Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door pinguin »

Ik zou ook gelijk de dierenarts hebben opgebeld en proberen urine op te vangen voor onderzoek. Daar zou ik geen dagen meer mee wachten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Ik heb niet het idee, dat hij pijn heeft. Dat is voor mij wel het belangrijkste. Nog tips van hoe ik die urine kan opvangen? Want dat gaat niet gemakkelijk zijn!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door pinguin »

Katten zijn meesters in het verbergen van pijn dus deze signalen die je nu ziet zouden reden genoeg zijn voor een bezoek aan de dierenarts.
Die kan trouwens ook de blaas aanprikken om urine te verkrijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door castratenkoor »

Een pollepel/soeplepel eronder als hij gaat zitten. Of speciale korrels in een schone bak - die korrels absorberen niet. Maar de dierenarts kan ook de blaas aanprikken. Ik zou echt geen dagen afwachten. Verstopte urineleider kan levensgevaarlijk zijn, dan loopt de urine terug naar de nieren en vergiftigt hij zichzelf.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Net met de dierenarts gebeld. De assistente informeerde even en gaf ook aan, dat we wel even stappen moeten maken. De kans dat hij verstopt is (wat levensbedreigend kan zijn) achtte ze klein, maar we gaan het beestje hier niet te lang mee laten lopen.
Dus vanmiddag ga ik die kattenbakkorrels halen om de urine op te vangen. Morgen heb ik een thuiswerkdag gepland en ga ik de urine opvangen en naar de dierenarts brengen en 's middags hebben we een afspraak.
Dan nemen we Angie ook mee en laten we hem zijn nagels knippen. Dat zou ik ook zelf kunnen doen, maar zij kunnen dat waarschijnlijk beter. Bovendien kunnen zij dan ook inschatten of het nodig is om ook met hem voor een consult langs te komen.

Ik laat nog el even weten wat er uit gekomen is.
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Vanochtend plas opgevangen en dit was al wat troebel en rood. Garfield heeft inderdaad een blaasontsteking, maar van het soort waarvan ze niet weten wat de oorzaak is. Hij heeft een spuitje gekregen en we hebben medicijnen meegekregen voor komende zes dagen. Verder was hij gewoon gezond. Misschien dat we een keer een dieet voor hem krijgen, maar dat is nog niet nodig.
Volgende week weer een plasje inleveren.

Angie hebben ze zijn nageltjes geknipt. Dat was echt niet meer normaal hoe lang. Eén nageltje was ook in het vlees gegroeid. Hem hebben ze verder ook nagekeken. Hij heeft al heel lang een wat kale plek op zijn onderrug. Daar zijn we eerder al eens mee bezig geweest, maar niet kunnen oplossen. Nu een Feliway ding opgehangen voor het geval het stress is. En ook voor Garfield zou de blaasontsteking door stress kunnen komen. Dus op zolder hangt mooi zo'n Feliway en dan kunnen ze daar de rust hebben. En de kinderen gaan we ook van de zolder weg houden. Als de katten daar zitten moeten ze rust kunnen hebben!
Verder was Angie ook gewoon gezond. Eventueel een keer wat pijnstillers voor als hij last krijgt van zijn gewrichten. Maar die pijnstilling kan weer slecht zijn voor de nierfunctie, dus dan bestrijd je het één en je verergert het ander.

Beide poezen hadden wat veel tandsteen. Misschien dat dat een keer onder narcose gereinigd wordt.

Maar even zien hoe het gaat nu.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Dinky »

Hopen dat het inderdaad alleen een blaasontsteking is en die weg gaat met de medicijnen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hopelijk gaat het snel beter met Garfield.

Hier even een link met de gevolgen van tandplak. Ik zou ik jou was dat heel serieus nemen...gevolg tandplak is parodontitis...parodontis geeft verhoogd risico op nierfalen en hartfalen.

https://www.sterkliniekamsterdam.nl/ind ... sen-katten
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Nog even een korte update:
We hebben de plas van Garfield nog een keer laten onderzoeken en het zag er al een stuk beter uit, maar nog niet 100%. Met de medicatie hoefden we niet meer door te gaan; ze willen wel binnenkort nog een keer de urine onderzoeken.

Verder hebben we Garfield en Angie nog een keer een paar dagen uit elkaar gehaald. En het blijft zo, dat Garfield ontzettend veel korrels mee uit de kattenbak draagt! Wat een rotzooi!
Verder is me opgevallen, dat de poep in de bak vaak plat getrapt is en de plas erg los is (dus weinig klonten gemaakt). De platgetrapte poep verklaart ook wel waarom ik af en toe pootafdrukjes zie.
En ook van zijn drinkbakje maakt hij een ontzettende rotzooi! Om het bakje heen kattenbakkorrels. In de waterbak kattenbakkorrels.
En bij Angie is niets aan de hand. Die houdt alles netjes en schoon.

Ik heb het idee, dat hij wel weer gezond is, maar ik ben echt een beetje radeloos als het gaat om de zooi die Garfield maakt. Ik heb ook de tijd echt niet om iedere dag een paar keer te stofzuigen. En de pootafdrukjes (wat dus gewoon poep is) zijn natuurlijk ook niet bepaald hygiënisch te noemen!
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Lieselotje »

Misschien is het idee om heel fijn klontvormend grit te nemen, dan loopt het niet zo uit. Verder heb ik zelf een schoonloopmat liggen voor de bak en die schudt ik dan uit als ik de bak schoonschep.
De rest kan je dan ook eventueel met een stoffer en blik doen.
Misschien kan je voor Garfield hogere bakjes nemen, zodat het er genakkelijker uit te eten is voor hem.
De ene kat is de andere niet, mijn Lotje at van een schoteltje, maar de kleintjes daar heb ik kleine vierkante schaaltjes met een opstaand randje voor. Met pate blijt alles er netjes opliggen en wordt het leeggegeten, maar met bijv. Brojes of filet in saus ligt er altijd wat naast.
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Er zat straks weer bloed in de kattenbak. Een tijdje geleden ook gehad en toen de katten weer uit elkaar gehaald om te zien wie dat was. Dagen lang niets gezien, vandaag weer bij elkaar gezet en ja hoor: toch weer bloed. Dus maar weer naar de dierenarts gebeld. En nu weer een kuurtje voor Garfield en dieet voeding voor beide poezemormels.

Ik weet niet of die rotzooi die hij maakt er los van staat, maar het is wel iets dat ineens begonnen is. Dan gaan hogere bakjes en andere kattenbakvulling niet helpen volgens mij. Ik moet gewoon weten waar het door komt en dan de oorzaak verhelpen.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Lieselotje »

Ja tuurlijk de oorzaak vinden is het allerbeste, wat naar dat het weer niet goed is.
Sterkte!
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Gaat vast wel goedkomen. Heb vandaag ook een thuiswerkdag gehad en dan komt Angie ook altijd even bij me op schoot liggen. Die zien we anders eigenlijk nooit. Ook wel eens gezellig.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Gaat de dierenarts ook nog verder zoeken, echo bijv.? Of houdt hij/zij het bij een kuurtje en dieetvoer...zonder diagnose?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:21

Re: Sproeien in kattenbak en rotzooi maken

Bericht door Plantje »

Na de kuur onderzoeken ze de urine nog een keer. En inderdaad het dieetvoer voor beide katten.
Plaats reactie