Wanneer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
tosca
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2007 18:57

tinky en cashew willen wel graag naar buiten? en hoe moet ik dat doen?

Bericht door tosca »

hallo

wat een ideeen en tips alleen kan ik voor mijn exkater en ex poes niet de juiste ideeen vinden.
dus hier maar even mijn vraag;
ik heb een exkater van 4 jaar die we vanaf 24 februari hebben uit het asiel en een expoes van 9 jaar uit een gezin die ook vaak buiten kwam, beiden zijn al een aantal keren aan een tuigje naar buiten geweest helaas is Tinky(expoes) een keertje ontsnapt toen mij jongste de deur open liet :???: mijn man erachter aan gelukkig hebben we haar terug gevonden , 1 is gechipt de ander heeft een tatoo en beiden hebben een belletje om met een adreskokertje.
ook ik wil ze graag naar buiten laten om toch het geluk van mijn katten voorop te stellen, nou wonen wij is een gewone buurt met redelijk wat verkeer veel andere katten. de hond van de buren vind katten niets tja dat heb je met mensen ook maar om nou daarom mijn poezen binnen te houden! nee. ik hoop dat ze hun behoefte op de bak blijven doen en dat ze hun weg terug vinden maar hoe moet ik dat verder aan pakken. we hebben ze nu 6 weken, de tuin is afgezet met coniferen en gaas aan de voorkant met schuttingen wellicht dat ze onder de carpoort en loopdeur kunnen en daar zal ik dan een stukje gaan voor maken ook voor de konijnen als die ontsnappen.

wat voor tips kunnen jullie mij nog geven?
ik ga ze dus pas eten geven als ik ze naar binnen roep. en dan ook iets extra lekkers zoals pate of iets van kip e.d.

groetjes wendy
liefde is ook...... een knorrende kat snachts tegen je aan vinden.:-)

(L) *bonnie*Daisy*Tosca
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je ben al prima op weg op deze manier. Laat ze verder in het begin steeds maar kort buiten en lok ze dan terug met iets lekkers en laat ze niet meer naar buiten tegen schemertijd, want dan komt hun jachtinstinct naar boven.

Het is altijd heel spannend in het begin, dus ik wens je veel succes.

groeten,
Sandra
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Hoi, ik heb ook een vraagje/klein dilemma.

Tommie en Zus wonen sinds 5 april bij ons. Nog geen twee weken dus. Het gaat supergoed met ze bij ons. Tommie heeft mij geadopteerd als baas, Zus is een groot fan van Marcus. Ze spelen, eten, komen gezellig knuffelen en lijken zich dus helemaal thuis te voelen.

De afgelopen dagen was het natuurlijk fantastisch weer, en had ik de meiden graag gezellig bij ons in de tuin gelaten. Maar ja, één week na hun verhuizing, dat vond ik een beetje te snel. In dit forum lees in dat er vijf tot zes weken voor staan, voordat poezen naar buiten mogen. Heeft iemand toevallig ervaring met kortere wachttijd? Ik wil eigenlijk nog één weekje wachten en ze dan in het weekend, als wij ook buiten zijn, rustig aan naar buiten laten gaan. (Ze zijn dan drie weken bij ons.) Kan iemand mij dat aan- of afraden?

Ben zeer benieuwd naar jullie goede raad!

Desiree

Het zijn slimme dames van zes jaar, hebben eerder in een woonwijk gewoond met auto's enzo. Onze tuin ligt redelijk afgeschermd, maar Tommie en Zus zijn klimgeiten dus komen binnen no time de schutting over. Ze zaten vroeger 's nachts altijd buiten. Dat is nu duidelijk te merken (ze lopen 's nachts te keten en te mauwen en rond te galopperen... ). Overdag naar buiten, da's één ding, maar een hele nacht.. :icon_shifty: ... Iemand dáár ervaring mee toevallig? (Wanneer kan ik daaraan gaan beginnen?)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk vind ik 3 weken wel erg kort, want ze moeten echt "aarden" zodat ze hun huis terug kunnen vinden. Maar uiteraard begrijp ik het helemaal dat je ze met het prachtige weer graag buiten laat lopen. Misschien kun je ze tijdelijk aan een tijgje doen tot je ze zo'n 4 à 5 weken hebt. En daarna ze natuurlijk steeds kort buiten laten en teruglokken met iets lekkers.

Wat betreft het 's-nachts buiten laten: daar zou ik zeker nog even mee wachten, misschien zelfs wel een paar maanden, want dan komt hun jachtinstinct naar boven en kunnen ze heel makkelijk te ver van huis lopen en dan de weg kwijt raken.

groeten,
Sandra
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

En jachtinstinct hebben ze... De knuffelmuizen moeten afzien, bij ons thuis. En de touwtjes van mijn broek, en de veters en propjes en mijn handen en natuurlijk de dames zelf... :-) Maar goed. Ze moeten 's nachts nog maar eventjes binnen blijven.

Zo'n tuigje is misschien wel een goed idee. Is dat niet zielig? Kunnen ze niet klemraken of in het touw verward raken ofzo? (Ik neem aan dat je zo'n dingetje bedoelt dat ook achter hun okseltjes gaat, je ziet Jack Russels er ook wel eens mee rondlopen?)
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Sandra W schreef: Wat betreft het 's-nachts buiten laten: daar zou ik zeker nog even mee wachten, misschien zelfs wel een paar maanden, want dan komt hun jachtinstinct naar boven en kunnen ze heel makkelijk te ver van huis lopen en dan de weg kwijt raken.
ik zou ze sowieso niet 's nachts buiten laten! De meeste katten hebben de neiging om 1. s' nachts te gaan zwerven en raken zo ver van huis en 2. aangereden te worden. Dus ik begrijp dat je je poezels de vrijheid wil geven om ze buiten te laten, maar ik zou daarnaast toch ook opteren voor veiligheid hoor!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
tosca
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2007 18:57

Bericht door tosca »

hallo

hier blijven Tinky en Cashew toch nog maar even aan het tuigje met lijntje in de tuin, ze vinden het niet erg. alleen hun lijn mag volgens hun wel wat langer die wordt steeds korter ;-)

ik wil ze ook niet 's nachts buiten laten! en ben ze dus aan het roepen als ik ze iets lekkers geef.

gr wendy
liefde is ook...... een knorrende kat snachts tegen je aan vinden.:-)

(L) *bonnie*Daisy*Tosca
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Weet je wat het lastige is: bij hun vorige huis, waar ze zes jaar hebben gewoond, mochten ze 's nachts ook altijd naar buiten toe. Dus om ze nu ineens voortaan binnen te houden 's nachts, dat lijkt mij dan zo sneu. Het is duidelijk dat ze het leuk vinden om 's nachts actief te doen. Mijn vorige kat ging 'naar bed' als wij dat ook gingen, dus dat ging prima. Maar deze poezen zijn dan juist op hun actiefst. Nou ja. Wie weet wennen ze er de komende weken wel aan om 's nachts binnen te zitten. En gaan ze tegelijk met ons lekker slapen.

Zou je zo'n bioritme kunnen wijzigen trouwens? Zodat ze strakjes overdag rondhuppelen en 's nachts slapen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Desiree schreef:Zou je zo'n bioritme kunnen wijzigen trouwens? Zodat ze strakjes overdag rondhuppelen en 's nachts slapen?
Dat is altijd moeilijk over katten te zeggen, want dat verschilt echt per kat. Mijn kater was een zwerver die jarenlang altijd buiten was vóór ik hem kreeg en die moet nu binnen of op het balkon blijven (hij heeft maar 1 oog en een verbrijzelde heup). Hij vindt dat totaal niet erg en ligt 's-nachts lekker bij mij op bed te slapen. Maar misschien denken jouw dames daar heel anders over.....

groeten,
Sandra
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Ach weet je, ik kijk het gewoon nog wel ff aan. De komende week moeten ze sowieso nog binnen blijven. Het lijkt al maanden, maar in werkelijkheid zijn ze nog maar net bij ons. Dus er zal vast nog wel een en ander aan hun gedrag wijzigen, denk ik. Ik kan me zo voorstellen dat de dames zich op termijn ook een beetje gaan aanpassen aan het ritme van hun bedienden...

Ik laat het maar gewoon even op z'n beloop. Wrsl wil ik gewoon te snel! (Ben maar een klein béétje ongeduldig...)
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Het mauwen 's nachts is over, sinds introductie van de plantenspuit. Het is natuurlijk redelijk zuur als je mauwt, denkt 'hoeraaa daar komt het baasje om me aandacht te geven' en ipv aandacht krijg je een spuit water op je kop. Hoefde maar 1 nacht (afgelopen zaterdag op zondag), afgelopen nacht was Zus de stille zoetheid zelve, heh heh... :twisted:
Eindelijk weer nachtrust!
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Mijn moeder heeft twee katten die altijd buiten kwamen, voordat mijn moeder ze opgevangen heeft. Eentje was vroeger een zwerfkat.
Beide zijn nu binnen en komen alleen in de tuin. Ze willen beide niet eens meer buiten de tuin.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Dat heb ik dus nog gehoord van zwerfkatten. Zouden ze dan bang zijn dat hun fijn huisje plots verdwenen is?
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Lies77 schreef:Dat heb ik dus nog gehoord van zwerfkatten. Zouden ze dan bang zijn dat hun fijn huisje plots verdwenen is?
Ik denk dat het daar wel mee te maken heeft...
Zowiezo is Sari al wat op leeftijd en toen ze bij ons kwam (ik woonde toen nog thuis) had ze ook een gebroken poot waar niets meer aan te doen was, dus ze loopt mank.

Ik denk dat dat ook wel meespeelt, ze is nu veilig en hoeft niet meer te vechten voor haar eten.. En wie wil dat nou niet? Haar natje en droogje op tijd, een kroel wanneer je maar wil en een lekkere warme plek voor jou alleen om je powernapjes op te doen ;)
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Tommie en Zus zijn afgelopen weekend voor het eerst buiten geweest! Zaterdag een half uurtje, totdat ik het op m'n zenuwen kreeg en ze naar binnen heb gehaald (m'n moederhart, haha).

Zondag mochten ze zolang ze wilden, en renden weg als we erbij kwamen zitten (want tjonge hee, wie weet word je naar binnen gehaald door het baasje). Ze zijn de schutting over geweest en hebben gesnuffeld bij de buren. Tommie had al ruzie met een papa- en mama-merel... :oops: Toen ik Tommie later kwijt was en ik dacht dat ik maar even een rondje door de buurt moest lopen, bleek ze al lang boven in de slaapkamer op haar favoriete stoel te liggen... Ze was gewoon als vanzelfsprekend naar binnen gewandeld en gaan pitten.
Maandag waren ze superrelaxed. Ze hebben inmiddels in de gaten dat ze gewoon heen en weer mogen lopen tussen binnen en buiten.
Het is obvious dat ze eraan toe waren. Ze zijn nu zoveel relaxter en gezelliger en gelukkiger. Zus komt ineens ook heel tevreden op schoot liggen. Het is wel even spannend geweest, want ze waren pas drie en een halve week bij ons, maar het is goed zo. Ze mauwen 's nachts ook niet meer. De plantenspuit hielp maar twee nachten, daarna gingen ze tijdens het mauwen om een hoekje staan zodat de waterstraal ze niet kon raken :twisted:. Nu ze naar buiten mogen zijn ze 's avonds moe en gaan ze heel zoet slapen. En wij dus ook.
Gesloten