Kat is ineens van mij vervreemd

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KimKristine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2008 18:04
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Kat is ineens van mij vervreemd

Bericht door KimKristine »

Hallo iedereen.

Sinds kort is mijn jonge katertje van anderhalf van mij vervreemd. Tenminste. Zo ervaar ik het. Ik ben in de winter verhuisd naar een nieuw appartement en heb hem een kleine twee maanden binnen gehad zodat hij kon wennen aan zijn nieuwe huisje. Daarna heb ik hem buiten gelaten in de gezamenlijke binnen tuin.

Dit ging eerst erg lastig en hij moest echt wennen aan de omgeving, maar het is goed gekomen en het is ook een hele tijd goed geweest. Mijn kat was altijd best gehoorzaam. Ik hoefde maar op het balkon te staan te roepen en hij kwam al mauwend aanlopen. Dan liep ik naar beneden, deed de deur open en hij keutelde achter mij aan.

Nu, sta ik op het balkon. Roep hem. Ik krijg respons en loop naar beneden, maar hij komt niet eens bij mij in de buurt. Zodra hij ook maar een beetje bij mij in de buurt is, rent hij direct de bosjes weer in..

En dit gebeurd nu ong. een week of twee..

Ik ben bang dat hij van mij vervreemd. Hij is nu binnen, met veel moeite (ik heb hem moeten vangen, want hij moet toch wat eten en drinken.. En ja. Ik hou van hem..).

Moet ik hem nu een tijdje binnen houden o.i.d.? Of is het omdat het prachtig weer is en stel ik mij aan..? Ik weet het niet zo goed..

Alvast bedankt voor jullie hulp :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door Ilone »

Misschien een rare vraag, maar is hij geholpen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
KimKristine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2008 18:04
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door KimKristine »

Ow ja. vergeten te zeggen.

Ja al een jaar geleden.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door Ilone »

Oké. Dat is al 1 hormonen-reden minder ;)
Zit er misschien een of meerdere krolse poezen in de buurt? Al die hormonen lokken ook erg :-P
Kan zijn dat ie een 'vriendinnetje' heeft gevonden, een kennis van me heeft dit ook gehad.
Ikzelf heb er niet zo ervaring mee.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
KimKristine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2008 18:04
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door KimKristine »

Hm... Zou kunnen. Ik zal eens opletten. Hij is nu binnen en doet nu normaal. Eten, drinken en geeft me kopjes. Maar het lijkt gewoon alsof hij nooit meer naar binnen wil!

Ik zal het in de gaten houden, bedankt voor je reactie! :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door Ilone »

Graag gedaan ;)
Ben benieuwd!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door Admin »

Afgezien of er krolse poezen in de buurt zijn, moet je niet vergeten dat er buiten je huis een veel groter territorium is dat hij bestrijkt. Als er veel meer buurtkatten zijn, zal hij een plek in de groep moeten krijgen/veroveren. Dat zal gepaard gaan met vechten, veel geuren en stress. Daarbij kost dat hele proces veel tijd voor een kat die nieuw is in de buurt.

Ook weet je niet of hij bijv. zijn voeding ergens anders vandaan haalt, waardoor hij minder snel naar huis komt.

Dit lijkt mij de belangrijkste reden voor zijn gedrag. Je zou kunnen proberen meer met hem binnenshuis te spelen en hem meer 'reden' geven om dichter bij huis te blijven of sneller te komen als je roept. Zelfs d.m.v. clickertraining zoals bij honden kun je hem leren te komen op het geluid van de clicker of op het roepen van zijn naam.

Zorg in ieder geval dat hij gechipt is, zodat je hem snel terughebt als hij wegblijft.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
KimKristine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2008 18:04
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door KimKristine »

:cry: Ik kan wel huilen!!

Mijn kat komt gewoon niet meer!! Ik zie hem, maar hij rent bij me weg. Hij WIL NIET naar binnen. Hij is al vier dagen niet binnen geweest!! Ik vermoed dat iemand anders hem eten geeft en dat ik hem nu kwijt ben. Want van mij hoeft hij niets meer hebben...


Ik ben mijn katje gewoon kwijt....................
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door JLC »

Wat vervelend en verdrietig. :-(

Probeer uit te vinden wie jouw kat voert en ga eventueel een gesprek aan. Kun je bewijzen dat het jouw kat is? Denk aan dierenartsrekeningen, foto's e.d. Dit is namelijk wel belangrijk.
Of probeer (alsnog) je kat te vangen en hou hem binnen! Laat hem pas weer naar buiten als je kat aan je huis en aan jouw gewend is. Of laat hem helemaal niet meer buiten.

Ik heb wel eens verhalen gehoord van katten die zelf hun baasje uitzoeken. Als ze ergens anders in de buurt gevoerd worden en dat voer vinden ze lekkerder dan het voer dat jij geeft, dan heb je de poppen al aan het dansen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat is ineens van mij vervreemd.

Bericht door loek »

Och jeetje, kan me voorstellen dat je daar erg verdrietig van wordt!

Ik zou ook handelen als JLC. Dat doe je voor jezelf maar ook voor je kat! Hij kan wel een leuke andere voederplaats hebben maar wie zegt dat die mensen hem voor altijd verzorgen en helpen als hij bijv. naar de dierenarts kortom echt van hem houden? Buiten dat begrijp ik natuurlijk dat jij hem zelf niet kwijt wil!!!!!

Ik hoop dat het lukt! Laat je het weten?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie