Wanneer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Lotte schreef:Sommige katten doen dat inderdaad, maar er zijn ook heel veel katten die het buiten poepen toch echt prettiger vinden, hoe schoon je bak ook is.
Klopt. Hier doen ze het alledrie liever buiten, hoe schoon de bak ook is. Alleen als het regent komen ze ervoor binnen, want een nat gat is toch ook niks. ;-)
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hier komen ze alledrie altijd netjes binnen om op de bak te gaan. :???:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik vind dit wel grappig :grin: . Barrel gaat nu sinds een poosje de achtertuin in. Als ze "moet" komt ze keurig voor de hordeur staan te zeuren om vervolgens een spurt naar zolder te nemen omdat daar de bakken staan. Ze is niet anders gewend als dit en tot nu toe heb ik haar echt niet kunnen betrappen op "iets" in de tuin.
Het is misschien ook net wat ze gewend zijn? Barrie is bijna drie jaar en weet eigenlijk niet beter als de kattenbak :geenidee:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
ankelaroo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2007 08:34

Katje naar buiten

Bericht door ankelaroo »

Hallo,
mijn kat is nu bijna een half jaar en wordt over 2 weken gecastreerd en gechipt. Ik wil hem, nadat hij helemaal hersteld is, naar buiten laten gaan. Grootste reden is dat hij zich volgens mij nu zit te vervelen en ons 's nachts wakker zit te miauwen omdat hij al heel vroeg wakker wordt. Mijn vraag is hoe ik Sam aan het naar buiten gaan kan laten wennen, en hoe zorg ik ervoor dat hij ons huis weer weet te vinden? Kan ik hem beter overdag buiten laten spelen of 's nachts?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat je katje het heel leuk zal vinden buiten! In het begin is het handig hem maar kort naar buiten te laten gaan en er steeds bij te blijven.

Laat hem verder naar buiten gaan voordat je hem eten hebt gegeven, zodat hij hongerig zal reageren als je met de brokjes rammelt om hem weer naar binnen te lokken.

Zelf zou ik er niet voor kiezen om je kat gelijk 's-nachts buiten te laten lopen, want dan heb je helemaal geen idee meer waar hij uithangt.

Je kunt hem na een paar weken zelfstandig laten gaan zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij niet meer terug komt, want dan kent hij zijn huis en omgeving goed.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Toen Kimba drie weken bij ons was, heb ik hem eerst aan het gareel gehouden. Zo kon hij buiten en wist ik hoe hij reageert (ok, ik was te bang om hem ineens los te laten :oops: ).
Ik ging met hem al eens in de tuin en rond het huis. Nu blijft hij nog altijd in de buurt (hij gaat al 8 maanden naar buiten).

Eens hij echt 'los' buiten mocht, bleef ik ook bij hem, zo had hij toch een veilig gevoel. Hij kwam geregeld naar mij toe om te controleren of ik niet wegging denk ik.

Alvast veel plezier, het is echt schattig als ze hun eerste stapjes in de grote wereld zetten :smile:

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Hier hetzelfde. Totdat Dap een keer ergens van schrok, los brak en een hele tijd weg was. Heb m toen ontzettend geknepen, maar zie hoe geweldig hij het vind. En hij komt ook altijd terug naar huis als we m roepen.
Ook komt ie regelmatig binnen gluren of daar nog wat bijzonders gebeurt.
Dappie rules!
EstherA
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2005 17:36
Locatie: IJlst

Binnenkat (al 5 jaar) naar buiten?

Bericht door EstherA »

Hoi,
Ik ben bang dat dit een lang verhaal wordt maar bear with me!

Mijn vraag is iets anders maar gaat ook over het naar buiten laten van mijn kat.
Puck is al 5 jaar een binnenkat (ik heb altijd in een flat gewoond) Alleen als ze bij m'n ouders logeerde mocht ze aan een tuigje naar buiten, want die wonen in een huis met tuin. Ze vindt buiten zijn erg leuk, alleen zit die lijn haar weleens dwars.
Nu is het zo dat ikzelf binnenkort vertrek naar het buitenland en met een bloedend hart mijn Puck moet achterlaten :-(. Mijn ouders willen haar wel in huis, maar ze willen graag dat ze naar buiten kan, zonder tuigje...

Eergister was het zover, met adreskoker en belletje naar buiten. Mijn moeder was thuis, het regende een beetje dus niet echt aantrekkelijk voor Puck om lang buiten te blijven, en heeft haar een halfuur in de gaten gehouden . Ze ging de tuin rond en bleef in de buurt van het hok waar mijn moeder stond, tot ze haar oppakte en mee naar binnen nam
Dus dat ging goed,
Gister daarentegen had ze de guit te pakken en liep zonder blikken of blozen de tuin uit. Ik stierf duizend doden. Ben haar nadat ik haar had geroepen (dat hielp niks natuurlijk) achterna gegaan en heb haar uit de tuin van een paar huizen verderop geplukt en met tranen van angst teruggebracht naar binnen.
Puck weet niks van straten, auto's. Ze kent de tuin natuurlijk, maar hoe weet ze nou dat ze terug moet komen naar het huis van m'n ouders???
Mijn moeder is ervan overtuigt dat Puck zelf heus de weg wel weet. Maar het is een angsthaas. Als ze nou ergens van schrikt en de verkeerde kant op vlucht??? Ze heeft ook nog nooit, sloten en vaarten gezien...weet zij veel dat ze niet op water kan lopen.

Ik weet het niet meer. Ik vind het moeilijk haar bijvoorbeeld door anderen te laten adopteren die haar wel binnenhouden, want ze voelt zich wel thuis bij m'n vader en moeder en zo blijft ze ook een beetje van mij.

Weet iemand tips, ervaringen. Het is natuurlijk moeilijke de ideale tip te geven aangezien elke situatie en poes ;-) natuurlijk anders is.
Alvast bedankt!

Esther
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je kat goed gewend is bij je ouders (na ongeveer 6 weken) dan kan ze zonder problemen naar huis terugvinden en als de buurt veilig genoeg is (wat betreft verkeer enzo) kun je haar met een veilig gevoel alleen buiten laten lopen.

groeten,
Sandra

PS: begin eerst met een kat met een hongerige maag (die is terug te lokken met brokjes) en alleen overdag.
Gebruikersavatar
AstridWielink
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2007 11:31
Locatie: Zwolle

Bericht door AstridWielink »

ik heb 2 katten van 4 jaar die alleen maar gewend zijn op het balkon te komen. Nu ben ik onlangs verhuisd en ik wil mijn katten naar buiten laten. Mijn vraag is: moet ik ze minimaal 6 weken binnen houden of kan dit ook korter voordat ik ze naar buiten doen?
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Normaal gezien moet een kat drie à vier weken binnenblijven na een verhuis of dergelijke. Als je écht zeker wil zijn en je katten zijn niet lastig kan je ze natuurlijk langer binnenhouden.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zes weken is inderdaad een goed idee, maar het kan ook korter.

groeten,
Sandra
jenniegirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2007 07:58

Bericht door jenniegirl »

hallo

volgende week woensdag worden kees en tom
allebei gecastreerd, dan zijn ze inmiddels 16 weken oud en zijn ze 3 weken bij ons.
voor mezelf wil ik dan nog een week of 3 wachten tot ze buiten komen.
mijn oudste komt alle dagen buiten wel een paar keer per dag, maar laat elk half uurtje ff wat van haar horen.

en ja daar zit m,n angst nu ook wel weer straks.
hoe zal het dan gaan met deze bengels,
tom is een rustige ( kijkt de kat uit de boom) kat, daar heb ik wel vertrouwen in
maar kees dat is zo'n bandiet springt over naar toe wat maar beweegt.

zelf zit er achter ons huis allemaal van die loop paadjes en 1 straat waar niet zo hard word gereden i,v,m veel kinderen.

maar nu zit ik in twijfel
of ik ze niet pas eind lente ofzo naar buiten laat gaan als het een beetje lekker weer is.
of over ongeveer 1 maand.
ze krijgen ook een chip trouwens volgende week.

ben benieuwd wanneer jullie het gedaan hebben.
waneer ze voor het eerst naar buiten mochten
groetjes jennie
Debby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2007 17:29
Locatie: almere

Wanneer naar buiten

Bericht door Debby »

Mijn poes is snds 5 weken bij mij. Ze is 4 jaar oud en heeftt tot voor kort in amstedam gewoond op een flatje.
Ze is hier komen wonen omdat ze daar niet naar buiten kon.
Ik merk aan haar dat ze ontzettend graag naar buiten wil, ze zit steeds voor het raam, lootp direct naar de deur als ze hem hoort enz.
Kan dit al? Hoe kan ik haar het beste laten wennen? Gewoon meteen laten gaan of eerst aan een touwtje oid in de tuin?

Misschien dat ze hier ook wat rustiger van wordt...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja hoor als ze het graag wil kun je nu wel beginnen met naar buiten laten (5 à 6 weken is de gemiddelde wachtperiode).

Doe haar voor de zekerheid even een halsbandje om en laat haar in het begin steeds kort naar buiten en dan het liefst als ze nog niet gegeten heeft, want dan kun je haar teruglokken met brokjes. Laat haar in het begin nog maar niet 's-nachts buiten, want dan komt haar jachtinstinct pas echt naar boven.

Veel sterkte ermee, want uit je andere berichtjes te lezen is het wel een pittig tantetje!

groeten,
Sandra
Gesloten