Chronische Pancreatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moeilijke eters

Bericht door MarjanR »

Je zou de pil met easypill kunnen aanbieden.
Zelfs mijn "ik lust niets anders dan dit" Sara vond het niet te versmaden.
Een staafje kost maar 1.99 en je kunt het als het goed is bij de da mee nemen.
Gewoon als snoepje geven (scheelt weer wat kunst en vliegwerk).
Lukt het niet, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Ik weet eigenlijk ook niets over het dieet voor de alvleesklier.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeilijke eters

Bericht door pearlsofpassion »

En als je het toch over het eten doet, moet je heel hard in geloven dat hij het wel zal eten. Anders doet hij het zeker niet. :grin:

Cesar Milan gezien? Als je als baasje denkt dat het niet gaat lukken, neemt het dier dat over, voelt dat er iets niet goed is, en dan zal hij ook niet eten.
Dus wel met een uitsproken positieve ingesteldheid en blakend zelfvertrouwen: hij zal het wel lekker vinden, eraan beginnen. Ook weeral een stuk eenvoudiger gezegd dan gedaan... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Nou, we zijn weer naar de DA geweest en hij kreeg er de AB injectie en een pilletje cerenia. Thuisgekomen at hij zowaar in 1x 10 gr van het nieuwe dieetvoer. We hadden al geprobeerd of hij het met Zymoralpoeder at, maar dat moest ie niet. Van de DA mochten we het ook met suspensie mengen en na het eten met een spuitje geven. Nou, dus vlak na het eten een spuitje erin gemikt, maar hij had het nog niet doorgeslikt of hij kreeg, ondanks de cerenia een uur geleden, braakneigingen van de Zymoral en kotste vervolgens echt alles er weer uit.

Klote natuurlijk. De DA vond het ook jammer, maar vindt het belangrijker dat hij de AB, de cerenia en de pijnstillers krijgt. Ik zag op internet nog een middel, Tryplase, dat ongeveer hetzelfde doet als Zymoral. Misschien is dat wat. Verder had hij het ook nog over runderpancreas dat je bij de slager kan kopen om dat in kleine stukjes te voeren, als hij dat lekker vindt, omdat daar dezelfde stoffen in zitten.

Enfin, anders zonder de Zymoral en dan de vijf dagen medicijnen afwachten.

@valerie
Ja, bij Cesar gaat dat toch een stuk gemakkelijker, al kreeg hij die ene hond die niet wilde eten ook niet aan het eten, dat lukte alleen het bazinnetje onder een bepaalde omstandigheid.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

Admin schreef:Ik weet nog niet veel van dieetvoeren
k heb intussen voor je gezocht en kwam het volgende aan dieetvoeders specifiek bij pancreatitis (maar ik weet niet met welke vorm je te maken hebt..) tegen:

overigens .... dieren met pancr moeten 4 - 6 keer per etmaal kleine porties licht verteerbaar dieetvoer hebben

de fibre respons diet (brokjes) van RC heb je dacht ik al
http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-intestinal.pdf
en ik kom bij RC eigenlijk geen ander dieetvoer tegen specifiek voor pancr-patientjes..

hills heeft prescript i/d voor katten
http://www.christophar.com/product.asp? ... 663M%205KG
deze link is van medpets over hills i/d
http://www.medpets.nl/hills+feline+id/

http://www.idexx.nl/diergezondheid/educ ... f/0209.pdf
dit is een duidelijk verhaal afkomstige van kringen rond VetMedlab (bloedonderzoek) over pancr bij hond en kat met tips en adviezen

er is van vetcomplex brokjes VetComplex digestive Adult cat
http://www.medpets.be/vetcomplex+digestive+adult+cat/

van Trovet is er HLD Hepatic
http://www.medpets.be/trovet+hld+hepatic+kat/

van Specific is er Food Allergy Management FYD-hij
http://www.medpets.be/specific+food+all ... ent+fydhy/

bij Eukanuba hebben ze intestinal formula Cat
http://www.medpets.be/eukanuba+intestinal+formula+cat/
Eukanuba is geloof ik onlangs samengegaan met een groot Amerikaans bedrijf en hebben daarvan de kennis en ook de dieetvoeren voor specifieke klachten

hier is nog de link van tryplase en dat zou een alternatief voor zymoral kunnen zijn..
http://www.medpets.nl/tryplase/

alle bovenstaande voeders zijn in brokvorm om Indy ;-) te plezieren!
en verkrijgbaar bij Medpets, dus dat s overzichtelijk..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeilijke eters

Bericht door Ilone »

Is gewone moutpasta ook laxerend?
Misschien domme vraag..., maar ik weet wel dat het haarballen etc verminderd zeg maar. Maar of ze er echt diarree van krijgen?
Heb hier net moeten ontwormen, en dat zijn best flinke pillen, en ook ik heb niet de makkelijkste katten betreft pillen geven. Heb de pillen volledig in moutpasta omwikkeld, en de pil werd zo van mn vinger afgelikt. Misschien als je alleen steeds dat beetje voor alleen de pil gebruikt, dat hij dan niet te veel pasta binnen krijgt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Echt superbedankt voor het uitzoeken, Adriana! Dat helpt alweer een stuk. Van RC hebben we van de DA ook Sensitivity Control meegekregen die hij wel wil eten. Alleen is mij nog niet duidelijk of het bij pancreas nou gaat om laag vetgehalte of om de eiwitten of vezels. Daar moet ik nog even naar kijken.

Catmalt werkt wel laxerend als ik het 5x per dag met een spuitje moet geven ;-)

Nog iets, Indy krijgt drie x per dag om de zes uur de pijnstiller Temgesic, maar dan dus de injectievloeistof oraal toegediend. Indien nodig vier keer, maar daarvan zie ik de noodzaak niet. Omdat hij de vloeistof oraal krijgt heb ik geen idee of die hoeveelheid (0,25 ml per keer) teveel is. Ik lees overal dat het geen bijwerkingen zou hebben, maar ik merk wel degelijk verschil in zijn gedrag. Zo zat hij een poosje na zijn eerste dosis zo ontspannen met zijn onderkaak, dat het steeds leek of hij een beetje zijn bek open had. Beetje raar, maar als het een opiaat is, zal hij best een beetje stoned zijn van het spul. Ook loopt hij nu steeds rond als de anderen slapen en ook zijn gezichtsuitdrukking is anders, meer 'open', alsof hij in verwondering de wereld bekijkt.

Ik zal het morgen nog even navragen bij de DA, maar ik denk dat ik de dosis ga verlagen. Wat denken jullie?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

ja, zeker weten! eerst halveren denk ik en dan kijken wat er gebeurt..
ik ben geloof ik de enige die zelf ervaring met temgesic heeft en het is geweldig spul maar MoMo, die een grote, diepe wond van een tumoroperatie over zijn rug had, lag met temgesic dezelfde avond in de kamer te rollebollen, over de hechtingen heen...!

ik heb het onmiddellijk gehalveerd en moest onderhuids injecteren niet oraal toedienen.
die bijwerkingen die jij noemt ken ik niet maar jolig zeker weten en van de pijnstillende werking ben ik sindsdien zeer overtuigd.

ik wil best nog wel op zoek naar andere dieetvoermerken, maar daarvoor moet ik dieper graven, dus wacht ik je verzoekje daarvoor eerst maar even af.

het moet zeer vetbeperkt zijn.
bijvoorbeeld: diabeteskatten hebben grote problemen met vet, daar moet onmidd meer insuline bij!
dus bij pancreatitis (gal en insuline) zal dat ook zo werken, vermoed ik.
eiwitten en vezels gaan niet via de pancreas/insuline maar via het maagzuur en de vezels komen er gewoon weer uit.
en bij een aantal behandeltips kom ik ook steeds aanbevelingen voor vetbeperkt tegen dus dat klopt dan denk ik wel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Bedankt voor je bericht. We moeten de DA sowieso vanmiddag even bellen, dan zal ik meteen even vragen of ik de dosis mag aanpassen. Een dosis van 0,25 ml per keer werkt 6 uur lang en er is voorgeschreven dat hij (indien nodig) 4 x per dag een dosis krijgt. En dat dan voor vijf dagen lang. Dan zou hij vijf dagen lang stoned zijn. En omdat het natuurlijk een opiaat is, vraag ik me weer af hoe het met de verslavende factor is, anders krijgt hij na vijf dagen nog afkickverschijnselen ook.

Het dieetvoer moet dus vetbeperkt zijn voor de alvleesklier. Zelfs het voer dat hij al kreeg, het Calm van RC, heeft 11% vet en Fibre Response heeft 15%. in ieder geval weet ik dan waar ik op moet letten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

er is nog iets om in je achterhoofd te houden wat je eventueel zou kunnen proberen als zymoral en tryplase onmogelijk blijven..

er is een aminozuur arginine, dat stimuleert de pancreas en zorgt ervoor dat de aanwezige insuline beter werkt. dus daarmee grijp je ergens anders in de stofwisseling een beetje in met wat hulp.
ik heb het jaren aan Mo gegeven en daarmee zijn bloedsuiker behoorlijk op orde gekregen, zonder te hoeven spuiten.

Royal Canin heeft de meest werkzame vorm in de Diabetics brokjes en het is ongelofelijk werkzaam dus Mo kreeg maar een paar brokjes verdeeld over het etmaal. ik weet van veel meer suikerkatten dat ze er heel erg goed op reageerden, zodanig dat je hun bloedsuiker zeker in het begin goed in de gaten moest houden om de juiste 'dosis' te vinden.
als je dierenarts RC heeft, dan heeft hij ook gratis proefzakjes Diabetics..
je zou het kunnen overleggen met je dierenarts maar ik weet niet of hij internist is en ervaren in de behandeling van suikerkatten. hieronder een paar links en let even niet op de opmerkelijke bijwerkingen in de wiki bijdrage, dat gaat over mensen omdat het daar ook wordt toegepast.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arginine
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21143647
http://www.marvistavet.com/html/body_di ... c_cat.html

en verder heb ik zitten kijken naar de vetpercentages van het dieetvoer en ze zitten allemaal rond 10/12%, zoals jij ook al gevonden hebt. wel beetje afhankelijk van welke soort vet. en daar zou de arginine dus goed bij kunnen helpen om dat te kraken. missch kan je da contact opnemen met univ Utrecht om het even te checken, daar zit een hele club internisten die dat vast wel weten.. (of anders zelf een mail sturen, univ van Gent antwoordt trouwens ook snel en vrij goed..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Ondertussen ben ik nog altijd verder aan het lezen en zoeken over pancreatitis.

Ik heb even je links van je eerdere bericht doorgelezen en op http://www.idexx.nl/diergezondheid/educ ... f/0209.pdf staan toch wel dingen die ik echt nog niet wist en die op z'n minst opmerkelijk zijn te noemen. Een paar quotes uit de tekst:
In een onderzoek uit 2007 gepubliceerd in de Journal of Veterinary Pathology werd bij 67% van alle katten tijdens de autopsie, ongeacht de doodsoorzaak, histologisch aantoonbare pancreatitis aangetroffen, waaronder 45% schijnbaar gezonde katten. Chronische pancreatitis kwam vaker voor dan acute pancreatitis (60% tegen 15,7%).

Hoewel de prevalentie van klinisch significante pancreatitis waarschijnlijk niet zo hoog is, geven deze onderzoeksresultaten wel aan dat een ontsteking van de pancreas met een veelvoud aan klinische tekenen gepaard kan gaan en dat een milde vorm van pancreatitis zelfs bij klinisch schijnbaar gezonde dieren veel voorkomt. Katten met andere veel voorkomende ziektes zoals diabetes mellitus, darmontsteking (IBD), cholangiohepatitis en hepatische lipidose hebben dikwijls ook pancreatitis, maar dit wordt vaak over het hoofd gezien.
Katten met pancreatitis worden vaak met aspecifieke symptomen zoals lusteloosheid, gebrek aan eetlust, dehydratie en gewichtsverlies naar de dierenarts gebracht. Terwijl braken en diarree bij honden de belangrijkste symptomen zijn van pancreatitis, komt braken bij katten helemaal niet of alleen maar af en toe voor. Ook buikpijn laten katten zelden zien.
Voeding: bij katten is er geen verband met vet eten
dieetondersteuning: vasten wordt niet aanbevolen; vetvermindering niet nodig; voedingssonde indien nodig
In Engelstalige wetenschappelijk onderzoeken las ik dat vooral bij chronische pancreatitis het toch erg belangrijk is dat hij die protease-, amylase- en lipaseremmers binnenkrijgt en dan het liefst bij iedere voeding. Ik heb het opnieuw geprobeerd met de Zymoral (in een busje gestrooid, brokjes erbij en schudden maar, zodat alle brokjes gecoat zijn met het poeder), en hij wilde wel gaan eten, maar na een brokje in zijn bek te hebben genomen, liet hij het toch weer vallen en at het niet. En dat terwijl we er vandaag ook een Periactin in hebben gemikt. Ik zette direct erna andere brokjes neer (zonder poeder) en die at ie wel gewoon.

Dus het is erg belangrijk dat we een alternatief kunnen vinden voor die Zymoral (ruikt erg sterk naar vanillepuddingpoeder) en dat het zoveel mogelijk geur- en smaakloos is. Jammer dat er hier niemand ervaring heeft met Tryplase, zodat ik weet of het het proberen waard is, (want de euro's schieten er hier in rap tempo doorheen).

Ook zouden we nog verse runderpancreas kunnen proberen, misschien eet hij daar een paar stukjes van.

Het frustrerende is dat voor mensen er legio pancreaspoeders en pillen zijn, maar voor katten helaas niet. Ik zou ook graag weten of we de poeders voor mensen ook voor katten kunnen gebruiken. Misschien Idexx.nl maar eens bellen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

maar waarom lukt het nou niet om een capsule met zymoral in te geven?
Indy in handdoek of tussen je knieën, linkerhand over zijn hoofd, bek open etc. en dikke handdoek om zijn voorkant, zodat hij met zijn voorpoten in de handdoek klauwt en niet in jouw polsen.
en heb je al eens een stukje easypill zonder medicijn gegeven? daar kan de zymoral ook in en als ie beetje gewend is aan de smaak van easypill dan kun je daarmee makkelijker dwangvoeren.
is het zo'n monster?

had indd ook die opmerking over vetvermindering gezien. maar ja, wat is minder als je de referentie er niet bijzet? wat ik zeker weet (uit bloedsuikermetingen met oortje prik) is dat vet een behoorlijke belasting voor de alvleesklier is. op het moment dat Mo 'mager' lamsvlees kreeg moest ik extra diabetics brokjes geven en zijn bloedsuiker erg goed in de gaten houden want steeg boven bss 14 (= niergrens) binnen 60 minuten.
maar het lijkt me dat 10- 12% en even afhankelijk van welke vetsoort toch wel moet kunnen.

hoe is het eigenlijk met het dwarse tiepje? en hoe zijn de andere katzels eronder?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Het zou best mogelijk zijn om hem een kleine capsule te laten slikken (inderdaad gewikkeld in een dekentje en een kort gevecht), maar hij krijgt ook al een paar keer per dag een pijnstiller en anti-braakmiddel op die manier. De Zymoral in een capsule betekent dan ongeveer 8 x per dag een dekengevecht, waardoor hij flink in de stress schiet en tussendoor dan weer minder eet.

Ik moet opeens denken aan de assistente, die van de week toen we met hem bij de DA waren, zei: "Zal ik hem alvast even een pilletje Cerenia ingeven, dan hoef je dat thuis niet te doen?"
"Nou, als je denkt dat het je lukt", zei ik.
Ze knikte met haar ogen dicht, alsof ze wilde zeggen: 'Geen enkel probleem, dat lukt me altijd.'
Vervolgens was het 1 groot gevecht op die behandeltafel en is het haar niet gelukt. Veel mensen verkijken zich vaak een beetje op de kleine Indy. Onze dierenarts heeft inmiddels geleerd geen enkel risico meer te kopen als hij hem behandelt ;-)

Liever probeer ik dan eerst een pancreaspoeder te vinden zonder sterke smaak of geur, zodat het gewoon over zijn voer kan.

De tekst over dat vet eten geen effect heeft op pancreatitis vond ik ook merkwaardig. Wat ik gelezen heb is dat de afbraak van eiwitten en koolhydraten het belangrijkste zijn. Ondertussen blijf ik wel gewoon de Sensitive, Calm of Fibre voeren, zolang hij het eet.

Hoe gaat het met Indy? Doordat hij steeds suf werd met die pijnstiller Temgesic heb ik gisteren helemaal niks gegeven, omdat ik geen enkel moment het idee heb dat hij pijn heeft, al kan hij het niet laten zien. Zonder de pijnstiller was hij gisteren een stuk actiever en krijg je veel meer contact met hem. Ook wilde hij spelen met een touwtje.
Vanmorgen wilde hij weer niet eten, terwijl hij gisteren aardig heeft gegeten (52 gr.). Dus ik heb hem een kwart Periactin gegeven en een poosje ervoor 0,1 ml Temgesic ipv de voorgeschreven 0,25 ml, om te zien of hij toch pijn heeft en daardoor niet wil eten. Door de Periactin heeft hij nu alweer 40 gr. op.

Volgens de DA mocht ik hem ook Dexamethason geven om hem aan het eten te houden, maar dat geef ik niet meer omdat een van de bijwerkingen van dexamethason o.a. pancreatitis is. Dan liever Periactin, al heb ik een hekel aan gedragsveranderende medicijnen, want je kunt de daadwerkelijke voor- of achteruitgang niet zien.

De andere katten zijn er een beetje gelaten onder. Ze vinden het raar dat Indy veel aandacht krijgt en snappen het niet zo. Zij krijgen gewoon op de gezette tijden eten maar Indy wanneer hij maar wil. Ook als we Indy aan het spelen willen krijgen, dan komen zij natuurlijk ook, maar krijgen dan te weinig aandacht (dat krijg je toch wel een beetje met 4 katten, degenen die het het beste doen krijgen vaak het minste aandacht, want ik heb maar 2 handen en er zit maar 24 uur in een dag ;-)).

Al met al proberen we het met de dag te bekijken. Morgen weer even overleggen met de dierenarts. Mocht het allemaal toch echt helemaal niet gaan, dan is een aangebrachte maagsonde misschien nog de beste oplossing, zodat we hem zelf kunnen voeren en medicijnen en Zymoral kunnen geen wanneer we dat willen, zonder al te groot gevecht, via een halssonde. Alleen het idee eraan vind ik een beetje griezelig (raakt het niet verstopt, raakt het niet los, gaat het niet infecteren, kan hij zelf dan ook nog eten en drinken etc).

Kortom, een werk in uitvoering. Hopelijk is er binnenkort licht aan het eind van de tunnel ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeilijke eters

Bericht door pearlsofpassion »

De meeste katten vinden vanille heel erg lekker, dus dat is waarschijnlijk net toegevoegd om het lekker te maken... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

wat ik hier met Bolle tegenwoordig doe als ik iets moet ingeven is zijn ogen afdekken, beetje net als een paard. dan is ie zo mak als een lammetje, terwijl hij twee dierenartsen de baas was met bloedafnemen..
maar ik krijg de indruk dat Indy uiterst slecht op zymoral reageert, naast ook nog slecht reageren op het ingeven van medicijnen

en verder kom ik Viyo tegen, weet niet welke soort, als soort van voeding bij pancreatitis

pancrex is te 'krijgen' bij
https://www.dierapotheker.nl/product/44 ... 500_stuks/

en vrijwel overal kom in low fat adviezen tegen en ik begrijp niet helemaal waarom VetMed dit zo stellig zegt,
maar het kan zijn dat het voor honden anders is dan voor katzels...!!

tja, het is de kunst om niet wanhopig te worden en de moed erin te houden en ik weet en een aantal leden met mij, hoe het voelt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Op de website van Viyo lees ik in de ingredientenlijst dat er o.a. Arginine in zit. Ook tryptofaan (dat de eetlust bevordert). Ik kan allicht proberen of hij dat lekker vindt of misschien er wat pancreaspoeder doorheen mengen (geen Zymoral dus ;-))
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie