Wanneer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Carol, laat dat 'maar' er maar af, hoor,. van je zin: het is mijn mening maar. Het is een belangrijke mening die ik helemaal met je deel.
Onze kittens komen buiten, maar dan op het overdekte achterplaatsje, verder niet. Nu het kouder wordt, zijn ze liever binnen.
Alleen Zosja is overdag buiten en op warme dagen ligt Luna ook wel eens in de dakgoot te zonnen. Beiden komen niet op straat dus ik laat ze met een gerust hart op de daken. Aiko is een tijd naar buiten geweest (kwam ook alleen op de daken), maar ontdekte toen het raam naar de meiden en viel ze voortdurend aan. Dus die mag niet meer naar buiten.
En de langharen helemaal niet, die worden veel te makkelijk door iemand meegenomen.

Het komt ook hier vaak voor dat een kitten gebracht wordt als 'zwerver'. Je kunt dan zien dat het beslist geen zwerver is.... iedereen ongerust.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

'k Heb even gezocht, maar vind geen antwoord op mijn vraag, hoewel hij wel hier bij past.

Over een kleine 2 weken krijgen wij er een kitten bij. Een maand of 2 terug is onze tuin 'aangepast' zodat de katten er niet uit kunnen. Ze vermaken zich prima.
Vanaf wanneer kan ik dit kitten erbij laten? Ze kan nergens naartoe en ik zal ze ook in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Als ze de tuin niet uit kan én je het in de gaten houdt, kan het volgens mij vrijwel gelijk, zodra ze een beetje gewend is bij jullie. De tuin is dan meer een soort extra kamer, alleen dan nog interessanter!
Belle en Bo zullen haar wel rondleiden. :-P
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ja, ik dacht het ook wel, dat het wel vrij snel kan. We moeten alleen even kijken of zie niet nog zó klein is dat ze tussen de schutting door kan. :-P Nee, dat komt wel goed, ik denk dat ik er toch (vooral in het begin) wel continu bij zal blijven.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Ik heb zelf ook nog altijd twijfels om mijn kat (intussen 1 jaar en 3 maand) buiten te laten. Ik vind het zelf ook veel veiliger binnen, maar ze zit zo vaak aan de deur te miauwen omdat ze naar buiten wil. Dat doen we dan ook, met een lijntje, maar dat is soms wel sneu om te zien, want ze zou dan soms graag eens de koeien in de wei achter ons huis wat dichter gaan bekijken, maar dat gaat dan niet, want wij kunnen daar niet bij. Bovendien raakt ze dan ook vaak verstrengeld in de tuinstoelen of de pas geplante haag. Dit weekend was ze in een boompje geklommen, en was dan bang om er terug uit te komen, ze wilde ook alsmaar verder naar boven, maar ik hield haar tegen met het lijntje omdat ze anders alsmaar verder zou verstrengelen. Uiteindelijk is ze na wat aandringen durven naar beneden kruipen tot ik terug aan haar kon, dus goed afgelopen.
Op zo'n momenten denk ik dan toch wel dat het zielig is om haar aan nog aan een lijntje te houden, omdat ze zoveel meer zou willen doen dan wat ze kan aan een lijntje. Ik denk dan soms ook, misschien buiten laten en erbij blijven, maar als ze het in haar hoofdje heeft om te gaan spelen, kan je haar ook niet zomaar pakken en terugzetten hoor, ze is veel sneller dan ons.
Anderszijds hoor ik soms ook dat katten die steeds binnen blijven vatbaarder kunnen zijn voor ziekte, omdat hun immuunsysteem minder uitgedaagd wordt.
Dus blijft de tweestrijd verderduren he: ik wil haar wel buiten laten loslopen, maar dan hoor ik weer een eng verhaal, en ik vind altijd wel een excuus om het nog even uit te stellen.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Inmiddels hebben wij drie buitenkatten bij Karel: Aiko mag vrij rondlopen (via het achterplaatsje), en blijft altijd dicht bij huis. Zijn stoerheid en macho-gedrag is weg; hij had dit nodig.
Quinta en Oprah zijn gevonden katten, die gewoon naar buiten moesten, omdat ze dat zo gewend waren. Ze weten precies wat een auto en gevaar inhoudt, dus het kon goed.
Dat geldt voor anderen, die al lang binnen zijn, niet. Die kennen dat gevaar niet en kunnen niet naar buiten, alleen in een ren.

Het verschilt dus van kat tot kat om ze vrijheid te geven. Sophie, jouw kat heeft een mooi uiterlijk en kan dus makkelijk gestolen worden. Maar zo te horen wil ze wel graag wat zwerven, dus ik begrijp je twijfels.

Claudia, ik zou het onder begeleiding ook wel doen, en haar meteen aanleren dat ze de tuin niet uit mag.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

hey hey
dit is al een oud onderwerp maar wou toch wat zeggen mijn DA raadde mij aan om mijn beide katten met 6 maanden te laten helpen..
zelf wil ik het nog ff rekken..
maar dan daarna naar buiten..
ik vind dit op zich een eng idee ik woon best in een drukke straat.. maar van het weekend de knoop door gehakt m,n schatjes volgende zomer naar buiten..
tot vanavond...
toen werd er een poes voor m,n ogen aangereden, gelukkig niet mijn eigen,maar toch dat beestje gilde zo van de pijn en ging onder een auto liggen. :cry:
ik vind dit zo vreselijk dat ik mij toch maar heb bedacht. ik houd ze binnen en ga voor een grote kattenren zodat ze toch zomers nu en dan lekker naar buiten kunnen!!!!
groetjes van eeke
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Agos dat arme dier :-( Heeft ze het overleefd?
Kan me levendig indenken dat je daar flink van geschrokken ben.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik mijn katten niet vrij buiten laat, ik vind het te gevaarlijk en ik moet er niet aan denken dat ze ergens buiten rondlopen en ik weet niet waar ze zijn.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

helaas het beestje is overleden had allerlei inwendige bloedingen.
erg zielig hoor,maar ja wat doe je eraan?
ja binnen houden, ben soms best wel es jaloers op de buuv die poes van haar crost altijd lekker buiten om, maar zo zie je maar weer er komt gauw een eind aan met al die auto,s..
groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Anonymous schreef:Ik vind hem ook nog wel erg klein, ik merk alleen dat, waar hij eerder voorzichtig was, hij nu verder wil.
Mijn dierenarts zegt nl. ook dat hij nu de weg al terug kan vinden.
Het grootste gevaar schijnt te zijn dat anderen hem meenemen....
Daar moet je toch niet aan denken...!!!
Nee hoor, hij blijft lekker binnen!!! Bedankt voor jullie reacties.
Hallo,

Mijn dierenarts heeft mij juist gezegd dat ze nog niet buiten mogen. Onze kittens worden 3 maanden op 10 december. De DA zei dat de winter geen seizoen is om een kleine kitten buiten te laten. Ze vinden de weg niet meer naar huis, alles is veel te interessant en de regen en sneeuw wissen hun sporen uit. Als ze groot zijn natuurlijk ook, maar dan hebben ze het wel eerst goed kunnen leren in de lente, zomer en herfst. Ik laat ze pas eerst buiten, ten vroegste, in maart. En dan wil ik nog zien. Onze Minnie die wil al naar buiten, in ons huis (hebben we net gekocht) is een kattenluikje naar de veranda maar dat hebben we dichtgeplakt. De veranda is onze werkplaats en het vriest er ook als het buiten vriest. Maar ze weet al goed dat ze daar naar buiten kan, ze krabt eraan :) Onze Cooper die is nog goofy genoeg om het lekker warm te hebben op de zetel.

Groetjes Kelly
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kittens van drie maanden horen niet vrij buiten te kunnen, en zeker niet in de winter. Je dierenarts heeft helemaal gelijk!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als je ze zo nodig wil laten zwerven, wacht dan op zn minst tot ze een jaar zijn geweest en dan nog nadat ze stapje voor stapje de omgeving hebben leren kennen.
Een kat die alleen de tuin tot zn beschikking heeft is net zo tevreden hoor en het is een stuk veiliger.
Waarom denken nog zoveel mensen dat katten zichzelf wel redden ongeacht hun leeftijd :???:
Sinds ze gedomesticeerd zijn, zijn ze afhankelijk van de mens en is het onze verantwoordelijkheid om goed voor ze te zorgen.
Zij hebben tenslotte niet om het leven gevraagd.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
caroline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2005 10:55
Locatie: rotterdam
Contacteer:

dilemma

Bericht door caroline »

Zoals sommige van jullie reeds weten, deel ik mijn huis met 2 heerlijke katers Jack en Pluis.
Nu is het zo dat Jack gewend is om te gaan en staan waar en wanneer hij maar wilde; hij had immers een kattenluik en het hele huis voor zich zelf.
Toen kwam er een nieuwe huisgenoot bij: Pluis. Die was het dus niet eens met zijn verhuizing en is na 2 dagen in een onbedacht moment ontsnapt!!! Het heeft uiteindelijk 4 maanden geduurd, met dank aan een paar hele lieve oplettende buren, voordat ik hem weer thuis had. Begrijpelijk dat hij natuurlijk de eerste tijd "huisarrest" heeft gekregen.
Wanneer ik niet thuis ben, sluit :-( ik Pluis op in mn slaapkamer waar met alles wat hij nodig heeft: kattenbak, eten, drinken, speeltjes, kleedje etc... Dit omdat ik dan Jack ook niet hoef te belemmeren in zijn doen en laten. Alleen vind ik het zo zielig voor Pluis (volgens mij vind hij het eigenlijk wel prima zo)
Wanneer ik thuis ben, staat het katteluikje zo dat je enkel naar binnen kunt gaan. Zorgt er wel voor dat ik de portier van Jack ben geworden die dat uiteraard graag uitbuit :smile:
Oplossingen zouden zijn 1: Pluis voorzichtig aan buiten laten wennen nu dat ie bij mij binnen gewend is. Ik weet het niet :roll: Laatst nam ik hem mee naar de tuin op mijn arm en hij zat beide keren zo te trillen en hij wist niet hoe snel hij weer naar binnen moest vluchten!
Tweede oplossing is om een ander katteluikje aan te schaffen zo een met een magneet of iets dergelijks. Alleen betekent dat wel dat Jack een halsbandje moet gaan dragen, iets wat hij in zijn 7jarig bestaan nog nooit lang heeft volgehouden. Meestal waren de halsbandjes binnen een paar uur buiten spelen alweer foetsie. Ik ben vol goede moed wel weer begonnen met een bandje en raar maar waar het zit nu na ruim 2 dagen nog steeds om zijn nek (niet te strak uiteraard)
Moet wel zeggen dat de 2de oplossing mijn voorkeur geniet. Pluis is bij zijn vorige baasje voornamelijk een binnenkat geweest.

Heeft iemand ervaringen met een dergelijk kattenluikje??? Werkt het goed etc... Andere oplossingen/ tips???
Tip van de dag: lach, lach, lach!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Caroline,

Zo te lezen heeft pluis een trauma overgehouden aan z'n 4 maanden durende uitstap...je zegt dat hij zit te trillen als je hem meeneemt in de tuin op je arm...
Bij zijn vorige eigenaren was hij ook een binnenkat, ik zou hem dus lekker binnenhouden, hij vraagt er duidelijk niet om, om buiten te mogen.

Zo een magnetisch luikje zou dan een oplossing kunnen zijn, op voorwaarde dat Jack z'n halsbandje niet verliest.
Er is hier een heel topic over die kattenluikjes, gebruik de zoekmachine, en dan vind je het wel.
liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
caroline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2005 10:55
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Bericht door caroline »

heb inderdaad het topic over het magnetische luikje gevonden, thanx! Ondanks het feit dat hij zat te trillen als een espebladje, heb ik toch enigszins het gevoel dat ie stiekem wel naar buiten wil. Hij zit per slot van rekening regelmatig voor het kattenluik te wachten.
Misschien toch maar met een tuigje in de weer. Aankijken of Jack zijn halsbandje aan houdt en dan toch maar zo'n magnetisch luikje aanschaffen.
Laatst gewijzigd door caroline op 10 feb 2006 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Tip van de dag: lach, lach, lach!
Gesloten