kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
el_noah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2015 13:45

kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door el_noah »

Hallo iedereen

ik zou graag wat hulp ontvangen.

Sinds 2 augustus hebben wij een britse langhaar kitten, een poesje Noah. Ze was toen 10 weken oud.
Gisteren was ze dus 5 weken bij ons. Noah is ons eerste kitten, hiervoor hebben we nog nooit een kat gehad.

Noah is echt een super lief poesje en mag graag knuffelen.
Maar ook Noah is een kitten, en heeft geregeld de 'gekke 5 minuten' (duurt wel een half uur tot een uur hier).
5 weken geleden toen ze die 'gekke 5 minuten' had, was het allemaal nog best grappig, en viel het ook mee. Nu, 5 weken later, raust ze de hele woonkamer door, wat soms vervelend is want dan sloopt ze echt alles wat ze op haar pad tegenkomt, en dat vind ik niet altijd even leuk (maar goed dat wist ik van te voren toch?), maar goed, wat ik veel erger vind, is dat ze in die 'gekke 5 minuten' ook agressief is naar ons toe, ze valt onze voeten aan als we sokken of blote voeten hebben (schoenen dan weer niet), maar ook onze handen zijn dan aan de beurt, terwijl wij nooit met onze voeten of handen spelen. Ik heb al van alles geprobeerd, overdag veel met haar te spelen, tijdens die 'gekke 5 minuten' met haar te spelen, Noah in haar eigen kamertje zetten (niet als straf) waar ze tot rust kan komen of kan spelen met haar speeltjes (ze heeft de wereld aan speeltjes) maar het helpt allemaal niks.

Nu heb ik wel eens gelezen dat het misschien verstandig is om er dan een 2e kitten bij te nemen, maar we willen volgend jaar waarschijnlijk een nestje met Noah en daar dan 1 kitten van houden. Twee katten is dan meer dan zat voor ons.

Ik weet niet hoe het met katten zit, maar ze draagt de naam Noah al vanaf dat ze 8 weken is (dus dat is nu zo'n 7 weken) en nog luistert ze niet naar haar naam. Soms denk ik wel dat ze het woordje nee begrijpt, maar dat is dan net hoe het haar uitkomt.

Hebben jullie tips hoe ik dit gedrag kan verbeteren? Want wij zijn eigenlijk wel radeloos. Op de momenten dat ze die 'gekke 5 minuten' niet heeft, geloof me, dan wil je wel 10 Noahs zo super lief is ze dan, maar zodra die 'gekke 5 minuten' komen, is 1 Noah al teveel..

please, help!

Groetjes Ellen
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Ilone »

Wat heb je om haar af te leiden?
Waar kan ze mee spelen?
Is er een krabpaal?
Krijgt ze voldoende aandacht?

Ze verveelt zich, en krijgt niet mee hoe zich als een kat te gedragen. Dus ja, dan krijg je dit gedrag.
Typisch sologedrag, en ook typisch kittengedrag trouwens, die zijn druk.

Daarnaast is het een kitten, verwacht niet dat ze binnen een paar weken volledig afgericht is en luistert naar alle commando's. Dit aanleren vergt tijd en geduld en vooral consequentie.

Waarom een nestje? Doe je de kat geen plezier mee en de asiels zitten overvol...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
el_noah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2015 13:45

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door el_noah »

Ik denk dat jij het verhaal niet helemaal goed hebt begrepen Ilone ;)
Nu voelt het net alsof ik verantwoording aan jou af moet leggen waarom wij eventueel een nestje willen, terwijl de vraag daar niet over gaat. Maar om hier op in te haken : meerdere kattenliefhebbers en de DA hebben ons aangeraden om een nestje bij Noah te doen, omdat het een super mooie raskat is + dat het beter moet zijn voor de poes zelf om 1 keer een nestje te hebben gehad. Zelf hadden we er geen nestje bij gewild, maar dit heeft ons wel aan het denken gezet.

Verder : natuurlijk heeft ze een krabpaal (vragen naar de bekende weg)
ik zal even opsommen welke speeltjes ze allemaal heeft : ze heeft een speeltunnel, waar allerlei speeltjes in hangen, ze heeft een kitten speelmat, ze heeft knuffel speelgoed, ze heeft verschillende muisjes waar geluid in zit, bewegende muisjes, verschillende balletjes, lintjes die her en der in huis zijn opgehangen, muizen aan stokjes, er zit speelgoed aan de krabpaal. Ze heeft verschillende kussentjes waar ze kan gaan liggen, op tafel, voor het raam, op de krabpaal, aan de verwarming en zelfs in de kast! Wat voor speelgoed zou er nog meer moeten komen?

En aan aandacht geen gebrek, ik ben veel thuis en speel veel met haar, ik kan natuurlijk niet de hele dag met haar spelen, het huishouden moet worden gedaan, ik zal wel eens naar de winkel moeten enz. Maar 9 v/d 10 keer laat ik alles uit handen vallen zodat ik Noah aandacht kan geven. Ook knuffel ik veel met haar omdat ze dit prettig vind, ze komt me immers zelf opzoeken (en andersom natuurlijk ook!)

Je trekt zomaar de conclusie dat mijn kat zich verveelt terwijl je niet eens weet wat de situatie is. Je kunt er bijvoorbeeld ook naar vragen voordat je conclusies trekt. Je doet nu namelijk overkomen dat ik slecht voor haar ben omdat jij denkt dat ik haar geen aandacht geef, niet met haar speel, ze geen krabpaal heeft en noem maar op.

Jou reactie is een reactie waar ik niks mee kan en wat me zeer kwetst.
el_noah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2015 13:45

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door el_noah »

misschien moet ik er ook bij zeggen dat ik denk dat ze last heeft van de tandjes,
eerder vertoonde ze dit gedrag namelijk niet
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door castratenkoor »

Het is een sprookje dat het voor de poes beter zou zijn een nestje te krijgen voor ze gecastreerd wordt.
Je loopt het risico dat de moederpoes straks haar kitten niet in huis accepteerd. Dat is puur natuur, na 10-12 weken gaat moeder het kind verstoten, tenminste dat risico loop je. Vooral nu ze alleen als solokitten opgroeit. Dat maakt de kans kleiner dat ze straks haar kind langer dan 12 weken om zich heen kan velen.

Je hebt het over volgend jaar een nestje. Maar het is voor de poes echt beter dat je wacht tot ze 2 jaar is - minstens. Dat betekent dus anderhalf jaar de "pret" van krolsheden.

Als bezigheid zou je speelgoed aan kunnen schaffen als een speelrail waar ze balletje doorheen kan meppen. Of activityboard. ook zou je in de hoogte kunnen werken. Zit- en ligplanken langs de muren. Katten zitten graag hoog en zo kan ze behalve over de vloer en over de meubels, ook de hoogte inscheuren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Ilone »

el_noah schreef:Ik denk dat jij het verhaal niet helemaal goed hebt begrepen Ilone ;)
Nu voelt het net alsof ik verantwoording aan jou af moet leggen waarom wij eventueel een nestje willen, terwijl de vraag daar niet over gaat. Maar om hier op in te haken : meerdere kattenliefhebbers en de DA hebben ons aangeraden om een nestje bij Noah te doen, omdat het een super mooie raskat is + dat het beter moet zijn voor de poes zelf om 1 keer een nestje te hebben gehad. Zelf hadden we er geen nestje bij gewild, maar dit heeft ons wel aan het denken gezet.

Verder : natuurlijk heeft ze een krabpaal (vragen naar de bekende weg)
ik zal even opsommen welke speeltjes ze allemaal heeft : ze heeft een speeltunnel, waar allerlei speeltjes in hangen, ze heeft een kitten speelmat, ze heeft knuffel speelgoed, ze heeft verschillende muisjes waar geluid in zit, bewegende muisjes, verschillende balletjes, lintjes die her en der in huis zijn opgehangen, muizen aan stokjes, er zit speelgoed aan de krabpaal. Ze heeft verschillende kussentjes waar ze kan gaan liggen, op tafel, voor het raam, op de krabpaal, aan de verwarming en zelfs in de kast! Wat voor speelgoed zou er nog meer moeten komen?

En aan aandacht geen gebrek, ik ben veel thuis en speel veel met haar, ik kan natuurlijk niet de hele dag met haar spelen, het huishouden moet worden gedaan, ik zal wel eens naar de winkel moeten enz. Maar 9 v/d 10 keer laat ik alles uit handen vallen zodat ik Noah aandacht kan geven. Ook knuffel ik veel met haar omdat ze dit prettig vind, ze komt me immers zelf opzoeken (en andersom natuurlijk ook!)

Je trekt zomaar de conclusie dat mijn kat zich verveelt terwijl je niet eens weet wat de situatie is. Je kunt er bijvoorbeeld ook naar vragen voordat je conclusies trekt. Je doet nu namelijk overkomen dat ik slecht voor haar ben omdat jij denkt dat ik haar geen aandacht geef, niet met haar speel, ze geen krabpaal heeft en noem maar op.

Jou reactie is een reactie waar ik niks mee kan en wat me zeer kwetst.
Ik vraag jou niet om verantwoording aan mij af te leggen. Ik stel gewoon de basis vragen, omdat jij de 2352e bent met een vraag als deze.
Vragen naar de bekende weg? Nee. Je moest eens weten hoeveel mensen denken dat een krabmatje en 2 muisjes voldoende is. Jij verteld in je inleiding niet wat je allemaal hebt, moet ik dat kunnen ruiken dan?? Vaak zit daar de oplossing al, en toevallig heb jij wel een boel spulletjes. Ja dat kon ik écht weten.

Advies dat het beter is om de poes eens een nestje te laten krijgen?!?
Sorry, maar weet niet bij welke DA jij bent geweest, maar ik zou daar nooit meer naar toe gaan.

Maar he, aangezien ik zulke kwetsende vragen stel, ga ik me maar bezighouden met zinnigere dingen. Succes...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Adriana »

el_noah schreef:Ik denk dat jij het verhaal niet helemaal goed hebt begrepen Ilone ;)

ik zal even opsommen welke speeltjes ze allemaal heeft

Je trekt zomaar de conclusie dat mijn kat zich verveelt terwijl je niet eens weet wat de situatie is.

Jouw reactie is een reactie waar ik niks mee kan en die me zeer kwetst.
welkom op het forum!

het gedrag van noah is een schoolvoorbeeld van solokittengedrag en dat is alleen op te lossen met een maatje en niet over een jaar, maar nù.
jouw reactie op bovenstaande berichten met uitleg is redelijk gebruikelijk.
je stelt een vraag en als de antwoorden niet binnen jouw wensbeeld passen, dan begrijpen wij het niet. en daar is het woord kwetsen weer!

rechtsboven zit een zoekfunctie. zoek daar eens op het woord solokitten en op gedragsproblemen, want je bent inderdaad de tig-zoveelste..

ongeacht wat je omgeving adviseert of je dierenarts..
dan wel al die dooie speeltjes, waar je kitten zichzelf (en soms dus opgesloten in haar kattenkamertje..) dan maar mee moet vermaken..--->
dit kitten verveelt zich te pletter, kan zich nauwelijks uiten en beschouwt mensen uit arrenmoede dan maar als katse speelmaatjes.
maar mensen spreken geen kats en een kitten snapt niks van menselijk, vaak corrigerend gedrag, wordt daar hoogstens bang van en dat is niet bevorderlijk voor jullie relatie.
je riskeert forse gedragsproblemen en de eerste hebben zich al aangediend en het enige advies dat we je in dit geval kunnen geven is rapido nù een kattenmaatje erbij!
dat is veel beter voor de ontwikkeling van het kitten dat vast niet van een erkende fokker komt, want die plaatsen geen alleen opgroeiende kittens.
de meeste asiels ook niet en dat is niet voor niets..

"ze luistert niet naar haar naam, we zijn radeloos, 1 noah is soms al te veel, ze begijpt het woordje 'nee' niet, opsluiten (dus negeren) in haar eigen kamertje tijdens haar gekke 5 minuten (en nee hoor, niet als straf..!), agressief naar jullie handen/voeten toe, volgend jaar een nestje want het is zo'n mooie raskat.. en de dierenarts vindt ook..."

wat voor ras, als ik vragen mag en hopelijk toch geen bengaal...?

nog een ongevraagd advies:
dit is een forum waar we informatie en ervaringen uitwisselen en proberen zo goed mogelijk mee te denken. waar heel veel kattenervaring van jaren en jaren is gebundeld en waar iedereen die reageert op vragen van nieuwkomers (missch even voorstellen..) het goed bedoelt.
lees je in over het onderwerp, sta open voor adviezen en meedenkberichten en blijf aardig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Carrie

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Carrie »

lees je in over het onderwerp, sta open voor adviezen en meedenkberichten en blijf aardig!
lees ik hierboven, dat geldt dan ook voor degenen die hier al wat langer zitten; wie de schoen past... ;-)

Ts begint met te vertellen dat ze een Britse Langhaar heeft, hoe oud enz.
Als iemand dan zegt: 'TOCH GEEN BENGAAL HOOP IK' zonder erbij te vertellen waarom ze kennelijk bang is voor bengalen of bengalen als solokat denk ik ook: eerst GOED lezen, dan pas commentaar geven.. of helemaal niet!
Gewoon denken: daar heb ik geen zin in; heb ik al zo vaak mijn mening over gegeven, er zit toch een zoekfunctie, desnoods iemand tips geven welke zoekterm het beste te gebruiken en klaar.

Wat ik vreemd vind is dat mensen altijd direct mordicus tegen zijn als het om een nestje fokken gaat. Alsof de asielen volzitten met raskatten, was het maar waar.
De realiteit is dat raskatten met stamboom (die gewoon per stuk verkocht worden, niet per 2 al raadt men het wel aan) bijna niet te betalen zijn omdát niemand er mee durft te fokken lijkt wel.
Zelf had ik ook liever naaktkatten gehad, omdat ze bekend staan als lief en aanhankelijk en vooral omdat die nou eenmaal geen haar verliezen maar gewoon met een washandje schoon te houden zijn.
Dan had ik er best 2 kunnen nemen; ik breek mijn tanden vooral op het haarvrij houden van alles.

Moet wel, ik ben allergisch voor katten en moet naast medicijnen innemen ook mijn huis zo haarvrij en schoon mogelijk houden. En nee, ik heb daar geen enkele hulp bij dus ik moet uitgaan van de periodes dat ik echt doodziek op bed lig en niet kan stofzuigen, dweilen of andere zware klussen doen. Dan zou het met 2 katten teveel worden, tenzij ze geen haar hebben.

Kom je op prijzen van 800,- of meer per kat, met stamboom en testjes enz.
Zeg maar even 2000,- incl. spulletjes; ik kan dat niet betalen.
Als er wat meer met dit ras gefokt zou worden op een goede manier dus geen inteelt (ik heb gehoord van mensen die een broer en zus hadden gekocht voor 1400,- omdat de fokker ze per 2 verkocht; ze hebben een nestje gefokt met broer en zus om dat terug te verdienen.... verkochten ze als: moeder heeft stamboom, vader niet maar wel aanwezig blabla :shock: )

Veel mensen zullen denken ach, zal wel goed zitten... dan maar geen stamboom... heeft een htk-kat ook niet en dat zijn de gezondste.. hoe dan ook: de inteeltkittens waren zo verkocht voor 500,- p.st. :-(
Dat was snel verdiend; een kattennestje is weinig werk vergeleken met een hond dus dat kon nóg wel een keer, en zo gaat het ras naar de knoppen.
Of de kat verkopen voor giga-bedragen en het bevel ze te laten steriliseren; bang voor concurrentie en uiteindelijk betaalbare katten? Ik zou geen andere reden weten en of zo'n bevel wettig is is een tweede (ik zou me er niks van aantrekken als er geen enkele reden is om niet te fokken) maar goed.

Waarom die aversie tegen fokken? Niks mis mee, ts heeft toch zelf ook voor een raskat gekozen? Wie weet is het een prachtige prijzenwinnaar met een goed karakter waar mensen graag voor op een wachtlijst komen om er ook één te bemachtigen en daar veel geld voor overhebben.
Toen ik op zoek was stuitte ik overal op wachtlijsten, soms terwijl er nog lang geen nestje verwacht werdt bij de betreffende cattery.

Nu heb ik een htk-kat, en of hij óf zijn ouders getest zijn op allerlei ziektes; ik betwijfel het. Die gok moet je gewoon nemen soms en het feit dát raskatten allerlei testen krijgen om ziektes uit te sluiten is voor veel mensen juist een reden om een raskat met stamboom te nemen omdat je dan weet wat je in huis haalt of in ieder geval dat de ouders getest zijn, geen inteelt en dat weet je van een oeps-nestje nooit. Meestal weten mensen dan zelfs niet wie de vader(s) van het nestje zijn.

Voor raskatten moet je flink betalen, die koop je niet in een opwelling, zo kan je het ook zien. Ik ben echt benieuwd of ik nu de enige ben die geen kwaad ziet in het fokken van raskatten; de voordelen die ik noemde (getest, stamboom enz) kan niemand toch van tafel vegen als zijnde 'niet belangrijk' of vergis ik me nu heel erg..?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Ilone »

Fokken met een cattery is nog al een verschil met "gewoon 1 nestje nemen omdat het zo'n mooie kitten is en het beter voor de poes is".

Waar ik in dit topic over gevallen ben, is dat ik word afgerekend opdat ik eerst een paar korte vragen stel voordat ik mijn tijd en energie er voor niks in ga steken. Wat ik nu achteraf toch aan het doen ben...Vervolgens worden er allerlei dingen in mijn schoenen geschoven en woorden in mijn toetsenbord gelegd en gaat men weer zitten janken dat ik kwetsend was.
Damn girl, grow a pair of balls, please...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Ilone »

Fokken met een cattery is nog al een verschil met "gewoon 1 nestje nemen omdat het zo'n mooie kitten is en het beter voor de poes is".

Waar ik in dit topic over gevallen ben, is dat ik word afgerekend opdat ik eerst een paar korte vragen stel voordat ik mijn tijd en energie er voor niks in ga steken. Wat ik nu achteraf toch aan het doen ben...Vervolgens worden er allerlei dingen in mijn schoenen geschoven en woorden in mijn toetsenbord gelegd en gaat men weer zitten janken dat ik kwetsend was.
Damn girl, grow a pair of balls, please...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Adriana »

het gaat hier over kattenstarters met een (1) druk kitten en inderdaad brits (zonder e) langhaar en had ik overheen gelezen en dank je wel Carrie dat je me er even op wijst.

verder graag en via pb om dit topic niet te vervuilen een korte uitleg waarom en waar ik niet aardig bent geweest.
ik verschil van mening en heb andere inzichten en op een forum moet dat kunnen zonder dat iemand gaat roepen gekwetst te worden..

over rampen met drukke bengalen als binnenkat hebben we een paar topics, die kun je nalezen.. maar bengalen zijn al weer een beetje uit de mode, geloof ik.

de rest van je tekst gaat, zoals bijna gewoonlijk over je eigen gedachten en situatie en in dit geval over voor jou niet te betalen raskatten. met wat aannames waaruit blijkt dat ook jij niet begrijpt waarom het voor een kitten veel natuurlijker en dus beter is op te groeien met een kittenmaatje.

neem aan dat topic starter (ts) genoeg informatie heeft en zich verder inleest. en zich hoop ik, nog een paar keer bedenkt voordat zij/hij volgend jaar ook nog aan een nestje begint..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door castratenkoor »

Een goede ervaren cattery doet kittens vaak weg met een fokverbod in het contract. Juist om te voorkomen dat iedereen een willekeurige kater op een willekeurige poes zet.
Katten vermeerderen is niet zo moeilijk. Gezonde kittens met goede levensverwachting op de wereld zetten is niet alleen duur, maar ook tijdrovend.

Als je het goed wilt doen laat je zowel de poes als de kater uitgebreid onderzoeken op erfelijke ziektes en aandoeningen, dat kost veel geld die onderzoeken. Daarom is een dekking halen bij een echt goede kater ongeveer € 1200. Ik ben benieuwd of ts dat ervoor over heeft.

Verder ben je alleen goed bezig als je uitgebreid onderzoek doet naar de lijn van beide ouders, hoe oud worden familieleden, wat voor problemen hebben ze, zijn ze verre familie van elkaar, enz. enz.

Mijn advies aan ts is: denk er niet te licht over. En als je dit echt wilt, ga dan serieus te werk. Benader niet de eerste de beste willekeurige kater-eigenaar, goedkoop en liefst dichtbij. Dat is niet de manier. Steek er dan ook veel tijd in en geef de benodigde bedragen uit. Zoek net zo lang door tot je een geschikte match hebt, ook als die 200 km verder woont.

Heeft je poes een stamboom? Heb je geen contract met fokverbod?
Als je dit door wilt zetten kun je ook beter nu al aanmelden bij een fokkersforum.
En daar de nodige info en begeleiding krijgen.
Het zou verstandig zijn je helemaal te laten begeleiden door een ervaren fokker, die dicht genoeg bij je woont om ook eventueel te komen helpen bij de bevalling.
Britten-kittens zijn erg breed en bevallingen lopen best veel uit op een keizersnee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Cerna »

Je vraagt advies over je Brits Langhaar en je krijgt advies van iemand met vier Brits Kortharen hetzelfde ras, beetje hetzelfde karakter (geen kat heeft hetzelfde karakter) en mijn advies is: neem er een kitten bij! En fok niet met deze kat.

Ik weet niet waar je de kat gekocht hebt, maar een fokker die haar kittens met 10 weken wegdoet is geen officiële fokker want dat wordt verboden door de rasvereniging waarbij deze fokker is aangesloten. De fokker is dus niet aangesloten en derhalve zal jij geen stamboom hebben van je kat.
Je kat is dus HTK (Huis, Tuin en Keukenkat) en daar is niets mis mee, maar daar zit het asiel vol mee. En een fokker die haar kittens BritsE Langhaar noemt ipv Brits Langhaar heeft zich ook niet verdiept in het ras anders zou ze dat weten!

Verder kost een eenmalig nestje handenvol geld en dat geld verdien je pas terug na meerdere nestjes. Niet doen dus!

Mijn twee jongste Britten komen uit hetzelfde nest (ik ben geen fokker, maar liefhebber) en het eerste half jaar werd ik soms stapelgek van ze (en de andere vier katten ook :smile: ), maar ze sloopten elkaar, vielen elkaar aan, voelden bij elkaar hoever ze konden gaan in hun spel en dus werd er geregeld gekrijst "AU", maar dat hoort er allemaal bij.

Al mijn Britten zijn met soortgenoten opgegroeid (HTK of andere Brit) en Britten liggen graag op hun rug. Ik kan dan heerlijk kroelen op hun buik zonder dat ze mijn handen grijpen want ze hebben geleerd van hun soortgenoten dat dat AU betekent en Britten hebben over het algemeen zo'n zachtaardig karakter dat ze je geen AU willen doen tenzij ze hun grenzen niet hebben geleerd van een soortgenoot. En dat is bij jou het geval.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kitten agressief tijdens gekke 5 minuten

Bericht door Dinky »

Ik heb getwijfeld of ik wel moet reageren maar ik doe het toch.

Je geeft aan dat Noah jullie eerste poes is dus ik kan me voorstellen dat je dan de da gelooft.
Wanneer het een echt raskitten is moet ze een Stamboom hebben. Kijk het contract dat je hebt getekend dan ook goed na op fokverbod. Raskitten waar mee gefokt gaat worden kosten namelijk meer!
Lees ook eens het volgende topic door over de kosten die aan het krijgen van een nestje raskittens kost: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 83&t=29205

Bedenk ook dat een krolse poes alles zal doen om bij een kater te komen. Dit kan ook een kater op straat zijn met alle mogelijke ziektes van dien (waaronder kattenaids) wanneer ze weet te ontsnappen. Met 6 maanden zal ze geslachtsrijp zijn maar dat is vergelijkbaar met meisje van 12, ze is er dan mentaal dus nog niet klaar voor.
Poezenpil is geen oplossing want dat vergroot de kans op kanker aanzienlijk.

Ook zeg je dat je graag een kitten van het nestje wilt houden. Ik heb helaas al regelmatig gehoord en gelezen dat dit problemen geeft omdat moeders vind dat het kind op eigen poten moet staan (en dus de tent uit jaagt met agressie).

Wat betreft het bijten en stoeien is een leeftijdsgenootje de beste remedie omdat die kan laten voelen hoe het voelt wanneer je bijt of slaat. Dat kan je als mens nou eenmaal niet omdat we niet op hetzelfde niveau zitten als een kat.
Bedenk ook dat ze nu totaal geen kattentaal leert waardoor het steeds moeilijker wordt om nog om te gaan met soortgenoten en ze de aanleg heeft een solokat met agressie te worden zo te lezen....

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik er een leeftijdsgenootje bij halen. Ook zou ik nog eens heel sterk overwegen of een nestje raskittens fokken wel is wat je wilt en zo ja dan zou ik nu al beginnen met informatie inwinnen bij fokkers!

Zie dit niet als een aanval maar als een poging om je meer wegwijs te maken in het houden van katten. Wij zijn hier allemaal ergens een keer begonnen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie