Chronische Pancreatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

valt Indy eigenlijk af en wordt hij regelmatig gewogen?
en als dat niet zo is dan heeft hij waarsch aan wat hij eet, voldoende.
ik heb hier tiepje Enzo, ook zo'n probleem-eter met andere oorzaak en die leeft volgens mij van de wind.. alhoewel ik nu een brok gevonden heb, waarvan hij zomaar wil eten en zo te zien ook nog aankomt...

het medicijnen-ingeefverhaal is lastig. heb je al wel eens gedacht om met wat destress de piek van die stress te proberen af te halen? en dan vastberaden toespreken want jij bent de baas, geloof ik.. of krijgt hij nu zo weinig medicijnen dat het niet meer uitmaakt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Nee, omdat we er alles aan doen om te zorgen dat hij zijn dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgt (met min. 45 gr. per dag blijft hij op gewicht), valt hij niet af. Ik weeg hem wekelijks en de laatste keer woog hij 5,2 kg, hetzelfde als bij de dierenarts de laatste paar keer..

Vanaf vandaag krijgt hij dus geen medicijnen meer, behalve misschien een kwart Peractin zolang we dat nog hebben. Soms laat hij zich overhalen om wat meer te eten als je ernaast blijft staan en zodra hij dreigt te stoppen, er met je vinger doorheen roeren. Ja, het is er echt 1 met een flinke gebruiksaanwijzing.

Wat betreft de stress, hij is al een poos op het Calm-dieet, maar dat helpt natuurlijk geen hol als Storm hem steeds aanvalt (vooral als wij er even niet zijn of als we slapen). Dan zouden we Storm beter een Prozacje kunnen geven ;-)

En ja, IK ben de baas.... (not!) :-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Moeilijke eters

Bericht door nellebel »

lees nu pas de laatste dagen van dit topic, even terugkomen op de remeron (mirtazepine). ik werk in de psychiatrie en wij gebruiken het hier inderdaad voor mensen. het heeft een sterkte bijwerking en adt is dat je er zeer slaperig van wordt. wij gebruiken het alleen als er mensen depressief zijn en zeer selcht slapen. anders gebruiken we antidepressiva die veel minder bijwerkingen heeft. bijna elke antidepressiva heeft als bijwerking dat je er meer eetlust van krijgt. maar van remeron hoor ik vaak dat mesne echt onderuit gaan en zelfs geen aparte slaapmed nodig hebben.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeilijke eters

Bericht door Ilone »

Poeh, inderdaad Wendy....mijn opa hadden ze eens een te hoge dosis mirtazepine gegeven, i.c.m. nog een anti depr....man werd compleet gevloerd!
Nou weet ik niet of het bij mensen en katten dezelfde bijwerkingen hebben, maar vind het altijd maar een eng goedje...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

t is allemaal heel eng spul, ook voor mensen lijkt me, vandaar dat ik altijd met max een kwart van de aanbevolen dosis begin en dan nog....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Nee, ik zag het al met die pijnstiller, dat hij compleet zat te trippen. Ik snap dan ook niet waarom ze beginnen met de bijna maximale dosis voorschrijven, als je nog niet weet hoe gevoelig een dier er voor is.

Ik ben sowieso geen fan van gedragsveranderende medicijnen, want dan weet je niet of het werkt. Bij een kat is dat zo mogelijk nog moeilijker, omdat het compleet andere wezens zijn dan mensen. Hopelijk is er gewoon aan Periactin te komen, al moet het dan uit het buitenland komen.

Overigens, toen ik het met de DA had over dat voer eigenlijk van ondergeschikt belang is, zei ik dat hij dan net zo goed ook kittenvoer van RC kan eten (dat vind hij lekker), maar dat raadde hij toch af. Maar als ik puur kijk naar het vetgehalte, dan zit daar 18% vet in, maar in bijv, Hair&Skin zit 22% vet, terwijl dat gewoon voor volwassen katten is. Waarschijnlijk zitten er minder eiwiten in, maar voor de alvleesklier is dat volgens mij niet belangrijk.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 22872#more

hier is kitten/36 een redelijk grote hit en sinds ze het krijgen ruiken ze niet meer uit hun bek. zit nogal wat l-lysine in en dat helpt tal van stofwisselingsprocessen bevorderen en werkt dacht ik ook bij bepaald soort infecties.
zit 18% vet in maar weet niet of de omega huppeldepup en die andere daarbij zijn opgeteld, denk het wel. en het ene vet is beter verteerbaar dan het andere.
en 24%, ze noemen het zetmeel maar ik neem aan dat ze kh's en zetmeel bij elkaar hebben opgeteld..
rond 5 kg en dan stabiel in gewicht is best wel geweldig --> dank zij jouw aandringen en goeie zorgen en gesoebat en gesmeek..
Enzo krijgt daar hair+skin bij van Sanabelle (19% vet) en hij komt zowaar aan van de combi en eet het met smaak.

langzamerhand ben ik (met jou) bang dat er geen uniforme behandeling voor Indy te vinden is en dat je met proberen/vallen en opstaan iets moet ontdekken dat hem op de hoeven houdt.. maar zo gaat het zo vaak, dwarse eigenwijze baasjes die het dier goed kennen weten vaak wat het beste is en vinden na lang zoeken soms iets uit wat werkt..
en dan maar hopen dat eigengereide Indy zijn baasje met voldoende prrrts en knorretjes zijn dankbaarheid toont..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Ik zat inderdaad ook naar het zetmeelgehalte te kijken. Is zetmeel niet gewoon rijst en granen en zo? En dus koolhydraten? Ik las dat katten niet echt gebouwd zijn op inname van koolhydraten, maar waarom stoppen ze het er dan met zulke hoeveelheden in? Is het voor hen gewoon goedkope vulstof?

Hij heeft daarnet met smaak 10 gr kittenbrokjes gegeten (snap ik als je 12 dagen Fibre moest eten). Het liefst heb ik hem op Exigent want dat is redelijk half om half qua samenstelling, maar dat gaan we dan langzaam aanpakken.

Ook zat ik gisteren te kijken naar de Carnibest voor katten met diabetes, waar geen granen inzitten. Dat er misschien wat vet in zit, lijkt me niet zo belangrijk omdat het verse dierlijke vetten zijn en als een kat ergens op gebouwd is, dan is het wel vers vlees en vet.
Hij is toch alleen een droogvoerkat, dus hij zal het ook weer niet met zulke grote hoeveelheden tegelijk eten. Ik hoop dat een beetje per dag zijn gestel positief zal beinvloeden en zijn vacht misschien weer een beetje op orde kan krijgen, want dat is het enige dat je aan hem ziet, zijn ietwat vettige, open vacht. Doordat hij bijna altijd Hair and Skin at, zag zijn vacht er altijd super uit.

Een poosje terug, toen we de andere drie katten op volledige versvoer wilden overzetten, zag de vacht van Storm er na een week al echt fantastisch uit, heel vol en glanzend, terwijl het een kat is met heel weinig ondervacht. Vandaar ook dat Carnibest het voor katten met voedings- en huidallergieen zo goed doet.

Niet geschoten is altijd mis, dus ik ga dat gewoon proberen met Indy.

Gistermiddag om 1 uur heeft Indy zijn laatste pijnstiller gehad, want vlak erna had ik met de DA besloten om met de medicijnen te stoppen, maar nu merk ik al verandering in zijn gedrag. Hij had in de hele laatste twee weken namelijk niet meer 's nachts op bed gelegen (normaal gesproken lig ik nog niet in bed of hij kruipt onder mijn arm), maar gisteravond kwam hij weer triptriptrip naast me liggen. Ook vanmorgen kwam hij daar weer liggen. Dat doet me dan goed, om te zien dat zijn gedrag dan weer terug naar het oude en vertrouwde gaat ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

koolhydraten is iets anders dan zetmeel, zetmeel is altijd koolhydraten, maar koolhydraten hoeft niet altijd zetmeel te zijn. tarwezetmeel verteert het zwaarst en is het meest ongeschikt. vandaar het mais en rijstgebruik, waarvan vaak ook de eiwitten worden gebruikt. of speciaal soort aardappels.

katten kunnen theoretisch glucose maken uit eiwitten, maar veel katten kun je zeker niet zonder koolhydraten zetten. mijn laatste twee bengels hebben een veel hogere kh-behoefte dan wat ik tot nog toe in huis had. en als ze laag kh-voer krijgen (of voer met toegevoegd arginine) dan is geen enkele broodkruim of wat dan ook veilig. en dat geeft erg rusteloos gedrag en ik heb ook het gevoel dat ze zich dan beroerd voelen. bij de bengels heb ik nog geen oortje prik/bloedsuiker meting gedaan, maar ik weet van Enzo dat ik erg voorzichtig met arginine en verhoogde arginine in brokjes moet zijn, omdat zijn bloedsuikerniveau dan omlaag schiet en we aan de honing moeten.
katten kunnen niet zonder glucose en veel katten (is langzamerhand mijn ervaring) hebben moeite met de omzetting vanuit eiwit en die doen het veel beter met een wat hoger kh/zetmeelgehalte in hun voer. nee, het is zeker niet alleen vulling en veel hangt van de soort en voorbewerking af.

de afgelopen maanden heb ik hier een brokkenlab gehad, testen en aantekeningen maken. en analyses en ingrediëntenlijsten verzamelen en vergelijken. en mails naar producenten. en dan ging het om soorten zetmeel/kh's en soorten en gehaltes vet.
en van wat ik hier zie en zag verschilt het enorm hoe ze de ene of andere brok 'verteren' en de jongsten hebben daarbij ook nog onderling een vrij verschillend reagerend stofwisselingssysteem, waarbij vooral Maks aanzienlijk meer kh's nodig heeft om zich (zichtbaar) op zijn gemak te voelen. bloedonderzoek in aug. zal uitwijzen of alles op dat front indd naar wens verteert en opgenomen wordt.

ik ben uitgekomen bij Happy Cat met (gefermenteerde) voorverteerde zetmelen/kh's, Almo holistic en specifiek kalkoen (geen kip/geen eend) en Sanabelle Huid+Vacht (en als snoepje Urinary van SB).
en omdat ze het vertikken om rauwe kip te eten (Enzo een beetje maar alleen gierend vers) hebben ze altijd ruim tarwegras tot hun beschikking voor de vits, mins en enzyms.

ik weet niet of je hier iets aan hebt ivm het pancreatitis-probleem, maar als ik alle voedingsadviezen die ik in dit kader ben tegengekomen onder elkaar leg, dan kan je veel kanten op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeilijke eters

Bericht door pearlsofpassion »

Mensen die vers voeren zijn van mening dat katten helemaal géén KH nodig hebben en dat het zelfs een kat veel slechter maakt.
Ik kan me daar wel in volgen. Maar ik denk dat je een kat niet zomaar over kan zetten naar KH-arm dieet als hij gewend is om er zijn energie uit te halen. Het lichaam wordt daarop geconditioneerd. Als een kat moeilijker eiwitten omzet in glucose en dus energie, is dat omdat hij dat niet gewend is. Niet noodzakelijk aangeboren of genetische aanleg.
Er kan wel een voorkeur uit de kat komen, zoals bij alle voedingsvoorkeuren. Dat spreekt voor zich.
Maar of dat ook een echte noodzaak is, gewoon omdat ze er zin in hebben, dat betwijfel ik ten zeerste.
Je ziet heel vaak dat mens en dier juist datgene wat slecht voor hen is, het lekkerste vinden. Niet allemaal, maar komt wel vaak voor. Anders at niemand nog suiker. Nu zijn velen koolhydraten-verslaafd.

Ik denk dus dat een groot deel van het zich goed voelen op een bepaald voer, is wat er gegeven wordt en dat ander voer eventjes aanpassing vraagt. Maar soms is het dat wel waard om zich daarna goed te voelen op beter voer.

Katten zijn in mijn ogen toch gemaakt om hun energie te halen uit eiwitten en vet, en koolhydraten zijn daar absoluut bijkomstig in.
Brokken moeten ze gewoon aan elkaar kunnen hangen, en daar is zetmeel bij nodig. Vandaar dat granen in kattenvoer terecht zijn gekomen. Bovendien is het goedkoper dan vlees, waardoor de goedkopere merken er steeds meer graan (en smaakstoffen om dat op te vangen) zijn gaan in steken. Graanvrije brokken gebruiken aardappel of erwten, maar of dat nu beter is, is eigenlijk niet helemaal duidelijk. Het is alleszins in de goede merken niet omdat dat goed zou zijn voor de kat dat die zetmelen in brokken zitten, maar uit pure noodzaak omdat je anders geen brok kan vormen.
Als er meer zetmeel in zit dan noodzakelijk voor de brokvorming (zo'n 15-20%), dan is het bijgevoegd om de productieprijs te drukken.
In dieetvoeren durft met het ook bewust toevoegen omdat vb de eiwitten omlaag moeten en het voer dan uiterst vet maken is blijkbaar niet te doen... En dan gaan de KH ook maar omhoog, zie je...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Als ik jullie berichten zo lees gaat het me eerlijk gezegd nog meer duizelen, omdat ik het voor mezelf niet 1-2-3 naar concrete voedingen kan vertalen. Daarbij komt ook nog dat in de berichtgeving omtrent pancreatitis tegenstrijdige dingen lees over het vet, de vezels en de koolhydraten. Ook het vet dat gebruikt wordt in de droogbrokjes is voor mij niet transparant, omdat er in een voedingstabel vaak alleen staat dat er ruw vet inzit, maar wat dat precies betekent voor een kat met pancreatitis, is me niet duidelijk, want welk vet kan een kat wel en welk vet kan een kat minder goed verteren.

Valerie, wat jij aanhaalt is ook een ding: je kunt kattenvoer natuurlijk zo min mogelijk volstoppen met bepaalde stoffen, maar omdat 1 ingredient niet alleen maar 1 ding ondersteunt, is het vaak een hele kettingreactie die het structureel weglaten van een bepaalde voedingsstof met zich meebrengt.

Zo belden we met Carnibest en hadden het over dat er geen pancreas versvoer voor katten was maar wel voor de hond. Op de vraag of we dan de Kat Natuur Diabetes konden proberen, antwoordde zij eerder afwijzend. In dat voer zit volgens de tabel 12% vet, maar volgens haar moest je dat dan omrekenen waardoor er dan eigenlijk iets van 22% vet in zit. Hoe dat dan werkt is me even ontgaan. Het zal met de hoeveelheid voer te maken hebben, maar aangezien Indy max. maar 15 gr per dag ervan zou eten, zal het daar wel mee meevallen.

Af en toe zit ik met de iPad op de bank alle voeren af te gaan die ik maar kan vinden, maar zolang ik niet echt weet wat goed is en waar ik naar op zoek ben, blijft het een tevergeefse zoektocht. Ik denk dat ik eens ga proberen een afspraak te regelen met een dietiste voor katten (die zullen er toch ook zijn?)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeilijke eters

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, zo zonder concrete samenstellingen kan ik dat verhaal van Carnibest ook niet volgen. :grin:
Maar zou het niet kunnen dat omdat er meer vocht en bot in vers zit, hij er meer van moet eten en daardoor meer vet binnen krijgt? En dat dus Carnibest op de droge stof en zonder bot, gelijk zou staan met een brok van zo'n 22% vet? Hij moet tenslotte een bepaalde calorische waarde op een dag binnen krijgen, geen bepaald gewicht. En de calorische waarde van een gram brok ligt natuurlijk een stuk hoger dan van een gram vers. Van vers moet hij meer dan het dubbele eten... Maar als hij het goed eet, lijkt me dat wel beter.

Ik denk dat het inderdaad eerst belangrijk is om uit te maken wat hij nu juist wel en niet nodig heeft. Of vet mag, of toch maar niet... Of koolhydraten een probleem zijn? Daar weet ik niets van...
En ruw vet... ik heb eens ergens gelezen waarom het ruw eiwit heet, maar ik weet het niet meer juist. En ik weet ook niet waar. Maar waarschijnlijk is het vet om dezelfde reden. Ik denk niet dat het iets te maken heeft met de verteerbaarheid maar eerder met dat het enkel maar het zuivere vet is.
Ik denk dat Adriana bedoeld dat vb gevogeltevet beter verteerd dan rundsvet of zo...
Maar daar weet ik ook weer niets van...

Ik hoop dat je eruit geraakt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door daantje »

Het gaat mijn petje helemaal te boven Roland, maar ik wilde je gewoon effies heel veel sterkte toewensen met Indy ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijke eters

Bericht door Adriana »

ik denk dat het genetisch wel degelijk uitmaakt of een kat meer of minder behoefte heeft aan koolhydraten. stofwisselingen reageren per kat anders en dat heb ik al met drie blauwe russen, waarvan twee broertjes!
bij de suikerkatten en diabeteskatten proberen ze die katten geheel op zetmeel/kh-arm voer te zetten en dat gaat niet goed. vacht, ontlasting en welbevinden. ook MoMo heeft een tijdje zo min mogelijk kh's/zetmeel gehad omdat ik dacht dat hij dan wel zonder insuline kon en niets was minder waar. pas met wat meer kh's bloeide hij weer op en ging er beter uitzien en voor de insulinedosis was het ook beter. de hersens werden beter aangestuurd met wat meer glucose en dat vergemakkelijkte allerlei processen en de aanmaak van allerlei stofjes, die weer nodig zijn in het chemische proces dat stofwisseling heet.

als je analyseert wat katten in het wild eten, dan krijgen ze heel wat kh's en voorverteerd zetmeel binnen en relatief veel vet! bovendien erg veel vezels. ik heb het al zo vaak geschreven: kijk naar de analyse van muis en je weet dat een kat niet zonder kh's/zetmeel kan. voeg daar dan aan toe wat ie in het wild nog meer bij elkaar scharrelt aan bessen en paddestoelen en wortels/knollen en je begrijpt waarop de formules van niet de minste kattenvoerproducenten zijn gebaseerd. en dat brokjes met iets van zetmeel aan elkaar geplakt moeten worden klopt en dan is het minimum 15%.

een volledige vleesmaaltijd is veel te eenzijdig en al te veel rund (vlees+vet) veroorzaakt gewrichtsklachten, fosforoverschot en verzuring. en wat wordt bedoeld met vlees? volledig gestripte bloederige waterige massa? omdat een kat een vleeseter is?

discussies op het Forum zat en je komt er niet uit. ik kijk dan doorgaans naar wat er in de natuur aan voorbeeld voorhanden is (bv het eiwitgehalte van moederpoezenmelk) om erachter te komen wat moeder Natuur bedoelt met juiste voeding, dwz voeding waarop het dier is gebouwd en ingericht. en omdat dit niet zo hoog is en nierfalen in de top-3 staat, ben ik dus een tegenstander van droog kattenvoer met eiwitgehaltes van boven 30% en graag gevogelte-eiwit.

in mijn zoek- en leestocht naar voeraanbevelingen voor pancreatitiskatten kom ik een paar aanbevelingen steeds tegen: licht verteerbaar en scharrelen: kleine beetjes het etmaal door, waarschijnlijk om de organen niet al te zeer te belasten met voerpieken. en de adviezen over vet wisselen sterk, daar komt nog bij dat pancreatitis voornamelijk een hondenkwaal is en elementen in de adviezen worden nog al eens verward, ik bedoel elementen uit het hondenadvies bij kattenaanbevelingen.
kijk je naar de analyses van brokjes speciaal voor pancreatitis/etc, dan zie je een redelijke overeenstemming in ingredienten en daar moet het nodige onderzoek onder zitten. die brokjes zijn zeker weten niet kh/zetmeelvrij en heus niet alleen om de vulling en het plakken.
en als ik goed alles op een rij zet dan - afhankelijk van de ernst en vorm van de pancreatitis - zou gevogelte-vlees en -vet absoluut de voorkeur hebben, want dat is voor een kat het lichtst verteerbaar. en goed verteerbare zogeheten langzame koolhydraten (rijst/mais eventueel voorverteerd). en stofjes om de weerstand te helpen en de nodige vit c. katten kunnen vit c maken maar als de functie van sommige organen slecht is/uitvalt en afhankelijk van de kwaliteit van het voer (al dan niet doodgekookt) dan stopt die productie, terwijl ze het hard nodig hebben.

waarom stuur je niet een mailtje naar univ Utrecht of Gent met een paar simpele vragen? zij moeten er over nagedacht hebben en wellicht wetenschappelijk onderbouwde adviezen kunnen leveren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeilijke eters

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb het eens dat je best naar de samenstelling van de prooien uit de natuur kijkt.
We hebben dat eens voor muis gedaan http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=570, en als je de samenstelling van muis omrekent naar een brokje, kom je uit dat het overeenkomt met een eiwitpercentage van 40% in brokken.
Brokken zijn gewoon super geconcentreerd en bevatten geen vocht en balast als bot wat wel in muizen zit. Ze eten er dan ook veel minder van.
Als je dat bij een konijn zou uitrekenen om je vast aan nog hogere eiwitgehaltes.

Moedermelk is helemaal veel vocht, dus dan moet je dat op droge stof gaan vergelijken.
Dan wordt het volgens mij erg eiwitrijk en vet. Logisch ook, want zo'n baby moet groeien...
Vleeseter betekent inderdaad niet alleen spiervlees-eter. Maar wel dierlijk materiaal...


Maar goed, dat helpt Indy niet verder...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie