Stress in casa Dex en Moos?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Dat is een goed idee - die ton die er al is in Moos zijn kamertje. Misschien nog meer vertrouwde dingen, mandjes, kleedjes. Ik heb een vakkenkast in dat kamertje, met in ieder vak een kussentje of dekentje. Ook een paar oude gedragen fleecetruien. En die rieten mandjes zijn ook een enorme hit, eurootje bij de kringloop.

Sinds die best grote krabpaal daar staat kunnen ze makkelijker op de kasten. En daar in de nieuwe rieten mandjes. Staat ook een doos met oud speelgoed. Douwe sleept graag met dingen. Zo kan hij het van de kast af gooien en daarna mee naar beneden nemen.

Ik heb eerst geprobeerd Douwe aan een tuigje mee uit wandelen te nemen. Ik dacht moe maken, extra prikkels en uitdaging. Dat was geen succes. Hij wilde alleen maar terug de ren in naar de andere katten. Hij was heel angstig. Helaas werkte dat dus niet - na vele pogingen opgegeven.
Een doos met oude troep hoog op een kast - daar heeft hij meer aan.

Ik zou zo veel mogelijk vaste tijden en vast ritueel aanhouden met eten en met in dat kamertje doen. katten houden van routine. Dat werkt rust en anti-stress in de hand.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Bij mij wordt er nooit met iets gesleept of gespeeld. Het enige wat ze willen is voer en knuffelen...

Die vaste routine kan ik ze helaas niet geven. Op werkdagen krijgen ze hun eerste voer om 6 uur/ half 7 als ik opsta en om 7.30 als ik wegga. En dan pas weer om 17.30 als ik thuis kom. Dan nog een keer rond 19/19.30 en 21.30 .
Op vrije dagen krijgen ze het eerste voer meestal rond 8.30/9.00 en geef ik ze meerdere keren per dag verspreid. Want ze zitten op mijn werkdagen al zo lang zonder, dat eil ik ze op vrije dagen niet aandoen. Ze krijgen wel tijd op dezelfde plek voer. Dex in de woonkamer en Moos op zijn kamer een etage hoger.

Ik heb Moos nu 4 nachten opgesloten. Maar zodra hij er 's ochtends uitkomt en hij naar beneden loopt, begint Dex al door de woonkamerdeur te blazen. Als ze bij elkaar zijn, vallen ze elkaar meerdere keren aan (nu voornamelijk Mosa die Dex pakt) en hoor ik Dex krijsen, zelfde geluid als dat ik per ongeluk op zn pootje ga staan, dus pijn... Sinds Moos zn voer binnenhoudt en 500 gram is aangekomen, is hij niet meer bang voor Dex en mept hem echt terug, waardoor er nu steeds deze conflicten zijn. Eerst liet Moos zich intimideren door het gegrom en geblaas van Dex. Ik weet niet of dit een positieve ontwikkeling is en z'n tijd nodig heeft of dat het uit de hand loopt?!

Ik ga ze de komende dagen helemaal gescheiden houden voor een goede afkoelperiode, want nu is er de associatie van elkaar zien= foute boel. Moos in de nacht op zijn kamer en Dex de rest van het huis. En overdag Dex in de woonkamer en Moos de rest van het huis.
Als ik ze samenlaat, voeren en dan weer uit elkaar. Hopelijk krijgen ze dan een positieve associatie met elkaar??

Dinie: jij houdt toch een vriendin met dit probleem wat na maanden wel weer goedkwam? Hoe heeft die het weer goed gekregen?
En ik twijfel nog steeds om een gedragstherapeut in te schakelen. Maar kan al raden wat de adviezen zijn, meer hoogtes in huis (ga ik al doen), meer spelen (willen ze niet) herintroductie (lukt hier praktisch gezien niet), herplaatsen (dat is toch echt waar ik zelf ook bang voor ben)

Ik heb nagedacht over wie ik eventueel zou herplaatsen. Onmogelijke keuze en ik ken mezelf, ik ga nooit vrede hebben met de keuze. Ik denk dat ik ze dan beiden herplaats. Als je het me nu vraagt zou ik Mosa het liefste houden, maar ik vind dat ik volgens rechtvaardigheid Dex moet houden. Die zal het lastigste te herplaatsen zijn; een zwarte blaasgruiskater die niet bij kinderen en andere dieren kan.
Maar Moos kan inmiddels ook lastig worden met zn strikte dieet en het huis steriel houden. Dus ook geen kinderen of andere dieren...

M'n hoofd blijft maar doordraaien en duizelen met al deze gedachtes...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

De ene kat is de andere niet en de ene situatie is de andere niet. Ja ik ken gevallen waarbij het wel goed kwam en gevallen waarbij het nooit meer goed kwam. Ik denk dat jij dat geval bedoelt - 3 katten in huis die prima met elkaar overweg konden - tot ze er eentje met de staart tussen de deur kreeg. Harde krijs en vervolgens vlogen de katten elkaar aan.

En daarna was het mis, elke interactie liep uit op knokken en gekrijs. dat is een lange weg geweest maar kwam uiteindelijk weer goed. Volgens mij alle drie gescheiden houden een periode en helemaal opnieuw beginnen met introductie. De details weet ik niet.

Het lastige bij Mosa en Dexter is vooral dat Dexter de dominante factor was en Mosa die rol over gaat nemen. Dat gaat niet zonder slag en stoot. dat is heel moeilijk te sturen. Die verstandhouding moet groeien. En als ze allebei de baas willen zijn heb je een probleem. Ik vergelijk ze vooral met Teun en Rik hier. Gevochten wordt hier echter niet.

Ik heb hier ook meerdere kopstukken die heel dominant zijn - Maks - Teun - Rik vooral. Maar in zo'n groep kan dat. Teun is naar mij toe ook dominant. Zoals b.v. gisteren. Ik ging op mijn luie stoel zitten en hield even geen rekening met Teun die op de rugleuning lag. Kreeg dus een jens met nagels uit op mijn hoofd. Oemfff had het bloed in mijn haar. (maar verder is hij wel lief hoor hahahaha).

Douwe is volgens mij niet eens zozeer dominant, zijn gedrag komt op mij psychisch gestoord over. En dat is knap lastig. Hij treitert graag maar gilt alles bij elkaar als ze hem terug dreigen te pakken.

Ik heb enorm met je te doen en zou willen dat ik een oplossing voor je gehad. De gedachte er een op te geven moet echt door je ziel snijden. ook de gedachtegang om ze dan maar allebei te herplaatsen kan ik volgen - uit een soort van misplaatst eerlijkheidsgevoel. Moeilijk......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

misschien een idee? ik heb hier ook wel eens gelezen dat iemand ze beide naar een pension deed om daar een herintroductie te doen. ook misschien omdat ik merk dat jij( heel begrijpelijk) ook heftige emoties hierbij hebt en ik denk dat dat ook zijn invloed heeft op je katjes.
misschien op neutraal terrein zonder jouw emoties dat het beter gaat. en dan van daaruit weer samen terug.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Rik »

Daar zat ik ook nét aan te denken. Als er thuis geen ruimte is voor een goede correcte herintroductie zou een pension misschien een optie kunnen zijn. Ik weet niet of dat in dit specifieke geval zal helpen maar voor herplaatsing zou dat misschien wel een optie kunnen zijn.

Topic waar dat een success was: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 5&p=602873
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Goed idee van Wendy! Dat lijkt mij best het proberen waard.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Dinky »

Je zou inderdaad contact op kunnen nemen met ilovesiamesecats waarbij koppeling op neutraal terrein een succes was.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Ik wil niet alles afdoen als moeilijk en onmogelijk, maar ik weet niet of ik dat zie zitten.
M'n katten zijn niet geënt (wat altijd moet van een pension) de stress van dan weer naar de dierenarts, naar een pension en weer naar huis... Alle kosten die daaraan zitten (ik ben echt financieel geruïneerd door de medische toestanden) en wie gaat ze dan herintroduceren, het pension? Want ik werk fulltime.

Als ik het nog vol ga houden met beiden in huis, zou ik dit eventueel nog kunnen proberen als ik weer geld heb en vakantie zou kunnen opnemen, maar dat is pas over maanden.

Ik zet het in ieder geval op mn lijstje om uit te zoeken of het haalbaar zou kunnen zijn. Dank Nellebel voor het meedenken.

Ik heb de katten nu 36 uur gescheiden gehad. Moos op zn kamer snachts en overdag Dex in de woonkamer opgesloten, zodat ze beiden een etmaal meer ruimte hadden. Ik heb ze drie keer bij elkaar gehad, toen gaf ik brokjes, knuffelde en speelde met ze. Zo'n max. 10 minuten en toen weer uit elkaar.

Toen ik Moos zn deur op een kier deed en Dex door het kiertje Moos zag, begon hij meteen te blazen en met een poot te slaan door de kier. Maar toen ze samen in een ruimte waren, negeerden ze elkaar. En zodra ze elkaar aankeken, leidde ik ze af. Ik ga dit nu tot zeker zondag zo doen.
Ik ben vandaag en zaterdag thuis en dan kan ik dus niet Dex in de woonkamer opsluiten, want dan zit ik zelf ook opgesloten, maar ik wil Moos niet dag en nacht op zn kamer hebben. Dus nu heb ik Dex even op dat kamertje en Moos de rest van het huis.

Zondag komt mn vader de krabstam aan de muur bevestigen in de woonkamer en de mandjes in Moos zn kamer aan de muur hangen. Dan laat ik ze wel samen even ontdekken.

Tja wat is vechten? Ze pakken elkaar niet en laten dan niet meer los. Het zijn steeds stressopbouwmomenten van staren, elkaar tegenkomen en dan blazen, een paar tikken en gegil van Dex die schrikt of pijn heeft. Soms een plukje haar of een kras. Na zo'n aanvaring wil Moos nog weleens achter Dex aangaan. Maar ze stoppen wel. Misschien ben ik veel te gevoelig en is dit heel normaal gedrag om balans te herstellen en houd ik ze nu onnodig uit elkaar.

Maar ik denk dat een afkoelperiode van een paar dagen nu geen kwaad kan. De dierenarts had het over een antidepressivum in hele lage dosis voor Dex om de stress te verlagen, maar ik ben er niet over uit wat ik daarvan vindt. Antidepressiva hebben mij wel geholpen omdat de angst iets verminderde en ik daardoor leerde situaties beter aan te kunnen. Maar werkt het zo ook voor een kat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Ik kan me heel goed voorstellen dat je een pension niet ziet zitten, komt veel bij kijken. En je moet denken aan zeker een maand en dat kost inderdaad een hoop geld. Verder kleven er ook wel nadelen en risico's aan - je hebt geen garantie dat ze goed omgaan met de verschillende brokjes en zo. En je hebt geen garantie dat het werkt.

Wat ook nog een optie is, is herintroductie bij familie of vrienden. Iemand die je echt goed vertrouwt. En uiteraard moet zo iemand de ruimte en de gelegenheid ervoor hebben. En goed met katten om kunnen gaan.

Maar als ik het goed begrijp vliegen ze elkaar dus niet echt aan - geen kluwen krijsende katten. Als het alleen bij wegjagen en meppen blijft zie ik absoluut nog hoop. Gillen en krijsen doen sommige katten nogal snel. Teske gilde in het begin de hele buurt bij elkaar terwijl Bolle en Maks hem niet eens aanraakten.

Douwe krijst ook al als Maks binnen een meter in zijn buurt komt. Maks stuift dreigend op katten af maar de meesten weten onderhand wel dat het een hoop bravoer is, zonder gevaar. Nu Douwe nog.....

Ik had hier een ander probleem sinds ik Douwe zijn kamertje had veranderd. Als Douwe erin wilde bleken Luuk en Clarie ieder hoog op een kast te liggen in rieten mandjes. En ik kan niet hoog werken vanwege oedeem. Dus gisteren om 15.30 natvoer gegeven en kamertje dicht. Maar daar snapte Douwe dan weer niks van en die stond er smekend voor. Zo zat hij er dus veel te vroeg in. Maar ja, voor mij ondoenlijk Clarie en Luuk van die kasten te hijsen. Ik denk dan maar het natvoer steeds wat later geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

de herintroductie gebeurt in het pension, en dat is makkelijker daar omdat ze daar beiden op neutraal terrein zijn.
maar ik begrijp dat het nu geen optie is, geen probleem. je moet kijken wat voor jou haalbaar is.
ook herintroductie bij vrienden of familie zou juist voor jou betekenen dat jij er niet bij bent. dat jij ook tot rust komt maar dat ook jij je spanning niet op hun kunt overdragen. dan zou het op neutraal terrein door anderen gedaan worden. en pas als het gelukt is komen ze weer bij jou.

wat betreft het najagen. zolang er geen bloed vloeit en een van beide nog kan vluchten (hier guusje de kast op) kan het nog zeker goed komen. misschien dat het je lukt om zelf dan meer rust te krijgen in niet in paniek te schieten (hoor mij, grote stresskip).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Nee, er vloeit geen bloed. Het is blokkeren, blazen en grommen van Dex en het bespringen van Moos waarbij ze een seconde 'knokken'. Beetje haar af en toe, of een kras op neus of oor.
Ik heb ze gisteravond even samen in de woonkamer gehad. Dat ging redelijk.
Nu net ook weer samen in de woonkamer en Moos ging Dex weer besluipen van achter en sprong bovenop hem dus Dex weer krijsen. Maar dan laten ze wel weer los. Daarna wilde Moos hem weer bespringen, maar heb ik hem afgeleid. Zou ik dat beter niet kunnen doen? Dex bleef wel gewoon in de woonkamer zitten, rende niet naar boven of een hoogte in.

Ik wist niet dat sommige katten snel krijsten, ik dacht alleen bij pijn. Ik heb het idee dat ik het dus veel erger zie dan het daadwerkelijk is.
Zouden jullie Moos gewoon Dex laten bespringen, zodat ze het samen 'uitvechten'? Het van elkaar scheiden en af laten koelen heeft tot nu toe geen zin gehad dus misschien moet ik het maar laten gaan. Probeert Moos nu zn positie terug te pakken...en zit ik het te verstoren met het scheiden en tussen beiden komen.

Herintroductie bij vrienden of familie gaat ook niet helaas. Ik zal het hier moeten doen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Mijn eerlijke mening: ik vrees dat het erg verwarrend voor ze is als je dat kamertje dan weer voor Moos en dan weer voor Dex gebruikt. Ik zou dat echt alleen Moos zijn kamertje laten zijn.

Voorbeeld hier in het castratenkoor. Gisteren een slechte dag. Douwe zocht de confrontatie met Maks steeds op en als Maks dan ging dreigen begon hij te gillen. Tot Maks in een mandje ging liggen slapen, toen was de druk van de ketel. Om 16 uur wilde Douwe zijn kamertje in. Hem uitgebreid geknuffeld en daarna de deur op slot.

Kom ik vanmorgen om 6.30 Douwe los laten, ligt er een enorme uitgekotste haarbal op de grond. Voordeel van een apart zittende kat ik dat ik 100% zeker weet dat het van Douwe was. Dus dat zat hem gisteren dwars.

De katten 36 uur scheiden en dan weer bij elkaar laten, daar zie ik eerlijk gezegd geen heil in. Bij aanvaringen grijp ik persoonlijk wel in. Meestal zet ik Douwe dan op de tafel. Je moet inderdaad niet afgaan op gekrijs, dat zegt weinig. Ook Teske krijst, zonder dat er aanrakingen zijn. Wordt wel steeds minder. De meeste katten zijn onderhand wel gewend aan Maks zijn bestormingen. Ze weten dat het puur grootspraak is en dat hij verder niks doet.

Ik zou bij Dex en Moos zoveel mogelijk volgens vast schema werken. Dat ze doordeweeks 6.30 eten krijgen en als je vrij bent om 8.30 is geen probleem. Alles is anders op je vrije dagen. En dan Moos elke nacht in dat kamertje. Kamertje overdag dus wel gewoon open, dan mogen ze er naar keuze in en uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Bij wat voor aanvaringen moet ik dan ingrijpen? Ze laten vanzelf los.
Nog langer scheiden (36 uur niet genoeg?) of ze maar bij elkaar zetten en ze het zelf laten uitvechten? Ik neig steeds meer naar het laatste.

Ik merk dat ik er moe van ben en Dex steeds meer beu raak. Hij miauwt echt continu, wil continu geaaid worden. Hetgeen altijd al 'vervelend' aan hem is geweest, is nu sterk uitvergroot en hij bepaalt op dit moment eigenlijk het hele huishouden. Moos is opgesloten, ik zit opgesloten en ondertussen gaat Dex maar door. Ik lijk hem niet te kunnen geven wat hij wil, maar ik weet niet wat hij wil...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Als ze vanzelf loslaten en dan is het klaar dan zou ik inderdaad niet ingrijpen. Als ze elkaar blijven "treiteren" dan zou ik er een wegzetten.

Kijk hier hou ik b.v. in de gaten dat Douwe niet op de vensterbank mag zitten. Aan de kant waar het kattenluik is. Ik weet dan hij dan zodra als er een kat het luik door wil, hij hem terug timmert. En dat krijgt hij terug - met bonus. Dus ik zet hem weg daar.

Nee 36 uur scheiden lijkt mij geen optie, langer ook niet. probeer het voorlopig met alleen Moos de nachten op dat kamertje. jezelf opsluit dat is geen optie. het moet ook voor jou leefbaar blijven. Als je thuis bent gewoon alles lekker open en vrij overdag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

https://youtu.be/V0AitX1tm_g

Hier een grom en blaassessie van Dex van net.

Moos heeft zn ochtendbrokjes weer eens uitgekotst en was net heel misselijk, kwamen op zn eind wat haren met water en oude brokjes uit. Hij heeft op z'n nieuwe voer nu pas twee keer gebraakt in 2/3 weken. Maar dat kon er nu ook nog wel bij
Plaats reactie