij voor jullie.

Hier zijn we momenteel serieus ongerust, maar ik kan pas volgende week bij de da terecht. Pappie is terug beginnen vermageren en hij eet slecht, hoewel de eetlust er wel is. Maar volgens mij is het niet opnieuw de schildklier, daar ben ik vrij zeker van, al zullen we dat mee laten checken. Hij drinkt normaal, plassen zijn normaal… Gedrag is verder prima met veel lentekriebels nu.
Mijn buikgevoel zegt dat het iets met zijn tanden is want hij weigert momenteel plots alle brokken, maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn.
Volgende week weten we meer.

Dikke knuf aan Enzo!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

wat naar om te horen dat Pappie kwakkelt.
zou hij zo slecht eten vanwege gebitsproblemen? kun je zijn lip optillen om te zien hoe die tandhalzen eruit zien? eet hij wel natvoer?
maar als hij vermagert en toch eetlust heeft, spuitjevoeren met aangelengde mousse?
Almo heeft een kleine serie overheerlijke mousses..

ja, hele opluchting en voor het eerst sinds ik hem ken, zit Enzo voor mijn gevoel goed in zijn vel. hopelijk zijn we met hem voorlopig uitgedokterd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie