Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer naar buiten?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is niet omdat iedereen het doet dat het goed is. Er zijn zat mensen die er niet naar omkijken, ze het zelf maar laten uitzoeken maar dat wil niet zeggen dat jij dat ook moet gaan doen.
Er zijn gelukkig steeds meer mensen die wel met hun dieren inzitten en erover nadenken. De normen verschuiven dan ook en steeds meer tuinen worden afgeschermt om hun katten te beschermen.
Vroeger liepen honden gewoon los op straat voor het huis, dat zie je ook bijna nergens meer. De katteneigenaren komen achter, al is het wat later, maar komen doen ze...

Weet je ook hoeveel katten er rondlopen die eigenlijk geen eigenaar hebben in de zin van het woord dat ze er contact mee hebben? En hoe dat zo gekomen is?
Die mag je eigenlijk niet meetellen dan...
En weet je hoeveel katten eigenlijk binnen gehouden worden? Voornamelijk raskatten, maar ook steeds meer HTK's.
Die zie je niet zo vaak, tenzij je bij die mensen op bezoek gaat. Die vallen niet op en niemand heeft er last van, maar ze zijn er wel. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
berregen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 dec 2010 14:22

Re: Wanneer naar buiten?

Bericht door berregen »

Het is toch niet zo dat wie zijn kat vrij laat rondlopen ook een slechter baasje is? Wij kijken heus wel om naar onze katten hoor (anders zat ik ook niet op dit forum), alleen laten we ze vrijer en ik denk dat ze dat zelf ook wel liever hebben, ook al lopen ze zo meer gevaar. We zijn ons echt wel bewust van de gevaren, maar het is met onze vorige katten ook goed gegaan en ik hoop dat dat met de deze ook zo zal zijn.
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Wanneer naar buiten?

Bericht door Seetje1980 »

11 weken en dan al zo de straat op???? Gerum moet er niet aan denken dat mijn Keesje weer zo de boze buitenwereld in gaat. Ik heb hem gered van de straat de arme. Hij komt wel heel graag buiten maar dan alleen in onze tuin en samen met Penneke. Hij kan er met geen mogelijkheid uit (of moet een groot gat in de grond graven om zo onder het hek door te kunnen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren). Wat je later doet moet je zelf weten maar ik vind 11 weken veel te vroeg en daarbij ze zijn nog maar 3 weken bij je. Ik zou ze eerst goed aan huis laten wennen eer dat je ze naar buiten doet.
berregen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 dec 2010 14:22

Re: Wanneer naar buiten?

Bericht door berregen »

Ja we wachten nog wel even ;-)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wanneer naar buiten?

Bericht door Mirjam86 »

Ik zal hier niet de discussie aangaan van binnen/buiten, maar ik wil je wel met nadruk aanraden echt te wachten tot je katjes geholpen zijn. Dat vermindert in ieder geval het risico op seksgerelateerde ziektes en op ongewilde nestjes. Ook zijn ze nu nog veel te klein om zichzelf te verdedigen.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer naar buiten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zeg toch ook nergens dat je daardoor een slechter baasje bent? ;-)

Maar er zijn wel genoeg mensen die dat wel zijn, en dat die hun katten laten loslopen is dus niet echt een goed voorbeeld. Dat is alles wat ik zeg. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
berregen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 dec 2010 14:22

Re: Wanneer naar buiten?

Bericht door berregen »

Nee, sorry als het overkwam alsof ik zou verondersteld hebben dat jij zei dat ik daardoor een slechter baasje zou zijn, want dat veronderstelde ik eigenlijk niet, maar het kan door men uitleg wel zo overgekomen zijn.

Oef, ingewikkeld. In ieder geval bedankt voor jullie hulp ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wanneer naar buiten?

Bericht door Adriana »

k hoor helemaal niks over chippen......
dat lijkt me nog wel het minste dat je voor je aanstaande buitenkatten kunt doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Caatjebenjeboven »

Ik heb mijn 2 kittens gechipt, ze zijn nu 21 weken en willen heel graag naar buiten.
Ik wil ze pas laten gaan als de lente weer begint.
Onze tuin lijkt besloten maar er alle kans dat ze toch ontsnappen. Ze zijn erg ondernemend.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door Roos en Minousch »

Zowiezo pas naar buiten laten als ze zijn geholpen, en dus niet eerder.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie