Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ohw, maar bij de buren van mijn ouders maakt dat echt niet uit hoor. Het is daar ons kent ons. Mensen die een kilometer verderop wonen horen ook gewoon bij de buurt, en dat zijn dus ook buren. Maar wildvreemde mensen worden wel aangesproken als die in de tuin rondstruinen natuurlijk. Mijn ouders hadden een dog die ook altijd wegliep toen hij ouder werd (dement of zo). Die hebben we een jaar lang elke dag bij verschillende buren in de omtrek weg moeten halen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Emily schreef:Ohw, maar bij de buren van mijn ouders maakt dat echt niet uit hoor. Het is daar ons kent ons. Mensen die een kilometer verderop wonen horen ook gewoon bij de buurt, en dat zijn dus ook buren. Maar wildvreemde mensen worden wel aangesproken als die in de tuin rondstruinen natuurlijk. Mijn ouders hadden een dog die ook altijd wegliep toen hij ouder werd (dement of zo). Die hebben we een jaar lang elke dag bij verschillende buren in de omtrek weg moeten halen.
En nu wil je toch niet gaan vertellen dat die mensen er altijd even blij mee waren?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

daantje schreef: En nu wil je toch niet gaan vertellen dat die mensen er altijd even blij mee waren?
Bovendien, dat is dan toch ook niet echt veilig voor die hond?
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Emily, spijtig moet ik zeggen dat je theorie niet klopt. Mijn poes is vorig jaar op nog net geen 2 jaar overreden door een auto. Ze was nog steeds speels, na haar 1,5 jaar. Zoiets hoeft niet alleen aan de kat liggen ook niet. Kan evengoed ouder zijn ook.

Wat mijn da zei toen ik vroeg wanneer Mexx naar buiten mocht... Hij zei dat het van kat tot kat afhangt hoe bang en speels ze zijn als ze naar buiten gaan. Als je ziet dat hij nergens bang van heeft, moet je hem zeker nog niet buiten laten.

Ook Naomie schreef dat ze de eerste keren met een lijntje naar buiten ging. Ze kennen de buren en de buren kennen haar kat zei ze, net als ze de hond van je ouders kenden.

Ik heb Mexx buiten gelaten aan het lijntje. Hij genoot er erg van en was toen een 4 maand ongeveer. Na 2 weken heb ik heb hem vrij rond laten lopen alleen als ik ook thuis was. Ik ging hem dan ook af en toe roepen om te zien waar hij was. Hij was altijd in de buurt. En zo stilletjes aan hebben we hem alleen buiten laten gaan. Eerst alleen als we ook thuis waren en toch binnen zaten. Als we weggingen deden we het luikje op slot. Ook 's nachts nog op slot.

Nu gaat hij alleen naar buiten en komt hij binnen en buiten gesprongen. Hij kan nooit lang van huis wegblijven.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Jaja de buren kennen ons Pukje! De eerste keer dat ie naar de tuin van de buurman was gelopen (dat kan ie, het is een binnentuin maar bij een aantal tuinen kan ie komen door lage hekjes) heeft de buurman hem zelfs terugbezorgd! Puk heeft verder op zijn halsbandje een telefoonnummer, aan zijn halsbandje een kokertje met hetzelfde telefoonnummer, een chip onder zijn huidje en hij komt als ik roep. Ik houd het er maar op dat ie oppast en hij vindt het heerlijk om buiten te zijn! En ja, ik houd hem in de gaten! :grin: :smile:

O ja, twee vorige katten van mij (al weer een tijd geleden) konden vanaf jonge leeftijd naar buiten. Ze gingen de weilanden in, geen probleem, we woonden toen nog aan de rand van een dorp. De één is uiteindelijk verdronken in een sloot op 10 meter van ons huis, toen ie 3 was, de ander is een paar jaar daarna verdwenen. :sad: Als ik ze binnen had gehouden, waren ze vast ouder geworden. Maar hadden ze wel een saaier leven gehad....
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Tuurlijk is er een risico als de katten buiten zijn. Maar ik vind dat je dat risico wel kan nemen, want mijn katjes vinden het heel erg leuk buiten en ik wil ze dat niet ontnemen. (Als je kat niet anders gewend is dan binnen zijn dan is het natuurlijk een ander verhaal hoor!) Als ik dat risico tegenover de lol die ze hebben als ze buiten zijn zet, dan kies ik dus toch echt voor dat laatste.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Marije schreef: Bovendien, dat is dan toch ook niet echt veilig voor die hond?
Daantje, jouw toon kan ik helemaal niet waarderen. Als je niet weet hoe zoiets gaat in een andere buurt, zeg er dan niets over, want je slaat de plank volledig mis met je insinuatie. Nee, onze buren vonden dat daadwerkelijk niet erg. Tenslotte liepen hun honden ook bij ons rond. Zo gaat dat in de buurt waar mijn ouders wonen. De puppies en kittens die daar geboren worden zijn ook altijd ongelukjes van twee buren, niet dat dat nou goed is, maar evengoed hielpen we allemaal mee baasjes zoeken en als er geen baasjes gevonden werden, dan ging er altijd wel een pup of jonge kat terug naar de eigenaren van de vader van het nest. Hoewel dat bij katten nooit met zekerheid vast te stellen is.

Wat betreft niet veilig: nee, er had maar zo iets kunnen gebeuren. Hebben jullie dan ergens uit opgemaakt dat ik het wel veilig vond? We pasten wel allemaal op elkaars dieren dus in dat opzicht veiliger dan menig nieuwbouwwijk. Ook qua verkeer, maar evengoed had het fout kunnen gaan.

Angie: jammer dat mijn theorie niet voor jouw kat opging, maar zoals iedereen wel weet, is op alles een uitzondering. Er zijn ook genoeg katten van ouder dan 1,5 die aangereden worden, maar de statistieken wijzen uit dat de kans hoger is als ze jonger zijn dan 1,5 jaar. Dus de theorie is niet ontkracht, hij ging alleen niet op voor jouw kat, dat is wat anders.

Ikzelf vind het inderdaad per kat verschillen. Er zijn genoeg katten die dolgelukkig zijn als ze de hele dag binnen mogen blijven. Ik laat Nikita straks zelf beslissen wat ze nou wil. Maar niet voor ze gesteriliseerd is en ouder is dan 1,5 jaar. Dus ze moet nog tot begin 2006 wachten. Op die manier hoop ik de risico's te beperken, hoewel dat natuurlijk nooit een garantie is dat er niets gebeurd.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik vind de toon waarop mensen op elkaar reageren niet echt leuk.

Als iedereen elkaar nu eens in de waarde laat.

Iedereen moet voor zichzelf weten of en hoe oud de kat moet zijn om naar buiten te mogen.
Op de vraag over leeftijd, weet ik het antwoord niet.

Maar ik weet wel dat het voor katten gevaarlijk kan zijn buiten, of het nu een dorp is, een binnen tuin of een rijtjes huis.

Zelfs binnen is het gevaarlijk, maar het is een ieder zijn individuele keus, aan welk gevaar het katje als dan niet wordt bloot gesteld.

Misschien is er geen verkeer in een binnentuin, maar er kan wel een nieuw kitten zijn komen wonen, dat een ziekte heeft, want bijvoorbeeld asiel katjes, zijn daar ook echt niet vrij van.

Gevaar en ongelukken zitten nu eenmaal in een klein hoekje.

Ter illustratie: mijn katten komen niet buiten, ik heb mijn balkon op 1 hoog afgezet, want een kat hoeft niet per se naar buiten.
En ik zou het mezelf niet kunnen vergeven, als ze een of andere ziekte oplopen, of inderdaad overreden worden.

Nogmaals, dit is mijn mening, een ieder moet zelf kijken wat hem of haar goed dunkt.
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Brenda, ik ben het helemaal met je eens! Dat is ook de reden waarom ik niet op dit topic gereageerd heb. Iedereen doet het weer anders, en er is niemand die kan bepalen wat goed of slecht is. Ikzelf hou mijn katten ook binnen, en af en toe buiten aan een tuigje. Als mijn katten vrij naar buiten mogen, weet ik zeker dat ik 's nachts geen oog dichtdoe als ze niet terug zijn. Misschien is het dan wel voor mijn eigen gemoedsrust, maar ze hebben binnen ook ruimte en speelgoed genoeg. Mijn katten komen niets tekort!!!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik ben het ook met jullie eens, Claudia en Brenda. Iedereen moet zijn eigen beslissingen maken.
Ik laat mijn poezen wel buiten. Ik heb er ook lang over getwijfeld, maar als ik ze nu buiten zie genieten denk ik dat het de risico's waard is. Ik zorg er wel voor dat ze altijd voor het donker binnen zijn (dat lukt gelukkig altijd, want dan krijgen ze eten en dat weten ze dondersgoed :wink: ). Ik zou geen oog dicht doen als ik wist dat een van mijn poezen nog buiten liep 's nachts!
Persoonlijk denk ik dat mijn katten gelukkiger zijn nu ze naar buiten kunnen, maar ik ken ook genoeg voorbeelden van katten die volmaakt gelukkig zijn met hun binnenleven.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik denk niet dat Daantje iets 'insinueerde' Emily.
Het is gewoon moeilijk voor te stellen dat niemand daar problemen mee heeft omdat de ervaring wel anders leert.
Jij bevindt je dus in een uitzonderingspositie wat dat aangaat.

En een theorie is nog altijd niet meer dan dat, een theorie, in de praktijk gaat het wel anders op. :wink:
Statistieken zijn ook niet altijd erg betrouwbaar omdat niet alle gevallen bekend zijn.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Emily, als ik verkeerd op je overgekomen ben dan spijt me dat. Ik heb dit niet verkeerd bedoeld maar kan me er absoluut geen voorstelling van maken dat ik blij zou zijn als ik continu de hond van iemand anders uit mijn tuin moet halen. Als dat bij jou weerstand opwekt, dan sorry.
Het was zeker niet mijn bedoeling om te insinueren, dus daarvoor een oprecht excuus.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook al is het niet de bedoeling om te insinueren, dan is de manier om iemand daarop te wijzen gepaster in een pb, Emily. Want ik vind jouw toon dan weer niet prettig.

Ikzelf vind het vervelend als er vreemde katten telkens bij mij eten snaaien en ik zou er helemaal niet aan moeten denken als ik voortdurend andermans hond uit mijn tuin moest halen.
Mijn katten komen niet vrij buiten, op een enkele (geholpen) moederpoes na die altijd buiten heeft geleefd en er beslist niet tegen kan om binnen opgesloten te zitten.
Maar dan nog vraag ik in de buurt of men mij wil waarschuwen als ze last van deze katten hebben.

Voor de andere katten vind ik het doodgewoon te gevaarlijk, die zijn mij te dierbaar om zomaar te laten verongelukken, stelen, verdwalen of aan andere gevaren bloot te staan.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Goh, Marjolein, en ik dacht nog wel dat ik de enige was die er zo over dacht. Dus jij bent ook 'ego' als het om je katten gaat?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

claudiajansen schreef:Goh, Marjolein, en ik dacht nog wel dat ik de enige was die er zo over dacht. Dus jij bent ook 'ego' als het om je katten gaat?
Yep. Jaren geleden is mijn dierbare witte kat overreden en ik ben daar heel lang verdrietig om geweest.
Nu weten mijn katten niet anders dan dat 'buiten zijn' betekent achter het huis, in de ren. Ze kunnen rennen, klimmen, spelen, vliegen vangen, naar vogeltjes staren, slapen en wildpoepen (al heb ik dat liever niet :evil: ) En binnen doen ze ook tikkertje. Ik heb echt niet het idee dat ik ze hiermee te kort doe!
Plaats reactie