Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door lidewij020 »

Ik heb mijn oosterse korthaar Blooker truukjes geleerd; zie filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=yjqxVXYAEWw

Hij kan nog niet zo goed lopen op de ton, maar hij kan intussen heel goed:
pootjes geven
high five
rondjes draaien
kusje geven
gaan zitten waar ik aanwijs
Al bovenstaande truukjes doen op de ton of bovenop de krabpaal (een rondje van 10 cm doorsnede)
springen over mijn been of door de hoepel
Slalommen tussen de stoelpoten
Hij kan ook goed apporteren.

Ik zoek nog meer truukjes die ik hem kan leren, hij leert vrij makkelijk. Wie heeft een idee?

Ik wil hem ook graag leren liggen en omrollen, maar weet niet zo goed hoe...hij doet dat zelden uit zichzelf... Heeft iemand tips?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door lidewij020 »

zijn er nog mensen op dit forum die trainen met hun kat?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door Adriana »

zonder trainen - maar met lekkere snoepjes in mijn hand - doen mijn katten dit ook!
makkelijk zat, ze gaan gewoon hun neus achterna. kunnen ze bij jou op je hoofd zitten?
of op je schouder met hun pootjes op je hoofd?
ze rollen hier van rechts naar links om, maar niet op commando.
met een snoepje hoog in je hand kun je ze makkelijk op hun achterpoten door de kamer laten lopen, mits die achterhand sterk genoeg is en ze niet te zwaar zijn.
Bolle is erg goed met clicker (ik beweeg de uiteindes van de nagels van twee vingers over elkaar) en ook dat heb ik hem niet geleerd!
ze kennen hun naam en komen doorgaans als ik ze roep. ook dat heb ik ze niet geleerd. ik doe dat alleen als het nodig is en er is altijd een soort van beloning```

de kunst is het alles zonder snoepjes te doen met een aai en een aardig woordje als beloning, maar waarom zou je?
ik train ze niet, besteed de nodige aandacht zoals vrijwel iedereen hier op het Forum en noem regelmatig hun naam. en als je een liefdevolle en warme band met je katten opbouwt en ze weten dat ze een aai over hun bol krijgen als ze iets doen, dan doen ze dat ook vrij snel.
soms sluipt iets erin en moet je het eerder afleren dan aanleren. Bolle zat op een goed moment met zijn rechterpoot omhoog als hij eten wilde. dat vond ik erg vervelend, gelukkig doet hij het nu niet meer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door helskinky »

Mio haalt brood uit de tuinen in ruil voor een snoepje is dat ook een truc? :grin:
Nee ik vind het niet leuk, en ik heb er ook de tijd niet voor, ja we spelen wel met Mio maar zo'n training zie ik niet zitten. Leuker vind ik als ik zeg, wil je naar buiten dat ie naar de deur rent, wil je eten, naar de kast en kom Mio we gaan naar boven,dat ie al op de trap staat.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door nellebel »

sinds gisteren kan gijsje apporteren, maar we hebben niet echt geleerd. hij begon er zelf mee. pootjes en kusjes geven kunnen ze en nog meer truukjes. maar ik train ze niet echt. guusje is erg druk (net als flippie) en houdt wel van een uitdaging. gijsje wat minder. pootje geven voor het snoepje verloopt vlekkeloos bij guusje, die vind het leuk ook, gijs niet, die hoeft het dan ook niet. maar hij doet het soms uit zichzelf nu. ik ga niks dwingen, ze moeten het wel leuk vinden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door castratenkoor »

Het castratenkoor kan ook van alles en nog wat, zonder brokjes/snoepjes. Eén maal daags krijgen ze extra snoepje, dan ga ik op mijn achterste op de keukenvloer en geef ze om de beurt een brokje. gewoon kattenvoer, ander merk andere smaak dan wat er staat. ze zitten dan braaf op hun achterste om me heen en wachten hun beurt af.

Zonder lekkers kan Rik stola hangen, pootjes om mijn nek. Rik kan heel goed helpen met Bram medicijnen toedienen, aquarium schoonmaken, cadeautjes inpakken, vaatwasser in en uit ruimen, de was ophangen enz. Heb ik geen brokjes bij nodig. Hij geeft natte kledder kopjes in mijn gezicht.

Bram is kampioen aandacht eisen als de telefoon gaat en ik daarin praat. Hij slaat zijn klauwen in het vlees van mijn bovenbenen. Ik moet tegen hem praten ipv de telefoon.
Ik kan kaas en salade laten staan met katten 2 dm afstand. Vinger omhoog - pas op hè en dan naar toilet.

Als ik zeg Rik gaan we kadootje voor de grijstijgers uitzoeken holt hij voor me uit naar het ladenkastje. We lopen de zak met speeltjes door 1 voor Rik, 1 voor Bolle, een voor de zak.
Als ik zeg poesjes eten hollen ze voor me uit naar de keuken.
Als ik roep Sjakie soepie holt Sjaak naar de beige kast.
Als ik zeg Bobje kom je hangen rent hij naar de groene bank.

Timo weet dat hij op zondag kuikentje krijgt, als ik dan te lang doorlees, gaat hij tegen mijn lectuur fietsen. Dat betekent naar de keuken en wel nu.

En zo kan ik even doorgaan. Ik vind het belangrijk dat ze mijn stem goed kennen en vertrouwen en dat ze hun naam weten.
Kunstjes leren, nee is niet mijn ding. Als ze op de grond willen liggen en om willen rollen, van mij mogen ze, maar wanneer zij dat willen, niet als het mij uitkomt.

Kattenliefde moet je verdienen, niet kopen met lekkers.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door nellebel »

nou diny, wat heb jij je 8 mannen afgetraind zeg hahaha katten hebben geen training nodig die kunnen alles (als ze er zin in hebben)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door lidewij020 »

Wat een leuke reacties!
Ik ben begonnen met trainen met Tommie (de zwartbonte) nadat mijn oude kat was overleden en vlak erna mijn paard. Ik had ineens veel tijd over en Tommie verveelde zich ook zonder maatje. Ik heb haar zit, pootje, high five, spring bovenin de krabpaal en opzitten geleerd. Een paar maanden later kreeg ik mijn 1,5 jaar oude oosterse korthaar, Blooker. Die zat zo boordevol energie dat Tommie haast geen rust meer kreeg. Toen ben ik met Blooker ook begonnen. Bloke vindt het geweldig om te trainen en kan er wat van zijn energie in kwijt. Een onderdeel van de training is ook dat ik de poezels spelenderwijs overal aanraak, in hun oren en in hun bekkie kijk. Ik hoop dat dat eventuele dierenartsbezoeken gemakkelijker maakt.

Uit jullie reacties zie ik dat jullie onbewust eigenlijk ook met jullie katten trainen en ze dingen leren.


Ik train mijn katten omdat:

Het de communicatie tussen mij en mijn katten versterkt.
Het leuk is, voor mij, mijn katten en eventuele toeschouwers
Ze meer vertrouwen in mij krijgen...sinds ze pootjes kunnen geven vinden ze het ook prima als ik hun nagels knip.
Ze (Blooker vooral) heel veel energie hebben en die energie zo een beetje gekaniliseerd wordt.
Ze niet naar buiten kunnen, dus binnen uitgedaagd moeten worden.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door Adriana »

er is zoiets als operant leren, leren door ervaring.
en dat lijkt me iets anders dan trainen. hier is het zo dat ze combinaties maken van acties. dus je aait een kat over zijn bol maar je realiseert je niet dat hij eigenlijk net iets heeft gedaan wat je liever niet hebt.
die katzel combineert die aai onmiddellijk met dat gedrag en zal het de volgende keer weer proberen. hier moet ik dus erg uitkijken dat ik minder gewenst gedrag vooral negeer en ze die koppeling niet kunnen maken.

de enige training die ik doe is Bolle met het geluid van twee over elkaar heen schuivende nagels (click click) uit het trappenhuis halen. dat is gemakkelijk en werkt perfect. zo loopt hij buiten in tuig ook naast me.
apporteren trappen ze hier niet in, één propje komt terug met graag aai en lieve woordjes, het volgende mag je zelf ophalen. Maks deed dat in herhaling nog wel maar kopieert nu het gedrag van broer Bolle en dat is de wijsneus, die doet geen werk voor de dommen!

dus nee, onbewust wordt er hier nauwelijks getraind en trouwens - ook geen nagels geknipt!
bovendien vind ik - en dat is het allerbelangrijkste - dat ze voornamelijk op elkaar gericht moeten blijven en als ik daar te dominant tussen ga zitten, krijg ik continu om aandacht zeurende katzels...

de overtollige energie en het trainen van spieren en motoriek moeten ze met elkaar doen en daar hebben ze mij vooral niet bij nodig en kan ik ook niet verbeteren.
wat ik wel kan doen is de omstandigheden bieden zoals klimkleed en klimconstructie. dat heb ik gedaan en werkt perfect.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door lidewij020 »

Wat is een klimkleed?

Ik heb Bloke het apporteren niet hoeven aanleren. Dat doet hij uit zichzelf. Het is een van zijn favoriete bezigheden. Soms zit ik een spannende film te kijken en heb ik pas bij de reclame door dat hij al 3 speetjes naast me op de bank heeft neergelegd. Hoe moeilijker ik het voor hem maak, deste leuker vindt hij het. Ik gooi ze achter de tv, in mijn laars of bovenin de boekenkast.

Zijn favoriete apporteerspeeltje zijn twee bolletjes met een touwtje ertussen die hij van één van mijn pantoffels heeft geplukt. Soms blijft er één bolletje hangen achter een stoelpoot, en dan sleept hij de balletjes gewoon met stoel en al naar me terug. Voor zo'n klein slank ding is hij echt verbazingwekkend sterk.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door Adriana »

dat is een verticaal opgehangen vloerkleed waarin ze tot aan het plafond kunnen klimmen, ze kunnen erin springen en ook ondersteboven in hangen. er kan een kat voor en eentje achter en ze kunnen zich liggend eraan optrekken.
ze vinden constant zelf nieuwe trucs en spelletjes uit. zie verder mijn fotoalbum over de grijstijgers.
en nee, dat werkt niet als je nageltjes knipt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door lidewij020 »

Bij Blooker worden zijn nagels echt te lang als ik ze niet knip. Dan hoor je tik, tik, tik over de parketvloer als hij loopt. Ook blijft hij dan overal aan haken. Aan de bank, aan mijn trui, aan de krabpaal, aan zijn speeltjes, aan Tommie...als ze dan stoeien dan vliegen Tommies plukken haar in het rond. Als hij op schoot zit voel je zijn nagels overal doorheen.
Ik moet ze echt knippen. Als ze net geknipt zijn is hij inderdaad een beetje onhandig en zie je dat hij minder grip heeft op de krabpaal bijvoorbeeld, maar dat is binnen een paar dagen wel weer hersteld, dan zijn zijn nagels weer scherp en kan hij ze optimaal gebruiken. Misschien heeft het met het ras te maken, mijn vorige oosterse korthaar moest ik ook regelmatig knippen. Tommie daarentegen hoeft haast nooit. Soms hoeven er maar een of twee nageltjes van de 18.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door lidewij020 »

Wel een leuk idee zo'n klimkleed. Misschien kan ik ook zoiets op zolder hangen. Heb je nog speciaal materiaal gebruikt? of is het gewoon een oud kleed. Zit het alleen aan de bovenkant vast? of is het ook aan de onderkant bevestigd? Ik zal straks even in je album kijken.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door Adriana »

heeft dat met ras te maken?
nooit van gehoord en er lopen hier drie aziaten en ja, je hoort het tikken op de vloer: ik vind dat heel gezellig. ze blijven hier ook in mijn trui 'hangen' en dat is normaal want ze willen altijd houvast. vinger onder kussentje activeert de reflex om nageltjes in te trekken en ook weer opgelost.
hier vliegen op dit moment ook haarplukken in de rondte: het wordt voorjaar en ze zijn in de rui.. worden tweemaal daags geborsteld en gekamd, met een paar weekjes over!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door Adriana »

lidewij020 schreef:speciaal materiaal gebruikt? of is het gewoon een oud kleed. Zit het alleen aan de bovenkant vast? of is het ook aan de onderkant bevestigd? Ik zal straks even in je album kijken.
nieuw, fris, vers en schoon kleed van IKEA voor ongeveer euro 80,-.
met het vorige IKEA kleed heb ik > 10 jaar gedaan..
neverdenooit een oud kleed voor gebruiken!
staat niet op hun website, even langs een grote vestiging gaan..
hardhouten latten komen van Gamma evenals tieribs en nog wat elleboogstoom
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=540
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie