Wanneer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Nou ik heb heel wat losgemaakt met mijn ongezouten mening zie ik.

Het is natuurlijk nooit mijn bedoeling geweest iemand te kwetsen met mijn mening.

Ik zeg ook niet dat katten helemaal niet naar buiten mogen, maar ik vind wel dat het afgeschermd dient te worden.

Bij mij voor de deur zijn er in het eerste jaar dat ik hier woonde 5 katten aangereden waarvan er maar eentje het heeft overleefd. Mijn broer woont een dorp verder en heeft 2 katten van nog geen jaar verloren aan autogeweld. Daarnaast is de kat van mijn vriendin vorig jaar eveneens door een auto om het leven gekomen.
Maar het ergste vond ik nog 2 jaar geleden. Uit het weesnestje wat ik met de hand heb grootgebracht is er een bijna voor mijn deur doodgereden. Ik weet niet iemand zich daar iets bij voor kan stellen, maar voor mij was het alsof iemand een steek in mijn hart heeft gegeven.

Om iedereen voor het bovenstaande leed te behoeden vind ik het belangrijk om mensen aan te raden of de katten binnen te houden of om ze beschermd naar buiten te laten. Ik vind het zeker iedereens eigen verantwoording, alleen hoop ik dat de katten die wel onbeschermd buiten lopen niet gedood of verwond worden door duidelijk aanwezige gevaren.

Ik wens het namelijk niemand toe zijn of haar lieveling zo plotseling te moeten verliezen.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Zoals ik al eerder zei, ieder zijn mening. Jij vind het één en een ander hoeft het daar niet mee eens te zijn. Jij woont blijkbaar aan een drukke weg, veel andere eigenaren wonen aan rustige wegen.
Ik vertrouw erop dat iedere katteneigenaar daarin zelf zijn/haar eigen goede afweging in kan maken.

Groeten,
Jolanda.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

hoe mijn kat naar buiten..

Bericht door eeke »

hallo, ik heb een vreselijk dillema.
er zijn meer topic,s over maar wou toch weten hoe jullie je katten buiten doen en wanneer...
ik werk 4 dagen in de week van 8.30 tot 18.00.
daarna even snel eten en dan door naar mijn paard.
ben ik rond 10 uur thuis..
wanneer kan ik ze het beste buitenlaten liever niet s,nachts of s,avonds laat. of wanneer ik aan werken ben.
kan ik dit ook gewoon op de overige drie dagen doen als ik vrij en thuis ben??
of is het zo dat als ze 1 keer buiten zijn geweest dat ze elke dag dan willen???
en hoe pak ik dit aan eerst een paar keer aan tuig achter huis of huppatee direct los.
dat laatste lijkt mij niet zo,n goed plan.
en klopt het dat je ze moet leren dat ze eten krijgen als ze weer netjes thuiskomen??
dus iets hongerig naar buiten laten gaan???

wat een vragen hopelijk is er iemand die ze allemaal kan beantwoorden??

groetjes eeke
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik kan alleen antwoorden op hoe je het best aanpakt van je kat te leren naar buiten gaan. hoe wij dat vroeger met onze kat hebben gedaan, is eerst een paar keren met een tuigje aan, en meelopen zodat hij rustig alles kan verkennen. wees duidelijk in tot waar hij mag gaan, ga de eerste keren nog niet te ver. na een paar keer ga je zonder tuigje, maar nog wel mee, en na een tijdje kan je hem gewoon vrijlaten. hij zal uiteraard wel telkens verder gaan. onze kat kon altijd binnen in de veranda, en wist dat wij rond 4u thuis waren. dan stond hij ons vaak op te wachten aan de voordeur of lag hij in de veranda. als je zorgt voor regelmaat, zal je kat dit snel kennen! het beste is inderdaad eten geven op de moment dat hij binnen moet komen. je kat vindt in de natuur ook soms eten (muizen en dergelijke) dus je moet je kat niet persé hongerig naar buiten laten! ik zou proberen het etensuur elke dag op hetzelfde moment te zetten, namelijk de moment dat je wil dat je kat binnen komt.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hallo,

als je kat veilig naar buiten kan (in een afgemaakte tuin, ren, niet aan een drukke weg, ...) dan zou ik het in principe aandurven om ze overdag buiten te laten gaan, zorg er met een kattenluikje voor dat ze vrij in een uit kunnen lopen. Kan dat niet, dan is het misschien een optie om je kat aan een tuigje buiten te laten op je vrije dagen? Ik doe het hier met onze oudste. Ze geniet van buiten zijn en weet intussen al dat ze dat kan op mijn vrije dagen én aan een tuigje. Het vraagt wat gewenning, maar wanneer je het rustigaan opbouwt is het ged te doen om een kat aan een tuigje te leren lopen hoor.

Ik zou ze in ieder geval niet 's nachts buiten laten, dan krijgen veel katten immers de neiging om te gaan zwerven en geraken ze makkelijk weg. De eerste keren dat je je katjes buiten laat zou ik er ook zélf een hele tijd bijblijven en ze zo aanleren dat ze bijvoorbeeld binnen moeten komen als je roept, om te eten, ...

succes!!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Hoi Eeke,

Ik heb mijn katten begin november gekregen en ze eerst laten castreren. Allereerst wilde ik voorkomen dat ze een poes zwanger zouden kunnen maken en ten tweede had ik gelezen dat gecastreerde katten een minder groot territorium hebben dan niet gecastreerde katten.

Ik heb ze vervolgens pas in januari naar buiten gedaan (wilde oud en nieuw in elk geval overbruggen). Ik liet ze in de tuin op tijden dat ik zelf ook thuis was. Zonder tuigje. Eerst bleef ik er bij en gingen we na een kwartier of half uur weer naar binnen. Daarna zonder toezicht, maar wel thuis. Ze bleven gewoon in de tuin, want ze durfden zelf volgens mij niet verder. Beetje bij beetje hebben zij hun territorium uitgebreid, maar dat heeft echt heel lang geduurd. Ze kwamen heel lang alleen buiten wanneer ik zelf ook thuis was. Als ik wegging, waren ze eigenlijk altijd wel in de buurt en kreeg ik ze makkelijk weer binnen. Uiteindelijk kwam het ook wel voor dat ze buiten waren en ik niet meer thuis was.

Nu woon ik in een hele rustige omgeving met veel katten. Alleen bestemmingsverkeer. Ze kunnen nu vrij in en uit, ook 's avonds en 's nachts. Maar nog steeds zijn ze niet ver van huis en reageren ze heel goed op een fluittoon van mij. Daarnaast is het ook helemaal niet zo dat ze nu heel veel buiten zijn. Eigenlijk zijn ze overdag altijd binnen. 's avonds na het eten gaan ze even naar buiten en 's nachts maken ze ook altijd even een rondje. Maar 's ochtends tref ik ze altijd binnen aan en ook 's nachts zijn ze helemaal niet de hele tijd weg.

Het is natuurlijk ieder zijn eigen keus, maar ik laat ze lekker vrij en dan nog zijn ze dus voor het grootste deel van de dag en nacht gewoon binnen.

Waar je voor kiest, is denk ik wel sterk afhankelijk van de omgeving.
Mijn buren hebben geen problemen met katten, verder geen kattenhaters bekend en erg rijke kattenbuurt. Zeer rustige weg. 30 km en alleen bestemming. Ik vind het ideaal voor ze.

Gr mara
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Misschien kan ze naar buiten terwijl jij naar je paard bent? Dan hebben ze een paar uurtjes buiten en kunnen ze daarna 's avonds en 's nachts weer lekker tegen je aankruipen.
En anders inderdaad alleen als je thuisbent. Kan niet zoveel kwaad lijkt me. Tenzij je merkt dat ze het geen fijne regeling vinden. Dat zullen ze dan wel laten weten ook :roll: ;-)
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

hallo,

bedankt voor alle reactie.s
die tip van skatje is ook goed (zoals allemaal hoor..)
als ik bij m,n knollie ben die katten buiten. alleen komen ze dan wel weer binnen zodra ik rond tienen thuis kom?, ik wil ze niet s.nachts buiten hebben..
het is wel een groot risico..
ik woon dus in een flat op een benedenverdieping met achter huis een mega groot grasveld met bomen waar ze heerlijk zouden kunnen spelen, maar als ze om de flat heen lopen dus aan de voorkant ja daar is een erg drukke weg.
zoals ik al zei sta voor een dilemma wil erg graag dat ze lekker buiten kunnen spelen maar ja het risico he?......
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Hoi Eeke,

Ik woon op de derde verdieping, dus ik kan mijn katten sowieso niet naar buiten laten. Maar verder is de situatie rond jou flat ongeveer hetzelfde als bij ons. Drukke weg vóór, groot grasveld/parkje achter. Ik denk dat ik het risico ook niet zou nemen als ik op de eerste verdieping woonde. Ik kan me niet voorstellen namelijk dat ze altijd op dat grasveld zullen blijven en nooit naar de weg zullen gaan! Nu zijn mijn katten ook nooit buiten geweest en wat dat betreft dus niks gewend (qua verkeer enzo). Ik weet niet hoe dat bij jou zit?

Ik wacht in ieder geval met het naar buiten laten tot ik in een huisje met tuin woon. Succes met de beslissing ;-)
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

José schreef:Hoi Eeke,

Ik woon op de derde verdieping, dus ik kan mijn katten sowieso niet naar buiten laten. Maar verder is de situatie rond jouw flat ongeveer hetzelfde als bij ons. Drukke weg vóór, groot grasveld/parkje achter. Ik denk dat ik het risico ook niet zou nemen als ik op de eerste verdieping woonde. Ik kan me niet voorstellen namelijk dat ze altijd op dat grasveld zullen blijven en nooit naar de weg zullen gaan! Nu zijn mijn katten ook nooit buiten geweest en wat dat betreft dus niks gewend (qua verkeer enzo). Ik weet niet hoe dat bij jou zit?

Ik wacht in ieder geval met het naar buiten laten tot ik in een huisje met tuin woon. Succes met de beslissing ;-)
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Wil ik een taalfout verbeteren, zit ik mezelf te quoten :roll: Volgens mij moet ik naar bed :lol:
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ja je kunt ze niet vertellen waar ze wel en niet heen kunnen gaan.
ze gaan in het weekend wel met mij naar buiten aan tuig.
vinden ze geweldig!!!
zodra ze weer naar binnen moeten zitten ze eerst weer voor de achterdeur te miauwen zo van WIJ WILLEN MEER!!!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ik vind het ook maar moeilijk hoor.
Fristi had al vrij snel door dat de andere kant van het raam toch ook wel interessant was, al die vogeltjes
Zonder dat ze al een keer buiten was geweest stond ze al bij de deur te miauwen van ik wil mee en eruit.
Een tuigje gekocht en dat vind ze heerlijk, nadeel is dat je heel goed moet uitkijken dat ze zich niet ergens indraaid.
Ik denk dat haar ontdekkingsdrang straks toch zo groot is dat we haar los moeten laten lopen.
Ik kan hier nu al nachtmerries van hebben het is hier niet superdruk maar ook niet superrustig.
Eigenlijk is het net als met een opgroeiend kind, je moet toch los durven laten (ook al wil ik dit niet)
Gebruikersavatar
JeanK
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2006 12:23
Locatie: Groningen

Bericht door JeanK »

Nog even over het poepen in andermans tuin.
Als je kat als kitten al gewend is geraakt aan de kattenbak en je zorgt dat de kattenbak altijd lekker schoon is dan is mijn ervaring dat ze altijd liever op de bak gaan dan in de tuin te poepen. Maupi die komt er speciaal voor naar binnen om op de bak te gaan... Dan wordt ze tenminste ook niet gestoord tijdens de "daad".
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Jean, dat is niet helemaal waar hoor.
Sommige katten doen dat inderdaad, maar er zijn ook heel veel katten die het buiten poepen toch echt prettiger vinden, hoe schoon je bak ook is.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten