Wanneer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Alieda21
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2006 12:26
Locatie: Hoogezand

Bericht door Alieda21 »

Ik heb zelf 3 poezen. Snappie is de jongste en is nu bijna 8 maanden maar komt niet buiten, ze durft dat niet eens. Heb het geprobeerd aan een tuigje in de tuin maar zelfs dat vind ze eng, vooral als er andere mensen buiten zijn bij de buren. Dan wil ze snel naar binnen vluchten. Verder ben ik ook niet van plan om ze buiten te laten, worden hier in de buurt veel katten doodgereden en mijn poezen zijn niet gesteriliseerd.
Luv Mijn Lieverd 4-Ever
Rien
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 feb 2006 14:37

Bericht door Rien »

Wij hebben een kater gehad van 12 maanden jong
en die mocht altijd op het balcon op 4 hoor van een flat.Dit ging altijd goed en een pezier dat hij had allemaal geweldig tot op een kwade dag hij naar beneden sprong via de buurvrouw haar balcon die van ons was afgezet dus dat lukte niet...
Toen we hem vonden was hij doodgevallen dus dat kan ook nog gebeuren en dat wij altijd geloofden dat een kat op zijn 4 pootjes terecht kwam (?) Maar niet heus snik snik snik (...)
Groetjes Rien en Martha.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Ja op zijn pootjes terecht komen alla...maar je denkt toch niet van vier hoog :shock:

Begrijp het verhaal ook niet....je eigen balkon afzetten maar wel een doorgang laten naar de buurvrouw ?? :???:
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

Hm begrijp het ook niet helemaal :???:

Wij hebben ook alleen maar een balkon en daar mochten ze verleden jaar op onder toezicht.Als het weer een beetje beter wordt gaan we het hele balkon afzetten met gaas.En dan pas mogen de dames en heer zonnen 8-)
How we behave toward cats here below determines our status in heaven
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Bericht door Stephanie »

Wij wilden onze katten eerst binnenhouden, maar vooral Bommel heeft het gewoon echt nodig om naar buiten te gaan.
Hij probeert regelmatig mee naar buiten te rennen en zit als het een beetje waait als een gek de buitenlucht op te snuiven die door een kiertje bij het raam komt :lol: Hij is ook nogal 'stoer' en druk.
Catootje heeft er denk ik iets minder behoefte aan, maar ze vindt vogeltjes en muisjes die ze regelmatig ziet door het raam wel uitermate interessant en ze zal waarschijnlijk haar broer willen volgen, ze kunnen niet lang zonder elkaar.
Ze zijn nu bijna 8 maanden en beide al gecastreerd. We willen wachten tot het weer een beetje beter wordt, dus zo eind maart ongeveer.

Maar hoe pak je dat aan? Gewoon de tuindeur open en kijken wat ze doen? Stel dat ze dan ineens schrikken van een geluid en in paniek wegvluchten :???: Ze schrikken allebei nogal heftig van vreemde geluiden (dus hopelijk ook van rijdende auto's...). Of eerst op de arm (Cato laat zich niet zo lang optillen, die blijft liever met de pootjes op de grond, ze springt ook bijna nooit ergens op of zo). Of met een lijntje?
Er lopen in de buurt nog 2 katten rond, die komen soms ook in onze tuin en zijn een jaar of 2 oud. Kunnen die van ons zich daar al tegen verdedigen als het moet?
Naar huis zullen ze wel terugkomen denk ik, ze lopen allebei de hele dag achter ons aan, dus ze willen wel echt bij ons zijn...
En Bommel: die eet echt alles wat los en vast zit en er enigszins eetbaar uitziet. Hoe groot is de kans dat een kat echt iets verkeerds eet van planten of zo? Ze zeggen wel dat katten weten wat goed is en of iets niet bedorven is en zo, maar Bommel zou zo een bord spaghetti bolognaise opeten als ie de kans kreeg, en dat lijkt me toch echt níet goed :???:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Stephanie,

Ik zou inderdaad op een dag gewoon de deur op een kiertje zetten. Je kunt dan zelf ook naar buiten gaan en een beetje met ze in de tuin lopen. Ik zou ze zeker niet optillen! Ze kunnen veel beter op hun eigen manier de omgeving verkennen. Als ze ergens van schrikken zullen ze zo gauw mogelijk terug willen naar de plek waar ze zich veilig voelen, naar binnen dus. ;-)
De eerste paar keer dat ze uit zichzelf naar binnen komen, kun je ze belonen met een snoepje. Al snel zullen ze door hebben dat ze lekker in en uit kunnen lopen. :smile:

Met de andere katten zal het vast wel goed gaan. Katten gaan niet zo snel echt met elkaar in gevecht. Meestal snuffelen, staren of grommen ze een tijdje naar elkaar en gaan dan weer ieder hun eigen weg. Dat is mijn ervaring in elk geval. ;-)

Wat het eten betreft, daarmee loop je natuurlijk altijd een risico. :???: Het is mij wel opgevallen dat onze poezen binnen veel sneller iets naar binnenschrokken dan buiten. Buiten zijn ze toch meer op hun hoede. Ik hoop maar dat ze buiten toch hun instincten beter laten werken en niet zomaar alles opeten wat voor hun neus komt.
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Bericht door Stephanie »

Bedankt voor je antwoord, we gaan het over een paar weken gewoon eens proberen :smile:

Is er misschien een manier om ze te leren in de tuin te blijven? Alles afzetten is niet mogelijk.
Gebruikersavatar
ann22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2005 13:21
Locatie: 's Gravendeel

Katten voor het eerst naar buiten, hoe aanpak?

Bericht door ann22 »

Sinds de verhuizing is het gedrag van mijn twee katten erg veranderd, ze zijn nl. heel druk geworden.
Vannacht weer twee bloemenvazen gesneuveld en ook mijn bank moet het steeds weer ontgelden. Ik heb echt het idee dat het goed voor ze zou zijn als ze naar buiten kunnen. Ze hebben zo ontzettend veel energie over!
Nu zijn ze nog nooit buiten geweest en ik wil dus graag weten hoe je dit aanpakt. Gewoon de achterdeur open zetten en hupsakee? Ik weet dat de buurt veilig is, geen auto's etc. Maar ik houd mijn hart vast bij het idee dat ze wegrennen en nooit meer terug komen. :shock:
iemand tips, suggesties?
Afbeelding
groetjes Ann, Dikkie dik en Pluk
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Als je even zoekt, zul je heel veel berichten vinden over dit onderwerp!
Ik denk dat je je katten aan het buiten zijn het beste kan laten wennen door ze eerst aan een tuigje mee naar buiten te nemen. Dan kun jij ook makkelijk ingrijpen als er iets gebeurd.
Daarnaast lijkt het mij helemaal niet gek dat je katten nu zo druk zijn! DE manier om een nieuw huis te ontdekken is namelijk racen, racen en nog eens racen. Ik denk eerlijk gezegd (uit ervaring) dat dit drukke gedrag wel over gaat.

Succes!
Gebruikersavatar
ann22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2005 13:21
Locatie: 's Gravendeel

Bericht door ann22 »

we wonen nu ruim 5 weken in het nieuwe huis, duurt dat wennen nog langer?
Dat tuigje voor buiten lijkt me voor Pluk prima te werken (heb ik als kitten ooit eens gedaan) maar ik krijg Dikkie Dik nooit zover om zo'n ding om te doen zonder een verbanddoos te hoeven gebruiken ;-)
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou zo echt niet weten hoelang het duurt. Ik heb het niet zo bijgehouden! :lol:
Maar je kan een kat ook langzaam aan aan een tuigje laten wennen. Die dingen kun je namelijk uit elkaar halen. Anders laat je hem eerst even een paar daagjes een tijdje met alleen het halsbandje omlopen. Daarna kun je een paar keer het hele tuigje omdoen, zonder riem. Kan hij daar even aan wennen. (tis toch een hij :oops: ) Daarna kun je de riem eraan doen en hem zo een beetje laten wandelen. Zo ga je steeds een stapje verder!

Succes!
Gebruikersavatar
ann22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2005 13:21
Locatie: 's Gravendeel

Bericht door ann22 »

Dikkie Dik is een rode dame die behoorlijk veel pit in haar lijfje heeft zitten :twisted: Zelfs kammen levert me al strijd op waarbij mijn handen het ontgelden hihi Zo'n tuigje is voor haar absoluut geen optie!
Ik weet ook wel dat ik geduld moeten hebben voor het wennen is huis, en dat geduld heb ik ook. Ben alleen wat onzeker over het naar buiten doen :oops:
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

als ze nog nooit buiten zijn geweest is het mischien nu te koud
Desire
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Van kou hebben ze geen last, Desiree ;-)
Het is nu alleen lastig als ze nog niet geholpen zijn, want de krolsheden zijn goed aan het opkomen, dus het risico op ongewenste nestjes is groot.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

Is het voor een kitten van 8 maanden echt niet te koud die heeft toch helemaal geen wintervacht :?: :?: Ik wacht iedergeval wel tot het wat warmer is buiten.
Tuurlijk moeten ze wel eerst geholpen zijn.
Desire
Gesloten