Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
justjusty
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2012 22:22

Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door justjusty »

Mijn kat is nu 5 maanden oud, we hebben hem gekregen met 7 weken. Achter af dus nog veel te vroeg maar dat wisten wij toen nog niet! Vorige week hebben wij hem laten castreren.
Maar sinds kitten al heeft hij ´buien´. als wij bijvoorbeeld gewoon op de bank zitten, komt hij voor de bank zitten en veranderen zijn ogen, gaan de oren naar achter, gaat hij met zijn kont wiebelen, en valt vanuit het niks ons heel hard aan. Eerst was het vrij zacht, nu is het echt heel hard en springt hij ook echt richting schouders. Hierdoor hebben wij echt van alles geprobeerd!! Planten spuit, in de nekvel oppakken, blazen, opsluiten, nee roepen, een tik op zijn hoofd, op de grond terug ´gooien´, negeren. Echt niks helpt terwijl we dit alles echt een poosje hebben volgehouden. Het valt mij op dat hij nu minder komt knuffelen, banger wordt en meer gaat bijten. ik ben ten einde raad!! Heb echt het idee dat we iets fout doen en het alleen maar erger wordt. Terwijl het aan de andere kant zo een lief beestje kan zijn, en lekker komt kroelen! wie kan mij helpen, zodat dit eindelijk wat minder wordt?
paasnini

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door paasnini »

Uhmmm dit is gewoon natuurlijk speelgedrag van een kitten. Straffen is echt niet slim.
En heel eerlijk het enige advies dat ik jullie kan geven: haal er zalm een maatje erbij. Dikke kans dat je anders een kat hebt met gedragsstoornissen.

Voor nu, als hij bijt in hand arm etc. dit ledemaat totaal stil houden en geen aandacht geven. Ga op zo'n moment met een speeltje spelen, een hengel, gooi een muisje weg etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door castratenkoor »

Dit is een frapant voorbeeld van gedragstoornis bij een eenzaam kitten.
Bij gebrek aan vriendje om mee te klooien neemt hij jullie.
Straffen is heel onverstandig, zoals je merkt wordt hij bang voor jullie.

Dus ook mijn advies is, vriendje erbij en niet meer straffen.
Geen plantenspuit en geen nekvel pakken!
Gebruik je stem met liefde, zacht en lokkend.
Een goede band opbouwen is veel belangrijker dan je wil opleggen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door jennli »

Inderdaad. Dit is spelgedrag! Hij is juist heel vrolijk als hij met zijn kontje wiebelt en ergens op af stormt. Logisch dat hij steeds banger wordt als hij gestraft wordt voor werkelijk normaal kattengedrag. Met een kattenvriendje en wat speelgoed is dit probleem prima op te lossen. Hebben jullie geen behoefte aan zijn kattengedrag, dan is een kat wellicht niet het goede huisdier voor jullie.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
justjusty
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2012 22:22

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door justjusty »

Zodra hij met zijn kontje begint te wiebelen is dit niet omdat hij vrolijk is. We zien echt duidelijk het verschil tussen spelen en ons echt aanvallen. Zodra hij een ´bui´ krijgt gaan zijn oren plat in zijn nek liggen en staan zijn ogen heel fel. Hij springt dan vanaf de grond in een keer naar onze schouders en zelfs van de week een keer in mijn nek. En bijt dan echt flink door! Kattengedrag vindt ik niet erg, dat vindt ik juist het leuke aan zo´n beestje. Maar het lijkt mij niet de bedoeling dat hij ons in onze nek gaat bijten en moet er niet aan denken dat hij dit bij andere mensen of erger zelfs kleine kinderen gaat doen! Een vriendje erbij voor hem, kan dit geen kwaad nu hij in zijn eentje is opgegroeid bij ons?

Bedankt alvast voor de andere tips! Hopelijk hebben jullie er nog meer.
paasnini

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door paasnini »

Nee hoor een vriendje erbij kan zeker geen kwaad. Daarbij zul je zien dat de meeste katten bij introductie niet direkt de grootste maatjes zijn en dat dat even een paar dagen kan duren maar zo jong mag dat verder geen probleem zijn.

Misschien is spelen niet het goede woord maar het is wel heel natuurlijk kattengedrag.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door jennli »

Begrijp dat je het niet leuk vindt als hij in je nek springt en begint te bijten. Hij is echter wel werkelijk waar op zoek naar een stoeimaatje. Het is een kitten die nog niet begrijpt dat mensen andere stoeistandaarden hebben dan katten. Bovendien is hij in zijn stoeien nooit gecorrigeerd door zijn soortgenoten. Een tweede kat kan uitkomst bieden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door castratenkoor »

Ik zou niet een te jong maatje voor hem halen, aangezien hij al behoorlijk gedragsgestoord is. Hij zal veel te ruig omgaan met een te klein kitten. Liefst iets van een maand of 4-5, dat is al wat steviger.
De garantie dat je hem nu nog kunt koppelen aan een vriendje kan uiteraard niemand je geven.
Het had beter geweest hem samen op te laten groeien maar ja dat is niet meer terug te draaien helaas.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
SylvieJacobs
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2012 23:32
Contacteer:

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door SylvieJacobs »

Wij hebben sinds vorige week twee kittens erbij waarvan eentje ook naar dit gedrag neigt. Wat ik zie dat ikzelf er bang voor werd en zo de cirkel in stand houdt. Ik heb veel gehad aan de realisatie dat ik creëer dat wat ik vrees. In mij bestond die angst (voor fysieke schade aan mijn lichaam en pijn) al en die komt die nu alleen naar boven in mijn bewustzijn zogezegd om deze te stoppen. De kitten hier valt ons weliswaar nog niet zo "hard" aan maar dit begin ervan is toch te moeten stoppen. Ik realiseer me dat de kitten mij iets van mij wil laten zien om mezelf van te verlossen: mezelf naar mezelf terugspiegelt als je begrijpt wat ik bedoel. Dus begin ik op het moment dat ze aan komt vliegen met de gedachte te stoppen en me te focussen op de adem. Ik ben al minder bang geworden van het bijten in mijn armen en handen, maar nog wel dat ze ineens in mijn tenen of wreef gaat bijten. Die energie waarmee de kitten komt aanstuiven zegt iets over mijn energie, dat ik niet hier adem maar daar in mijn geest ben als angst/gedachte. In wezen bijt ik mezelf door bang te zijn... Dieren leiden de weg naar ennheid en gelijkheid. Voor meer antwoorden kun je ook iemand die aan Communicatie met Dieren zoeken.
Adem is het voedsel voor het lichaam.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat bijt heel hard en wordt steeds banger, help!!

Bericht door pearlsofpassion »

Kontje wiebelen is wel degelijk speels. Dat is jaaggedrag en dus ontzettend speels gedrag. Hij zal het ook wel doen als hij een balletje of muisje wil vangen?
Dat is het moment dat hij zo opgetogen wordt dat hij inderdaad gedrag zal vertonen dat jij als aanvallen ziet. Gecombineerd met het feit dat hij niet door andere katten opgevoed is en geen grenzen heeft leren kennen, wordt dat inderdaad nogal onaangenaam voor jullie.
Maar vanuit zijn standpunt heel normaal.
Wij worden net allemaal ontzettend blij als we onze katten zo blij met hun kontje zien wiebelen voor de sprong. Maar wij worden dan ook niet zelf gevangen, en hebben katten die als kitten door spelen met andere kittens geleerd hebben dat nagels en tanden pijn kunnen doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie