Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou ze in dat geval gewoon binnen houden. Voor hetzelfde geldt, vallen ze van het dakterras en dan ben je een stuk verder van huis!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, ik zou zeker kittens niet op een dakterras laten. Als je ze toch naar buiten wilt laten gaan zou ik wachten tot ze een stuk ouder (en wijzer ;-)) zijn.

Je hoeft gelukkig meestal niet bang te zijn dat ze niet meer thuis komen als ze bij de buren langsgaan voor wat aandacht of eten, want de meeste katten weten heel goed waar ze thuishoren.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Hoi kattenvrienden

Bedankt voor jullie advies!
Het is inderdaad beter ze binnen te houden
Ik moet er niet aan denken ze kwijt te raken!!!! of dat ze inderdaad van het dak terras vallen Huilen

Ik denk maar teugjes kopen en ze af en toe in de tuin even laten spelen waar ik ben
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Draadje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2008 11:15

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Draadje »

Even een vraag aan jullie allemaal!

Zijn er ook nog positieve dingen te zeggen?!

Iedereen is zo negatief.... dit is slecht dat is slecht zo moet het niet en zo en zo ook niet...

Ik heb 2 kittens een kater en een poes van 13 weken, die gaan lekker naar buiten als ik thuis ben!

Nee ik heb geen dakterras, nee ik heb geen open tuin waar ze de weg op kunnen rennen.

Ik heb een binnenplatje wat compleet is afgezet. (OOK het dak) dit groeit dicht met een druif een kiwiplant en een passiebloem.

Het fungeerd ook als voileré! Heb namelijk 2 grasparkieten en 4 valkparkieten... en kom niet aan zetten met ahh das zielig dat je die buiten laat! Ze zitten binnen in een voilleré en als het mooi weer is buiten gaan ze buiten de tuin in. Vinden ze heerlijk dat rond vliegen.

De katten hebben het hier ook prima naar hun zin en kunnen lekker graven in het tuintje door de planten heen spelen en op de tuintafel / stoelen klimmen want dat mogen ze binnen NIET.

Ik denk dat dit soort dingen allemaal persoons situatie afhankelijk is. Ik ben bijvoorbeeld ook 2 katten kwijt geraakt waarvan ik niet eens weet waar ze zijn. Beide gechipt. Dit zegt dus ook niets....en garandeerd ook niet dat je ze terug krijgt of vind... Een kat doet wat hij of zij wil. Dat is wat ik het mooie vind van katten ze hebben hun eigen karakter. Je kan ze een beetje sturen en in de gaten houden en vormen maar verder doen ze toch waar hun zin in hebben! Ze vinden hun weg wel..

Mijn boodschap is in ieder geval: Doe allemaal eens iets positiever naar mekaar dat scheelt, en doe qua je beestjes gewoon wat je hart je ingeeft en wat jij denkt dat goed is... Er zijn geen richtlijnen / regels wat dat betreft. Ga op je gevoel af.

Groetjes,

Daan

ps wat ik lees over tuigjes e.d.
Honden lijn je aan sorry hoor maar een kat zet je niet aan een lijntje, dan moet je een hond nemen.
Katten zijn vrijeheids dieren, met een eigen wil zoals ik hierboven al neer heb gezet.
Dit is het enige "negatieve" dat ik kwijt wil over alles wat hier geschreven wordt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Sandra W »

Ik vind het erg jammer dat je ons zo snel al betitelt als "negatief", terwijl dit juist een heel positief forum is vol met mensen die het allerbeste voor hun dieren (niet alleen katten) willen en daarom graag andere mensen tips en adviezen geven.

Dit kun je als negatief zien, maar dat is het juist helemaal niet. Iedereen wil gewoon zijn ervaringen delen, zodat een ander daar wat aan heeft en als je het geen goed advies vindt kun je het natuurlijk ook gewoon niet opvolgen ;-).

groeten,
Sandra

PS: ik hoop dat je nog even blijft hangen op ons forum en vanzelf gaat merken hoe ontzettend leuk wij eigenlijk zijn :lol: :lol:.
Gebruikersavatar
Vlekkie en Jupke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:22
Locatie: roosendaal

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Vlekkie en Jupke »

hoi allemaal,

Ik was aan het kijken wanneer mijn kitten naar buiten mag en kwam bij deze site,
ik dacht zal mee eens aanmelden want vond er leuke reactie's op staan.
Zelf heb ik in april een kat uit het asiel gehaald ongeveer 4 jaar denken ze.
Nu heb ik een kitten die op 17 mei geboren is. Hij is al 5 weken bij me en is al vanaf het begin aan een tuigje buiten. zo af en toe eens.
De andere kat is na 4 weken ook naar buiten gegaan. Jupke de kitten wil ik binnenkort ook naar buiten laten, maar als ik dit allemaal zo lees. Tuurlijk hij is klein. Dus ik wacht er misschien nog een tijdje mee, maar hij wil het wel heel graag. :???: dus ja wat moet ik nu?
Vlekkie en Jupke
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Kattenbella »

Blijf er eerst bij. Wonen jullie in een veilige buurt?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Vlekkie en Jupke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:22
Locatie: roosendaal

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Vlekkie en Jupke »

een veilige buurt waar is het tegenwoordig nog veilig?
ik woon op een pleintje en aan de ene kant wel een wat drukkere straat.
Ze zeggen ook dat als je een kat castreert hij niet ver van huis gaat maar als ik moet wachten tot jupke gecastreert mag worden duurt dat nog wel even. En zolang wilde ik hem eigenlijk niet binnen laten. Katten zijn immers buiten dieren vind ik er ik wil ze daarom ook gewoon naar buiten laten. Vandaag heeft hij het hele plein overgerent wel aan een lang touw maar toch hij geniet er gewoon van.
Vlekkie en Jupke
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door lizzy123 »

Naar buiten?
Waar moet ik rekening mee houden?

- katten die buiten komen leven gemiddeld korter. Het is nu eenmaal zo dat er altijd het risico van auto-ongelukken bestaat.
- Het risico op besmettelijke aandoeningen is een stuk groter dan bij binnenkatten, jaarlijkse vaccinaties, regelmatige ontworming en vlooienbestrijding is dus des te belangrijker.
- Katten willen nog wel eens blijven hangen aan hun halsbandjes, wilt u dat uw kat toch identificeerbaar is dan kunt u beter uw kitten laten chippen.

Wanneer mag mijn kat naar buiten?

Vanaf 6 maanden kunt u uw kat naar buiten laten. U kunt het beste de kat langzaam laten wennen aan het buitenleven. Laat uw kitten voor die tijd al regelmatig de tuin verkennen, of op uw arm of aan een tuigje.

ik las dit op site van de Dierenarts. mijn lizzy wil ik ook binnenkort naar buiten laten. ze word woensdag gesteriliceerd, en ze is gechipt
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Nyncke »

Zorg er de eerste tijd voor dat als ze naar buiten gaat ze altijd weer terug naar binnenkan als ze ergens van schrikt.
Ik heb dan altijd het raam en de achterdeur open en ik ben er zelf bij.
Op een gegeven moment weet je wel wanneer ze zich vertrouwd genoeg voelt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een kat zijn inwendige kompas pas volgroeid is als ze plm een jaar zijn. Dan pas kunnen ze de weg naar huis "blind" terug vinden.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Roos en Minousch »

Laat eerst de katten helpen voordat ze naar buiten gaan, er zijn al genoeg kittens op deze wereld...
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Siris »

Als je je kat niet went om naar buiten te gaan, dan weten ze niet beter, maar als ze het eenmaal gewend zijn, dan willen ze niet anders. Weet goed waar je aan begint.
Naar buiten?
Waar moet ik rekening mee houden?

- katten die buiten komen leven gemiddeld korter. Het is nu eenmaal zo dat er altijd het risico van auto-ongelukken bestaat.
- Het risico op besmettelijke aandoeningen is een stuk groter dan bij binnenkatten, jaarlijkse vaccinaties, regelmatige ontworming en vlooienbestrijding is dus des te belangrijker.
- Katten willen nog wel eens blijven hangen aan hun halsbandjes, wilt u dat uw kat toch identificeerbaar is dan kunt u beter uw kitten laten chippen.
Houd ook maar rekening met gekken, die je katten vergiftigen of beschieten met een luchtbuks.

En houd ook maar rekening met in wat voor een buurt je leeft. Kan je goed opschieten met de buren. Of wat voor een soort mensen zijn het (dierenvriend ja/nee) Want niet alle mensen zijn er van gediend dat een kat de tuin verpest. Of als ze per ongeluk binnen komen, de spullen stuk maakt.

En inderdaad Roos en Minoush zegt laat je kat helpen voordat je je kat naar buiten doet.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Sam mocht als kitten van 3,5 maanden wel al helemaal zelfstandig naar buiten, hij liep toch altijd m'n andere kat van 1 jaar achterna. En Flea blijft altijd in de buurt. Hij heeft vanaalles van m'n oudere kat buiten geleerd.
Wel ben ik de eerste 2 weken erbij gebleven en droeg Sam een halsbandje met adressenkokertje. Later is hij zijn halsbandje kwijtgeraakt, dat is oa ook een reden waarom ik hem geen nieuwe heb omgedaan.
M'n beide katten zijn gecastreerd en gechipt.
Flea was ongeveer 4,5 of 5 maanden toen ik hem kreeg en was al gewend om naar buiten te mogen want zijn vorige baasje liet de kittens ook al vroeg naar buiten. Ik had hem wel eerst 3 weken binnen gehouden en laten chippen en castereren voor hij van mij naar buiten mocht.
Sam had ik ook eerst enkele weken binnen gehouden toen ik hem kreeg, om te wennen aan z'n nieuwe huisje.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door lizzy123 »

onze buren hebben allebij katten, eigenlijk heeft iedereen in de buurt katten op 1 huis na, maar dat zijn al wat oudere mensen.
nu komt me oppeens iets te binnen dat laast lizzy achter tijger naar buiten rende, eerst was het niet de bedoeling op tijger naar buiten te laten, maar toen sprong lizzy er ook achteraan. dus na een halfuur kwamen ze allebij thuis :roll: toen was lizzy 4 maanden :eeh: en tijger 11 maanden.
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
Pipsje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2010 16:47

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Pipsje »

Hallo,

Mijn kat (kater en met 5 maanden gecastreerd) ga ik komend weekend voor het eerst naar buiten laten. Wij wonen in een redelijk rustige buurt, waar wel drukke stukken zijn (auto's), maar daar kan hij als het goed is niet gemakkelijk komen. Aan de achterkant hebben we namelijk een balkon die, via de serre van de onderburen, toegang biedt naar de achtertuin (we wonen op de eerste etage, appartement). Dat deze achtertuin kattengeschikt is, is wel duidelijk want zowat alle buren hebben katten. Ik heb mijn kat al een aantal keer mee het balkon op genomen, om hem aan geluiden te laten wennen. Ook heb ik hem geprobeerd met een kattentuigje mee naar buiten te nemen, maar dat was geen succes. Pips (zo heet hij) werd helemaal gek van dat ding om zijn lijfje. Heb het maar snel afgedaan. Voordat hij naar buiten mag, gaan we een constructie maken (kattenkrabpaal) waardoor hij gemakkelijk weer het balkon op kan komen. Op zich is het niet echt nodig, want we hebben dagelijks katten op het balkon lopen die er gemakkelijk op komen. Maar voor mijn eigen gevoel, wil ik dat er toch wel op hebben. Ik zou me doorschrikken als Pips door mijn schuld het balkon niet meer terug op kan.

Ik ben erg benieuwd naar hoe hij het gaat vinden. Hij wil nu al zo graag naar buiten, hij wordt gek binnen. Hij is echt ontzettend energiek.. Ik ben wel een beetje bang dat hij straks heel lang wegblijft... ik ga er maar vanuit dat hij wel weer terugkomt en dat hij niet vergeet waar zijn baasjes wonen.

Een ander nadeel van dat hij naar buiten gaat is, dat onze buurvrouw (heel lief mensje), ook kattengek is en altijd eten op het balkon zet. Ik ben heel erg bang dat hij straks altijd daar gaat zitten eten en niet meer naar binnen wil en dat hij dik wordt. Ik geef hem nu speciaal voer (duur voer, voor gecastreerde katten, en light natvoer). Ik vraag me af of ik er wat van kan zeggen tegen mijn buurvrouw. Wat zouden jullie doen in mijn geval. Wel iets zeggen of het maar laten gaan?

groetjes van Roos
Plaats reactie