Wanneer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Sydney

Wanneer naar buiten?

Bericht door Sydney »

Hallo,
Deze vraag is ongetwijfeld al eerder gesteld maar ik kan het niet echt terugvinden.
Vanaf welke leeftijd zijn jullie katten naar buiten gegaan?
Wij hebben een katertje van bijna 3 maanden, hij komt nu buiten op ons (afgezette) balkon en soms laten we hem aan een riempje in de tuin.
Ik begin steeds meer te merken dat hij verder weg wil en als hij de kans krijgt ontsnapt hij eerdaags volgens mij.
Kan ik hem al laten gaan of is hij nog te klein?
Kan hij uberhaubt de weg wel terugvinden?
Bedankt alvast, Sydney
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hij is nog veel te jong om zelfstandig naar buiten te laten gaan. Hij kan de gevaren van het verkeer nog niet goed inschatten en is nog gewoon nog niet klaar daarvoor. Evenuteel kun je hem aan een tuigje mee naar buiten nemen zodat hij de geluiden van het verkeer leert kennen. Als je in een hele rustige omgeving woont kan je kat met 6 maanden naar buiten, maar anders wordt geadviseerd (in diverse kattenhandboeken) te wachten totdat hij 8 a 9 maanden is.
Ik zou maar goed opletten en voorkomen dat hij ontsnapt want het is zeer de vraag of hij de weg naar je huis terugvindt.

Groetjes, Carol
bagera

Bericht door bagera »

Carol schreef:Hij is nog veel te jong om zelfstandig naar buiten te laten gaan. Hij kan de gevaren van het verkeer nog niet goed inschatten en is nog gewoon nog niet klaar daarvoor. Evenuteel kun je hem aan een tuigje mee naar buiten nemen zodat hij de geluiden van het verkeer leert kennen. Als je in een hele rustige omgeving woont kan je kat met 6 maanden naar buiten, maar anders wordt geadviseerd (in diverse kattenhandboeken) te wachten totdat hij 8 a 9 maanden is.
Ik zou maar goed opletten en voorkomen dat hij ontsnapt want het is zeer de vraag of hij de weg naar je huis terugvindt.

Groetjes, Carol
Ik heb van mijn dierenarts te horen gekregen dat een kitten al vanaf de 3de maand naar buiten mag.Ik had toen naar haar gebeld en verteld dat mijn man het gras aan't afrijden was en dat ik zou wachten tot hij klaar was.Maar zij zei dat ik ze juist nu moest buiten zetten bij het lawaai dan weten ze wat het is en anders schrikken ze van ieder geluidje.En dan weten ze ook dat zoiets gevaarlijk is en auto's dus ook.
Ik heb mijn kittens dus met 3 maanden buiten op het terras gezet en gewacht wat ze zouden doen.
Het gaat heel geleidelijk aan.In het begin gaan ze helemaal niet ver.Het heeft zeker een dikke maand geduurd eer ze zo'n 3 meter verder in de tuin durfde.Bij het minste wat ze zagen of hoorde spurtte ze terug naar binnen.
Hier gaan ze ook altijd naar achter in de hof (daar staat een bosje en komen geen auto's)Van het moment dat ze naar voor wilden gaan heb ik ze opgenomen en terug achter gezet.Ze lijken het nu zo gewoon en komen bijna nooit op straat.
Ge moogt ze wel niet dwingen om verder te gaan.Je moet er rekening mee houden dat zij zoiets zien als een hele grote kamer en als ze iets zien of horen wat vreemd is dat ze graag terug willen naar hun vertrouwde plekje.(Binnen)
Zo leren ze ook de weg terug naar binnen te kennen.
Het is een lange uitleg maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou met 3 maanden hadden mijn katten nog enorme moeite met bovenop lage dingen springen en vooral weer goed terecht komen.
Ik zou het dan wat eng vinden om ze buiten te laten :???: Ik zou dus in jouw geval toch voorlopig hem alleen met een lijn buiten laten.
Ook is het belangrijk dat ze al goed aan je gewend zijn, als hij pas 3 maanden is kan ik me voorstellen dat hij nog niet zo lang bij jullie is. Dan zijn ze dus nog niet gehecht aan jou en het huis en zullen ze minder moeite doen om JOUW huis terug te vinden, maar kan het nog zijn dat ze ergens anders gaan eten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Onze katten zijn nu ruim drie maanden en ik moet er niet aan denken om ze naar buiten te laten. Ze zijn volgens mij nog veel te klein, ik zou zeker tot na de winter wachten om ze zelfstandig naar buiten te laten gaan. Met een lijn lijkt me een prima plan, maar ik vrees dat als je dat een paar keer gedaan hebt, ze niet anders meer willen.
Laatst gewijzigd door daantje op 20 okt 2003 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik zou ze met drie maanden ook nog veel te klein vinden. Als ik zie hoe mijn coontjes zijn, ik zou doodsangsten uitstaan. Ze worden dan wel heel makkelijk meegenomen. En honden dan en het verkeer? Nee ik zou ook wachten. Zeker tot ze een jaar oud zijn. Je laat een peuter toch ook niet alleen op straat spelen. Ze zijn nog zo klein en zien het gevaar niet. Gelukkig heb ik dat dilemma niet. Mijn coontjes komen niet naar buiten.
Groetjes Gerda
Gast

Bericht door Gast »

Ik vind hem ook nog wel erg klein, ik merk alleen dat, waar hij eerder voorzichtig was, hij nu verder wil.
Mijn dierenarts zegt nl. ook dat hij nu de weg al terug kan vinden.
Het grootste gevaar schijnt te zijn dat anderen hem meenemen....
Daar moet je toch niet aan denken...!!!
Nee hoor, hij blijft lekker binnen!!! Bedankt voor jullie reacties.
bagera

Bericht door bagera »

daantje schreef:Onze katten zijn nu ruim drie maanden en ik moet er niet aan denken om ze naar buiten te laten. Ze zijn volgens mij nog veel te klein, ik zou zeker tot na de winter wachten om ze zelfstandig naar buiten te laten gaan. Met een lijn lijkt me een prima plan, maar ik vrees dat als je dat een paar keer gedaan hebt, ze niet anders meer willen.
Ik moet er wel bijzeggen dat het toen midden in de zomer was en erg warm.Dat is natuurlijk een heel andere situatie.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik heb al eerder op dit forum gemerkt dat dierenartsen er toch wel heel verschillende meningen op na houden. Als je ergens op het platteland woont, waar vrijwel geen verkeer is kun je je kat waarschijnlijk wel met 3 maanden buiten laten als je in de buurt bent, maar anders vind ik het onverantwoord. Maar dat is mijn mening natuurlijk maar.

Groetjes, Carol
bagera

Bericht door bagera »

Ja je hebt gelijk hoor.mijn da weet dat ik in een rustige buurt woon waar maar heel weinig verkeer komt.Mss dat ze daarom al gezegd heeft dat het op 3 maanden kan.Hier op straat komt enkel plaatselijk verkeer voor en achter ons huis ligt een stukje natuurgebied met een bosje en wat vijvertjes.Ideaal speelterrein dus.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja, dat is natuurlijk ook zo, het is ook afhankelijk van de situatie. Als ik geen kattenhater in de buurt had, weinig verkeer en erg veel ruimte zou hebben in het buurtje dan had ik Bar & Bieb uiteindelijk ook wel naar buiten gedaan. De bedoeling hier is dat ze binnen blijven....... zeker vanwege de kattenhater van twee huizen verderop (schiet met luchtdrukpistool op katten :twisted: ), maar als het niet lukt zal ik ze toch moeten laten gaan. Gelukkig hebben we een totaal afgeschutte achtertuin, ik hoop dat dat dan genoeg is. Voor elke situatie is wel wat te zeggen denk ik. Bij ons is drie maanden in elk geval veel te jong, misschien 15 jaar ook nog wel...... :cry:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Daantje,

Je katten binnen houden is echt niet zo moeilijk hoor. De meeste binnenkatten vinden buiten ook eng! En als ze van kleins af aan gewend zijn om binnen te zitten hebben ze meestal ook geen behoefte om naar buiten te gaan. Dus ik denk wel dat het je gaat lukken om je schatjes binnen te houden hoor!

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wij gaan ons best er in elk geval voor doen. Ze mogen voor de rest door het hele huis, hoeven zich qua spelen etc. niet te vervelen. Ik heb ook wel het idee dat ze tegen de tijd dat de zomer weer komt (oef, duurt nog wel errug lang), ze niet beter meer weten dan binnen zijn en blijven.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Quinto heeft ook tot een maand of 10 toe nog geprobeerd om naar buiten te komen. Toen is hij gecastreerd en is Xandor erbij gekomen en sindsdien taalt hij er niet meer naar. Ze kunnen hier in de zomer wel lekker op het balkon liggen en dat is dan ook genoeg voor ze. We hebben Quinto van de zomer zelfs aan een lijn naar buiten gelaten maar hij vond het nu maar eng en wilde snel weer naar binnen toe.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Kijk......... zo zou ik het wel willen hebben... gewoon niet naar buiten willen!!!! In maart ongeveer willen we de dames laten sterriliseren, dus ik geef ons steeds meer een goede kans....
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten