Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
maylamira
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2011 15:27

Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door maylamira »

Hoi,
Mijn kitten van 4 maanden snapt volgens mij het nut van de krabpaal niet :???: dus ze krabt aan de muur........ We hebben wel een krabpaal maar die gebruikt ze totaal niet.
Ik heb gisteren een krabplank voor aan de muur gekocht, maar die gebruikt ze ook niet.
Ik heb wel geprobeerd met haar pootjes het voor te doen.
Heeft iemand nog tips?

Groetjes Maijla en Lila :grin:
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik weet niet waar je kitten vandaan komt maar gek dat hij (zij?) het nog niet weet.
Wat je zou kunnen proberen is kattenkruid ertegen aan te wrijven. Om troep te voorkomen zou ik daarvoor een speelgoedmuis met kattenkruid kopen.
Steeds als ze aan de muur krabt consequent aan de paal "hangen" met de pootjes.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door pinguin »

lastig. katten zijn zeer eigenwijs en je heb katten er bij zitten die het gewoon vertikken om een krabpaal te gebruiken. zijn eigen pootjes er op zetten gaat niet werken vrees ik.
probeer anders een zelf met je nagels, vingers over die krabpaal te gaan? (het zelf voor doen)/ probeer dat elke keer te doen als ze aan je muur begint?
verder heb ik geen tips voor je
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door castratenkoor »

Gewoon consequent als ze aan de muur krabt bij de krabpaal zetten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door pearlsofpassion »

Yep, gewoon consequent weghalen, niet boos worden, zonder woorden op de krabpaal zetten en daar belonen. Als ze het uit haarzelf doen, heel uitgebreid belonen (maar niet dat ze van je schrikt natuurlijk, soms kan je ook té enthousiast zijn. :lol: )
Eventueel kan je ook met haar pootjes heel zachtjes over de paal wrijven. Maar maar een keer of twee wrijven en dan laten gaan, volgende keer opnieuw, want ze vinden dat niet erg leuk en je moet zien dat ze geen schrik krijgen van de paal. Dit zet echter een geur af die ze zelf als krabgeur herkennen. Dan vertelt die geur hen later dat dat een krabplaats is.

Sommige katten krabben graag aan palen, anderen aan vlakken, je zou ook kunnen overwegen om een krabplank tegen de muur te bevestigen als ze dat het aangenaamst vind.
Anders een krabpaal met een verticaal vlak zoeken, vb een krabton? (Zooplus, krabton Diogenes, is een aanrader!). Het is een beetje afhankelijk van de kat wat ze zelf het leukste vind.
Sommige katten vinden net op de grond of horizontaal krabben het leukst, maar dat lijkt me bij jouw kat dan weer niet het geval, gezien de muur...

Edit: oeps, sorry, je bericht niet helemaal grondig gelezen, ik zie dat je al een krabplank hebt.
Welja, consequent dan haar naar daar verplaatsen als ze aan het krabben is en heel lief tegen haar doen (katten waar je kwaad op wordt, doen net het tegenovergestelde van wat je wil ;-)). Na een tijd van het kwartje echt wel en dan ben je er. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door Mirjam86 »

Mijn meisjes vergissen zich nog steeds met de stoelen... ze gebruiken de krabpaal wel, maar als een stoel dichterbij staat is dat ook een dankbaar krabobject.
Wij hebben nu voor een week dubbelzijdig tape op de stoelen geplakt. Ze vinden het maar niks en krabben dan ook niet meer aan de stoelen. Misschien kan dat ook met je muur? (Werkt natuurlijk alleen als je geen behang hebt..)
Verder inderdaad een kwestie van belonen als ze het goed doen en consequent verplaatsen. Je hebt een lange adem nodig, maar zal uiteindelijk verbetering zien!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door castratenkoor »

Zo'n multifunctionele muis als ik net gekocht heb valt bij de heren ook erg in de smaak om de klauwen eens flink in te zetten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door Adriana »

leg maar eens een kartonnen krabplank op de grond
en sommige krabplanken zijn nog veel te hard voor pootjes en voetzooltjes van een kitten van 4 maanden.
hoe meer je aandringt, hoe meer aversie tegen de gewenste krabplank.
dit kitten wil zich waarsch alleen maar uitrekken en is nog helemaal niet toe aan het aanscherpen van de nageltjes/klauwen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door pinguin »

hier is een simpele deurmat ook een grote hit om je nagels aan te scherpen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door Dikkie Dik »

Hoi hoi, Ik zal me eerst even voorstellen voordat ik mijn antwoord geef... Ik heet Laura en ben al een tijdje lid van dit forum maar nu pas echt actief. Ik heb een Rooie je weet wel kater van 5 jaar oud. Mijn kater deed eerst ook niks met de krabplanken maar wel met ons bed...Ik heb een flesje met catnip gekocht (spray), dit is gewoon kattenkruid in vloeibare vorm. Nadat ik het op de krabplank had gespoten was die gelijk heel aantrekkelijk. Werkte bij mij dus heel goed! Heb het gekocht bij de dierenwinkel, kostte iets van 5 euro. Misschien is dit wel een oplossing?
Groetjes en succes!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door BillyJean »

Ik heb boven wat heugafeld tegels neergelegd ( bij LeenBakker of Kwantum) en die worden graag gebruikt. In iedere kamer ligt er 1
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
maylamira
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2011 15:27

Re: Hoe leer ik mijn kitten aan de krabpaal?

Bericht door maylamira »

Dankje wel voor al die reacties, ik ga het zeker allemaal uitproberen


xxx Maijla en Lila <3
Plaats reactie