Chronische Pancreatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Oh jee dat klinkt niet goed. Hoe gaat het nu met Meghaly?
Als hij slecht of niet eet kun je hem ook dwangvoeren met RC recovery(tenminste dat doe ik altijd)
Van cerenia gaan ze kwijlen. Ik doe de cerenia altijd in een stukje easypil, dan slikt hij het in 1x door en wordt er niet gekwijld.
Ik heb wel het idee dat Timon iets beter eet door de zymoral.
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Paasnini »

In ieder geval een bruikbare tip, laat de dierenarts een vitamine B12 injectie geven en eventueel een vochtinfuus. Zymoral is smerig en wert te weinig, het is veel verstandiger en praktischer om humane creon te geven, helaas zijn de meeste dierenartsen er nog niet mee bekend maar het werkt echt geweldig, het is effectiever, smakeloos dus makkelijker toe te dienen.
Geef een kat met pancreatitis bij voorkeur geen brokken, die maken het de pancreas erg moeilijk, die moet er harder door werken. Geef liever compleet blikvoer of eventueel kvv.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

Zymoral is smerig en wert te weinig, het is veel verstandiger en praktischer om humane creon te geven, helaas zijn de meeste dierenartsen er nog niet mee bekend maar het werkt echt geweldig, het is effectiever, smakeloos dus makkelijker toe te dienen.

Maar hoe kom je aan Creon? Via de DA gaat niet, omdat er ern veterinair middel is, en mijn huisarts wil er niet aan meewerken.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

Helaas is bij onze blauwe rus kater (net 2 jaar) na bloedonderzoek (pancreaswaarde 37) en een echo een ernstige ontsteking van de pancreas geconstateerd en ook nog maagzweren. Onvoorstelbaar dat een jonge kat al zo ziek kan zijn! Het zou chronische pancreatitis zijn.
Ik lees over allerlei geneesmiddelen maar wij hebben omeprazol 10 mg voorgeschreven gekregen (maagzuurremmer) en tramadol 20 mg als pijnstiller. De arts die de echo maakte schreef hiervan een half tabletje per dag voor maar vanmiddag belde de dierenarts die het bloedonderzoek heeft gedaan dat we hem 3 x per dag een hele tablet moeten geven. Gevolg na een tablet vanmiddag is dat Boris nu gedesoriënteerd lijkt en enorme pupillen heeft. Ook loopt hij wat te smakken.
Zo jammer dat twee dierenartsen zulke tegenstrijdige adviezen geven! Ik als leek weet het helemaal niet en maak me zo ongerust!
Boris krijgt nu Royal Canin Gastro Intestinal brokjes en natvoer. Hoop dat dat in elk geval wel goed is.
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er geen verstand van maar het verschil tussen een halve pil per dag en 3 hele pillen per dag vind ik wel enorm. Ik zou een second opinion aanvragen. Vooral ook om hoe hij erop lijkt te reageren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:Ik heb er geen verstand van maar het verschil tussen een halve pil per dag en 3 hele pillen per dag vind ik wel enorm.
Dinie heeft gelijk. Tramadol is een opiaat, en bij een dergelijk hoge dosering zal Boris gaan trippen, vandaar die grote pupillen en desoriëntatie. Begrijp ik goed dat er nu 60 mg/dag wordt voorgeschreven? Dat lijkt me een enorm hoge dosis, want gangbaar is 2 à 4 mg/kg lichaamsgewicht per dag.

Tenzij Boris een enorm zware kater is van minstens 15 kg (...), lijkt me dit niet goed, en is er mogelijk sprake van een vergissing. Mijn advies: direct stoppen met deze hoge dosis, en duidelijke uitleg vragen naar de reden van deze enorm hoge dosering. Gelukkig is de halfwaarde-tijd van Tramadol een uurtje of 3, dus Boris zal het na een dagje ook weer kwijt zijn. (Maar in de tussentijd krijgen lever en nieren het wel zwaar te verduren....).

Natuurlijk ben je ongerust. Op dit forum vind je meer info over de behandeling van pancreatitis, gebruik hiervoor de zoek-optie.

Sterkte!
Erik

PS
Ik heb mijn kater Dalí ook een keer per ongeluk een te hoge dosis Tramadol gegeven (hooguit de dubbele dosis). Hij kreeg ook grote pupillen, kreeg een (zeer liefdevolle) trip, en de volgende ochtend lag hij er zo bij:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

castratenkoor schreef:Ik heb er geen verstand van maar het verschil tussen een halve pil per dag en 3 hele pillen per dag vind ik wel enorm. Ik zou een second opinion aanvragen. Vooral ook om hoe hij erop lijkt te reageren.
Vanmorgen ben ik teruggeweest met Boris en inderdaad moet ik terug naar 3 x een half tabletje (had ik zelf vanmorgen al gedaan gelukkig). Ook is hij weer nagekeken en heeft een Cerestia injectie gekregen. Hij drinkt en plast niet en wil ook niet eten. Als het over 5 uur niet beter zou gaan moet hij opgenomen worden en aan het infuus. Ik ben zo verdrietig!
We hebben nog een half uur maar hij ligt nu al een tijd te slapen...
Ik ben heel bang dat dit betekent dat het toch acuut is en dan zijn de overlevingskansen nihil!
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

Dinie heeft gelijk. Tramadol is een opiaat, en bij een dergelijk hoge dosering zal Boris gaan trippen, vandaar die grote pupillen en desoriëntatie. Begrijp ik goed dat er nu 60 mg/dag wordt voorgeschreven? Dat lijkt me een enorm hoge dosis, want gangbaar is 2 à 4 mg/kg lichaamsgewicht per dag.

Tenzij Boris een enorm zware kater is van minstens 15 kg (...), lijkt me dit niet goed, en is er mogelijk sprake van een vergissing. Mijn advies: direct stoppen met deze hoge dosis, en duidelijke uitleg vragen naar de reden van deze enorm hoge dosering. Gelukkig is de halfwaarde-tijd van Tramadol een uurtje of 3, dus Boris zal het na een dagje ook weer kwijt zijn. (Maar in de tussentijd krijgen lever en nieren het wel zwaar te verduren....).

Natuurlijk ben je ongerust. Op dit forum vind je meer info over de behandeling van pancreatitis, gebruik hiervoor de zoek-optie.

Sterkte!
Erik

PS
Ik heb mijn kater Dalí ook een keer per ongeluk een te hoge dosis Tramadol gegeven (hooguit de dubbele dosis). Hij kreeg ook grote pupillen, kreeg een (zeer liefdevolle) trip, en de volgende ochtend lag hij er zo bij:

Afbeelding[/quote]

Hierboven heb ik al uitgebreid gereageerd en zal mezelf niet herhalen. Dank je voor je reaktie en ik hoop dat het niet nodig zal zijn om hem op te laten nemen, dat vind ik zo zielig voor hem! Als het moet is het niet anders en hopen we maar dat hij nog opknapt met een infuus.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

Hoe gaat het nu met Boris? Ik veronderstel aan het infuus?
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

ErikPhilippus schreef:Hoe gaat het nu met Boris? Ik veronderstel aan het infuus?
Adriana schreef:deze bijdrage kon ik eerder niet vinden maar stond in de WHG-bibliotheek onder alvleesklierontsteking
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... bij+de+kat

onder het kopje 'behandeling' valt me op dat er voorzover ik kan zien, geen ontstekingsremmer bijstaat
Boris is inderdaad zaterdag/zondag opgenomen geweest en heeft voor 24 uur een infuus gekregen en ook dwangvoeding. Hij had gepoept en geplast. Gisteren om 17.00 u mochten we hem weer ophalen. De Tramadol moeten we stoppen en alleen nog geven als hij pijn heeft (dan gaat hij rillen).
De maagzuurremmer moeten we nog wel geven, dit zijn capsules waar hij bijna in stikt en door het voer wil hij niet eten... Een drama en gevecht waar we geen van allen blij van worden.

Ook heeft hij dan nog Cerenia tegen misselijkheid en braken maar hij is niet misselijk en braakt niet dus dat laten we maar achterwege om nog meer stress te voorkomen.

Gisteren heeft hij wat gegeten en vanmorgen ook dus dat is hoopvol. Nu maar afwachten, ik ga de link openen en lezen, heel erg bedankt!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

Marex schreef:De maagzuurremmer moeten we nog wel geven, dit zijn capsules waar hij bijna in stikt en door het voer wil hij niet eten... Een drama en gevecht waar we geen van allen blij van worden.
Vraag of de DA een suspensie wil maken van Zitac, dan kan je het met een spuitje in het bekje spuiten - dat zal een stuk beter gaan dan een capsule.

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

Dank je wel Erik, ik zal het vragen. De link die je had gekopieerd van Adriana over die bibliotheek van Whgdierenartsen is helaas opgeheven en ik kan het ook nergens terugvinden.
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

Update over Boris: de maagzuurremmer-capsule mag ook opengemaakt en door zijn natvoer (tonijn) worden gemengd. Hij accepteert dit gelukkig. Verder lijkt hij na zijn middaghapje (17.00 u, en ook dit is tonijn, iets anders wil hij niet eten) toch wel buikpijn te hebben, ligt dan te rillen en trekken met zijn poten.
Een halve Tramadol lijkt dan weer nodig maar we krijgen het niet voor elkaar om het hem te geven, hij schreeuwt moord en brand en knokt zich uit je arm, pfff. Nu ga ik moutpasta halen morgen, dat las ik hier op het forum, zou moeten werken. Bij de dierenarts ben ik nog niet geweest voor die Zitac-suspensie, eerst maar eens die pasta proberen.
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

Tramadol is ook smerig spul - Dalí is een zeer gemakkelijke patiënt, maar Tramadol moest hij ook niks van hebben. Dus dat Boris z'n hakken in het zand zet, kan ik begrijpen. Wellicht is een andere pijnstiller zoals Buprecare een optie?

Als Boris de maagzuurremmer accepteert over het natvoer, dan is die Zitac-suspensie denk ik niet meer nodig.

Sterkte met Boris!
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik kan hier niet over mee praten, maar wil je onwijs veel sterkte wensen!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie