Chronische Pancreatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moeilijke eters

Bericht door MarjanR »

Misschien heb ik er keihard overheen gelezen, maar heb je de easypill al eens geprobeerd?
Als hij dat lekker vindt ben je zo van het dekengevecht af.

Het zou mooi zijn als hij de Viyo lust.
Ik ken twee soorten, en Saar lust alleen de donkergroene fles, dus er zit wel verschil in.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Moeilijke eters

Bericht door nellebel »

mijn nellie moest op een gegeven moment ook capsules gebruiken, andere vorm was er niet. echter door steeds het gevecht en bijkomende stress toen in overleg met de DA besloten om de capsule te openen en vloeistof over het eten te doen. kan een belasting geven voor de maag (zit niet voor niets een capsule om) maar ze kreeg sowieso al een maagbeschermer. zou je ook kunnen bespreken of dat mogelijk is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

We hebben, na rondbellen, nu de Tryplase pancreascapsules besteld. Die mag je als capsule geven maar eventueel ook uit de capsule halen. Het belangrijkste is dat de geur en smaak niet zo sterk zijn. Dan kan ik het nog met suspensie vermengen via een spuitje naar binnen krijgen zonder al te veel knokken. En anders kunnen we nog Pancrex Vet proberen, waar ook geen geur en smaak aan toe zijn gevoegd (dus alleen de geur en smaak van de gedroogde pancreas, maar dat is natuurlijker voor een kat dan een sterke vanillesmaak). Alles bij elkaar zal het wel weer wat kosten, maar dan heb je hopelijk ook wat ;-)

Gisterochtend wilde Indy weer eens niks eten. Tegen 12.00 's ochtends heb ik hem een kwart Periactin gegeven, waardoor hij altijd weer aan het eten gaat. Het werkt dan ongeveer 6 uur lang, maar hij heeft over de hele dag 62 gr. brokjes gegeten. Dat is meer dan genoeg want zijn normale dagelijkse hoeveelheid is max. 48 gr.

Vanmorgen was het dus weer afwachten. Wonder boven wonder at hij vanmorgen vroeg zomaar uit zichzelf 13 gr., een half uur later weer 7 gr., om 11.00 uur 10 gr. en een kwartier later weer 6 gr.
Hij heeft dus nu al 36 gram gegeten, terwijl dat normaal gesproken pas om 19.00 uur het geval is. Zo zie je maar dat je er geen peil op kunt trekken en we het met de dag moeten bekijken.

We blijven gewoon doorgaan met de cerenia (anti-braakpilletjes) en de temgesic (vloeibare pijnstiller) en als daar dan met succes de pancreaspoeder aan toegevoegd kan worden, hopen we op snelle verbetering. Misschien slaat de AB-injectie toch aan, dat is moeilijk te zeggen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

ja, t is vaak moeilijk van te voren te zeggen hoe een dier op medicatie reageert. maar fijn dat je er toch wat voer ingekregen hebt.
k vroeg me af.. heb je Indy's galwaardes en komt de pancreatitis vanuit de gal (steentjes oid) of is het zoals dat heet idiopatisch? want het lijkt me handig als je iets van een oorzaak hebt zodat je missch makkelijker (ook) in die richting kunt behandelen..
kwam wel galontstekingen tegen en het zou kunnen zijn dat dit op de AB reageert en dat daardoor die pancreas rustiger wordt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Geen idee, ik heb de Spotchem-uitslag en de Medonic-uitslag op papier. Ik geloof niet dat daar galwaarden tussenzitten. De enige waarde die afwijkend was in de Spotchem-uitslag, was de waarde van het Ureum (BUN). Die mag tussen de 4.9 - 11.9 zitten en die was bij Indy 13.6.

Op het moment van bloedprikken had hij 3 dagen daaraan voorafgaand ook Periactin gekregen, waardoor zijn urine erg sterk ruikt, het een stuk geler is en ik meen gelezen te hebben dat Cerna iets zei over een verband met Periactin. Zijn kreatinine mag tussen 80 - 164 liggen en die was 157, dus tegen de bovengrens. Of dat ook door de Periactin komt durf ik dan niet te zeggen.

Naar de oorzaak is het dus een beetje gissen. Hopelijk doet de AD iets en kunnen we het gaan ondersteunen met het pancreaspoeder.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... h+Chemisch
bij kreatinine verwijzing naar verhoging ivm behandeling met bepaald soort AB

ik kan zo gauw de relatie galsteentjes/galwaardes niet vinden maar het is missch iets om je da mee te geven.
op een goeie echo kun je alles zien, het minste of geringste gruis en ik weet niet of er voor galsteentjes andere onderzoeksmethoden zijn anders dan echo..
en stel dat Indy ook last heeft van zijn gal met als gevolgoorzaak die pancreatitis, dan zou je om het structureel op te lossen ook daar naar kunnen kijken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Zo, ondertussen zijn we weer 5 dagen verder in het verhaal.

Adriana, als er complicaties aan de gal zijn, zie je volgens mij toch meer braken en verkleurde ontlasting. Niks van dat alles bij Indy. Er is zelfs niks veranderd; zijn eetpatroon gaat nog altijd op en neer. De ene keer eet hij gewoon 2 voedingen normaal met de anderen mee en de volgende dag is er bijna weer niks in te krijgen.

Hij krijgt dagelijks een Cerenia tegen de misselijkheid en het braken (waarvan hij al geen last had, maar goed) en ik ben met die Temgesic pijnstiller geminderd naar 2x daags 0,08/0,1 ml (ipv de voorgeschreven 4x daags 0,25 ml, want daar zat ie echt heel zielig mee voor zich uit te kijken als een trippende garnaal).

Om de paar dagen geef ik hem een kwart Periactin (voor zolang we die nog hebben) om hem aan het eten te houden.

Ondertussen heb ik me scheel gelezen over chronische en acute pancreatitis - want je wordt in een heel korte tijd opeens weer een ijverige student - en er worden sommige dingen herhaaldelijk genoemd, voornamelijk in Amerikaanse wetenschappelijke stukken. Ik zal kijken of ik ze kan samenvatten:

Pancreatitis bij katten
Pancreatitis komt bij katten vaker voor dan veel dierenartsen denken en kan erg moeilijk te diagnosticeren zijn.

In een onderzoek uit 2007 gepubliceerd in de Journal of Veterinary Pathology werd bij 67% van alle katten tijdens de autopsie, ongeacht de doodsoorzaak, histologisch aantoonbare pancreatitis aangetroffen, waaronder 45% schijnbaar gezonde katten. Chronische pancreatitis kwam vaker voor dan acute pancreatitis (60% tegen 15,7%).
Hoewel de prevalentie van klinisch significante pancreatitis waarschijnlijk niet zo hoog is, geven deze onderzoeksresultaten wel aan dat een ontsteking van de pancreas met een veelvoud aan klinische tekenen gepaard kan gaan en dat een milde vorm van pancreatitis zelfs bij klinisch schijnbaar gezonde dieren veel voorkomt. Katten met andere veel voorkomende ziektes zoals diabetes mellitus, darmontsteking (IBD), cholangiohepatitis en hepatische lipidose (leververvetting) hebben dikwijls ook pancreatitis, maar dit wordt vaak over het hoofd gezien.

Katten met pancreatitis worden vaak met aspecifieke symptomen zoals lusteloosheid, gebrek aan eetlust, dehydratie en gewichtsverlies naar de dierenarts gebracht. Terwijl braken en diarree bij honden de belangrijkste symptomen zijn van pancreatitis, komt braken bij katten helemaal niet of alleen maar af en toe voor. Ook buikpijn laten katten zelden zien. Diarree kan door pancreatitis veroorzaakt worden, maar ook door een gelijktijdig aanwezige gastrointestinale aandoening. Symptomen als icterus (geelzucht), koorts en een voelbaar opgezette buik kunnen eveneens vastgesteld worden tijdens een algemeen klinisch onderzoek.

Diagnose stellen
De beste manier om pancreatitis als diagnose te stellen is de fPLI-test (immunoreactiviteit van pancreasspecifieke lipase bij katten) voor de diagnose van pancreatitis bij katten. De fPLI-test is een gevoelige test voor het aantonen van klinisch relevante pancreatitis, maar is ook specifiek voor het uitsluiten van de ziekte. De sensitiviteit van de TLI voor de diagnose van pancreatitis ligt op 28%, de specificiteit op 75%.
Röntgenfoto’s zijn een belangrijk diagnostisch hulpmiddel bij het onderzoeken van zieke katten, vooral als braken één van de symptomen is. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat een echografie voor de diagnose van pancreatitis een sensitiviteit van 24-67% heeft en een specificiteit van 73%.

Mogelijke oorzaken
Medicatie: organofosfaten (sommige corticosteroiden)
Infectieuze oorzaken: Toxoplasma gondii, pancreasparasiet (Eurytrema procyonis), leverparasiet (Amphimerus pseudofelineus); viraal: FIP, herpesvirus, calicivirus
Voeding: bij katten is er geen verband met vet eten
Hypertriglyceridemie
Hypercalcemie
Stomp trauma

Gelijktijdig aanwezige ziektes
Zoals al eerder vermeld, hebben katten met pancreatitis heel vaak ook andere ziektes. De klassieke ’triade’ bestaat uit cholangiohepatitis, darmonsteking (IBD) en pancreatitis.
Ook hepatische lipidose is vaak aanwezig naast pancreatitis. Bij diabetische katten wordt tijdens sectie in bijna de helft van de gevallen chronische pancreatitis aangetroffen.

Symptomen
In een studie van 40 katten, die allemaal pancreatitis hadden, waren de volgende symptomen aanwezig:

- Lusteloosheid (bij 100% van de katten)
- Anorexia/slechte eetlust/gewichtsverlies (bij 97%)
- Dehydratie/uitdroging (bij 92%)
- Hypothermie/koorts/onderkoeling (bij 68%)
- Braken (bij 35%)
- Buikpijn (bij 25%)
- Voelbare massa in de buik (bij 23%)
- Kortademigheid (bij 20%)
- Diarree (bij 15%)

Behandeling
Vloeistoffen en elektrolyten: rehydratatie, doorbloeding van de pancreas, correctie van verstoringen van de elektrolyten- en zuurbase balans.
Analgetica: routinematige toediening anti-emetica: tegengaan van het braken om opname van voeding mogelijk te maken dieetondersteuning: vasten wordt niet aanbevolen; vetvermindering niet nodig; voedingssonde indien nodig
Plasma: toediening van stollingsfactoren, proteaseremmers, alfa-macroglobulinen
Colloïden: verhoging van de oncotische druk om de doorbloeding van de pancreas te stimuleren
Antibiotica: zelden geïndiceerd.
Cobalamine (vitamine B12): vaak een gebrek door tegelijkertijd aanwezige gastro-intestinale ziektes
Glucocorticoïden: vooral nuttig bij chronische pancreatitis; pas op bij secundaire aandoeningen
Eetlustopwekkende medicatie
Behandeling van secundaire ziektes
(bijv. insuline bij diabetes)

Opvallende terugkerende opvattingen:
- Braken, diarree en buikpijn zijn niet de meeste voorkomende symptomen van pancreatitis bij de kat

- De kat laten vasten om de pancreas te ontlasten wordt niet aangeraden en wordt gezien als een ouderwetse opvatting

- Er is geen klinisch bewijs dat een laag vetgehalte in het voer bijdraagt aan het herstel van de pancreas. Het is aangetoond dat vetonthouding er ook voor kan zorgen dat er in het lichaam een verminderde verwerking ontstaat van vet, vetoplossende vitaminen, belangrijke vetzuren en cholesterol.

- Pancreaspoeder is voornamelijk gebruikt voor katten die pancreatitis hebben waarbij er sprake van braken en diarree is.

- De pancreas zorgt voor het verteren van het voedsel. Daarvoor maakt de pancreas enzymen die voor de vertering zorgen. Bij pancreatitis kunnen er enzymen 'lekken' naar buiten de pancreas en andere organen aantasten. Als er necrose aan de pancreas opgetreden is (dwz dat er door de verteringsenzymen pancreasweefsel afsterft), is het niet raadzaam pancreaspoeder aan de kat te geven, aangezien men denkt dat de extra enzymen het 'lekken' verergeren.

- Hoog vezelgehalte in het voedsel (graan, pectine) verlaagt enzymeproduktie in de pancreas, waardoor een hoog vezelgehalte in voer vermeden moet worden. (ergens klinkt dit onlogisch omdat je verwacht dat een verlaagde enzymenproduktie de pancreas rust geeft).

- Er wordt algemeen aangenomen dat katten met pancreatits een dieet moeten krijgen dat flauw van smaak is, een laag vetgehalte en een hoog koolhydraatgehalte moet hebben. Er is geen enkel klinisch bewijs dat dit dieet ondersteumt. Daarbij komt dat katten, als vleeseters, koolhydraten slecht kunnen verwerken.


In het geval van Indy wordt het best moeilijk om mbv bovenstaande feiten en opvattingen een juiste voeding te vinden. Vooralsnog houden we het bij voer met een laag vetgehalte, totdat we een ander geschikt voer vinden, want dat een chronische pancreatitis geen kwaaltje van een week is, dat is ons nu wel duidelijk geworden.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

je bent inmiddels aardig doorgeleerd in de pancreatitis-kunde..
heb intussen ook nog een aantal keren gezocht naar oorzaken en behandeling.
en omdat je bij de vormen van pancr. al een paar soorten tegenkomt, geeft dat bij de oorzaken en de behandeling natuurlijk ook een slagveld aan aanbevelingen.
en de behandeling voor honden wordt nog wel eens met die voor katten verward.
kortom, geen simpele kwaal en helaas ook niet even te genezen en arme Indy/jij.. jullie weten er inmiddels alles van..

ben je al op zoek naar een eetlustopwekker-vervanger voor periactin? want dat wordt binnenkort dus ook een probleem als jouw voorraad op is. is daar niks periactin-achtigs aan de humane kant? en ik heb hier ooit een eetlustopwekker gehad die een halve week werkte.. en ze hebben allemaal bijwerkingen helaas..

gaat je huidige dosis temgesic nu beter? geen trippende indy-garnalen meer?

kan ik wat betreft voer nog iets voor je doen, bv mee-zoeken?
of is het een kwestie van alle beschikbare soorten het komende jaar uitproberen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Mijn dierenarts had een adres van een fabriek in India waar ze betrouwbare Periactin konden leveren. Hij heeft daar al eerder een kleine zending van gekregen en had er nu 1000 pillen besteld, maar helaas is die zending niet gekomen. Toen zijn we zelf op zoek gegaan naar Periactin. Dat werd eerst door MSD gemaakt, maar door rare patenten mocht het middel niet meer hier gemaakt worden. De registratie van Periactin is overgegaan in handen van een Engels farmaceuticabedrijf, genaamd:

Auden McKenzie (Pharma Division) Ltd
Phone: 0208 900 2122
Address:
30 Stadium Business Centre
North End Road
Wembley
Middlesex
HA9 0AT

Een volgende stap is om hen te contacten of we het via hen kunnen bestellen (via de dierenarts dan).

Er is nog een eetlustopwekker, ik dacht dat dat Remeron (Mirtazapine) heette en dat is een antidepressiva voor mensen, maar dat is een stuk sterker en zal ongetwijfeld meer bijwerkingen hebben dan een simpele antihistamine als Periactin. Voordat we daaraan beginnen wil ik eerst proberen of we niet Periactin uit het buitenland kunnen halen. Op internet vind je zat webwinkels in het buitenland die het leveren, maar ik geef Indy pas pillen als ik zeker weet dat het betrouwbaar is.
In Belgie vond ik een apotheker die Periactin kan maken, maar mijn dierenarts durft dat niet aan, omdat hij bang is dat de werkzame stof niet goed verdeeld zou worden per pil, zodat je in de ene pil 8 mg werkzame stof hebt en in de andere 2 mg. Daar zit ook wat in.

Ja, de huidige dosis temgesic gaat beter. Hij zit niet meer met zijn bekkie open en is minder suf. Of de pijnstilling nu ook nog afdoende is, weet ik niet, want je merkt sowieso niks aan hem.

Wat betreft het voer: ondanks dat hij alleen droogbrokjes eet, hebben we vorige week toch een worst Barfmenu gehaald en daar lust hij af en toe wel een mager schoteltje van. Na bellen met Carnibest (want in Barfmenu zit het helemaal vol met stukjes bot) blijkt dat ze wel versvoer voor honden met pancreatitis hebben (er zit pancreas in), maar niet voor katten. Ze hebben wel een versie voor katten met diabetes, maar volgens hen zal er teveel vet in zitten voor pancreaskatten (12%). Als ik moet geloven, zoals in mijn vorige bericht staat, dat pancreaskatten geen vet hoeft te worden onthouden, zal het geen probleem zijn, want in die Carnibest zitten ook geen koolhydraten. Vers vlees zal ongetwijfeld minder kwaad kunnen en misschien zelfs beter zijn voor een kat, dan dooie droogbrokjes.

Er zal geen eenduidige oplossing zijn, maar inderdaad is het zoeken naar de juiste voersamenstelling. Er is van SaniMed wel een droogvoer voor pancreaskatten, maar met dat merk heb ik geen enkele ervaring.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

k heb van Sanimed het anti struvietvoer en het nierdieetvoer gehad en gaat nogal exclusief via de dierenarts.
zeer lange tanden hier!
het zal dan wel ontwikkeld zijn op basis van dierenartsencriteria maar de factor 'smakelijk en lekker' stond aan Mo zijn voorkeur te zien vrij laag op de prio-lijst. uit arrenmoede heb ik het beetje gemengd met RC renal, wat veel lekkerder werd bevonden, maar Mo at het alleen in geval van hoge nood (ik bedoel bij absuluut gebrek aan iets anders..)
ze hebben proefzakjes en die kun je aanvragen http://sanimed.info/en/cats/atopy_sensitive_analyse.php

het is niet specifiek voor pancr-patienten en even naar de analyse gekeken:
28% eiwit /17% vet/39% kh's etc en als ik het goed interpreteer dan lijkt het me ivm het behoorlijk hoge koolhydraatgehalte een vrij zware belasting voor de alvlklier en niet zo geschikt... ook een hele batterij aan toegevoegde chemische vits/mins/etc en je weet doorgaans nooit hoe dat weer reageert met de andere stofjes, bv in de medicatie

als je vers vlees overweegt dan is gevogelte (kip/kalkoen) het lichtst verteerbaar en minst vet.
dat hoeft geen compleetvoer te zijn, want dat geef je al via het dieetvoer.

hieronder nog twee links, missch heb je er wat aan in de zoektocht naar producenten van periactin/cyproheptadine
http://www.felinecrf.com/meds0.htm

http://www.wedgewoodpetrx.com/learning- ... y-use.html

wat fijn dat je zo'n actieve, meedenkende dierenarts hebt..
en (grapje) dit topic kan langzamerhand wel worden omgedoopt in alvleesklier-ontsteking oid..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Ja, ik zal binnenkort mijn deel in dit topic over de pancreas in het topic "Pancreatitis (chronisch)" plaatsen. Ik had er al naar zitten kijken ;-)

Bedankt voor de links. Ik zal eens polsen op het internet hoe de reviews zijn van Wedgewood Pharmacy. Misschien kan de DA het via hen bestellen, joeneverno.
Op de andere link staat voornamelijk de bijwerkingen. Bij Indy veroorzaakt het een hongergevoel dat ca. 6 uur duurt en heel af en toe blijft ie ook 2 dagen erna nog eten, zij het in kleine beetjes, maar hij eet. Dat miauwen doet hij ook af en toe, maar dat deed hij helemaal met Dexamethason. Daarmee kreeg hij een soort onrust en dat uitte zit ook in gewoon voor zich uit miauwen. Helemaal kriegel wordt je ervan omdat je er niks aan kunt doen en hij wil dan ook eigenlijk niks, behalve klaaglijk miauwen.

Nu hij ook de AB-injectie heeft gehad, de pijnstiller krijgt en de anti-braakpil, stinkt zijn urine opeens niet meer als hij Periactin krijgt. Heel raar is dat, maar wel prettig.

Ja, de dierenarts denkt wel mee.

Nee, dat voer van SaniMed dat ik bedoel is niet de "Atopy", maar de "Weight reduction". Ik las erover halverwege deze pagina.
Het liefst zou ik hebben dat hij voor de helft carnibest zou eten, maar dat is een utopie, vrees ik ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Moeilijke eters

Bericht door jojo »

Heb je de Tryplase al in huis? Mijn ervaring is van een paar jaar geleden en ik gaf het aan een kat/kitten waarvan de pancreas niet tot ontwikkeling kwam. Het is geurloos en smaakloos en ik mengde het op een theelepeltje met wat kippen- of visbouillon, zo gaf ik hem dat vlak voor of tijdens het eten. Per maaltijd kreeg hij 1/3 capsule, en die capsules zijn erop gemaakt dat je ze vlot kunt openen en sluiten. De kat deed het er heel erg goed op en kwam ook vrij snel weer terug op een goed gewicht, geen bijwerkingen kunnen ontdekken in de anderhalf jaar dat hij het kreeg. Ik zeg er wel bij, andere aandoening dus ik weet niet of bij jullie Indy hetzelfde effect bereikt kan worden. Wel te hopen, dus ik ga mijn duimendraaiding voor Indy doen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Ik heb gelezen dat het verschil uitmaakt of een pancreas onvoldoende ontwikkeld is, insufficientie vertoond of ontstoken is. Of extra enzymen (zoals Zamoral en Tryplase) dan een goed idee is, daar lees ik tegenstrijdige berichten over.

Ongeacht dat, hebben we wel Tryplase in huis (het is voor zover ik kan ruiken, reuk- en smaakloos) en omdat hij alleen droogbrokjes eet, heb ik het poeder van 1 capsule in een busje geadaan, brokjes erbij en schudden maar, zodat de brokjes licht gecoat werden met het poeder.

Hij heeft er in eerste instantie 8 gr. van gegeten (met heeeele lange tanden) en daarna wilde hij het niet meer. Hij nam dan een brokje in zijn bek en ging met zijn kop schudden. Hij liet daarmee steeds de brokjes dor de keuken vliegen, maar eten deed hij het niet. Daarna heeft hij dat schudden en laten vallen ook met brokjes zonder poeder gedaan. Dat heeft tot bijna de volgende dag geduurd, voordat hij weer 'normaal' brokjes ging eten.

Het is zo'n pietepeuterig beest, dat we geen slechtere hadden kunnen treffen met deze kwaal. Ja, ik zou het weer met de suspensie kunnen mengen en 3x per dag in zijn bek kunnen spuiten, maar dat betekent dan 6 x per dag (met de medicijnen) met veel stress in een dekentje wikkelen en het op die manier geven. Omdat hij zijn dagelijkse hoeveeljheid voer in 8 of 9 keer eet per dag (ipv de normale 4 x zoals onze andere katten) en hij zeker een uur gestresst is na zo'n dwangspuitje, bijft er maar weinig tijd over per dag dat we hem aan het eten kunnen krijgen.

Medicijnen en poeders zijn fantastisch (als ze werken), maar hij moet ook nog normaal blijven eten ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Moeilijke eters

Bericht door jojo »

Echt zo'n cirkel waar je in komt he, waardeloos gewoon. Als het lukt zou ik kiezen voor loskoppeling tussen voeding en medicijnen, want het gaat steeds mis als er iets 'moet' bij Indy. Wel heel goed bedacht om de brokjes te 'coaten' maar die slimmerd koppelt dat kennelijk waardoor hij weer moeilijk(er) doet met eten.

Enzymen toevoegen heeft met mijn lekenverstand alleen zin bij normale hoeveelheid voeding toch afvallen, omdat het dan betekent dat ze te kort komen om fatsoenlijk te kunnen verteren. Bij Indy speelt meer mee dus ik ben bang dat het zonder gericht poeponderzoek heel lastig is om vast te stellen of hij wel goed verteert.

Wat ik niet weet is of enzymen ook ondersteunend kunnen werken als de alvleesklier het even niet goed op eigen kracht allemaal kan. Als dit wel zo is en je geeft een tijdje enzymen, dan zou het een rust/herstelperiode kunnen zijn voor de alvleesklier.

Heb je al eens een internist aangeschreven hierover? Of via de DA? Je weet maar nooit.

Pfft wat een puzzel, ik ga er nog eens over peinzen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Nee, geen internist, maar ik heb zojuist weer telefonisch overlegd met de dierenarts hoe nu verder. Toevalligerwijze was hij pasgeleden op een dierenartsencongres in Frankrijk waar het ging over pancreatitis bij de kat en daar werd door de specialisten met geen woord gerept over pancreaspoeder of enzymen in supplementen. Ook voedingsadvies mbt pancreatitis kwam op het laatst tussen neus en lippen nog voorbij, maar was van erg ondergeschikt belang. Als een kat gewoon normaal voer krijgt, zou dat voldoende moeten zijn. Het belangrijkste is dat een kat eet. Dat hij niet een heel bakje patat mag opeten als je even de kamer uit bent, dat moge duidelijk zijn.

Het is nu de 12e behandeldag van Indy, waarin hij elke dag 2x een pijnstiller en 1x Cerenia kreeg. Na overleg (normaal krijgen ze die medicijnen gedurende 5 tot 7 dagen) zijn we overeengekomen om met de medicijnen te stoppen, omdat het geen enkel verschil lijkt uit te maken met zijn eerdere eetpatroon. Over twee weken laten we weer een bloedtest doen voor de alvleesklier (en misschien ook weer even suiker, lever, nieren en gal voor de zekerheid) om te zien wat zijn waardes dan zijn. Dan zorg ik dat hij geen medicijnen in zijn bloed heeft en ook nuchter is.

De eerdere pancreasbloedtest was (naar mijn mening) niet betrouwbaar omdat hij net een kuur Dexamethason had gekregen en het nog in zijn bloed zat en hij was daarbij niet nuchter, want hij had 3 uur ervoor nog gegeten. In de bijwerking van Dexamethason staat dat er pancreatitis kan optreden. Dat ik die bloedtest dan niet vertrouw is logisch.

Als de waarden dan weer normaal zijn, lag het aan de Dexamethason en is er grote kans dat zijn eetprobleem een (aangeleerd) gedragsprobleem is. Maar zover zijn we nog niet. Eerst maar die test weer afwachten.

EDIT:
Zijn ontlasting lijkt op het eerste gezicht niks mis mee. Normaal van kleur en hardheid, stinkt niet overmatig en hij heeft ook geen diarree of verstopping. Ook drinken en plassen doet hij normaal.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie