Kitten straffen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Angel_Kitten

Re: Kitten straffen?

Bericht door Angel_Kitten »

ik had hetzelfde probleem met angel zijn krabpaal
Stond in de hoek aan het raam maar daar kwam hij niet aan
tijdens het poetsen stond hij naast mijn kast en daar begon hij opeens lustig te krabben :lol:
dusja heeft de paal een nieuwe plaats gekregen

veel succes nog ^^
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten straffen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je wel goed bezig bent hoor! 6-7 weken is gewoon een erg moeilijke leeftijd. Dan proberen ze echt alles uit. Dat was de leeftijd waarop onze moederkat er indertijd ook zot van werd en constant ze moest corrigeren (ze beet ze zachtjes in de oren als ze echt niet luisterden :-)) Het is juist daarom dat ze eigenlijk tot 12 weken bij de moeder moeten blijven, om goed opgevoed te zijn, want niets is beter dan de moeder zelf. Dus nu zal jij zelf moeder moeten zijn, heel consequent zijn met wat mag en wat niet, en veel liefde en spelen. Eigenlijk zou een tweede kitten ideaal zijn, want het is ook een leeftijd waarop ze normaal de hele dag door met broertjes en zusjes spelen en zo met andere katten leren omgaan. En omgang met mensen is voor katten niet enorm anders dan met andere katten, er zijn wel verschillen, maar ze moeten bij allebei met de ander rekening leren houden.
Ik hoop gewoon dat je er dan dag in dag uit bij kan zijn, anders denk ik dat het katje nog vele dingen gaat slopen, alleen al door verveling of gemis van broertjes of zusjes.

Veel succes! Ik duim voor je!
Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Re: Kitten straffen?

Bericht door King »

Hai Valerie,

Ja dat heb ik inderdaad gelezen vandaar dat ik ook verlof van werk heb aangvraagd om hem zo goed mogelijk op weg te helpen. Veel liefde, aandacht en natuurlijk consequent zijn. Ik had ook graag een twedde erbij gewild maar King was de laatste.
Dus probeer ik m zoveel mogelijk bezig te houden.

Dankjewel :oops:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten straffen?

Bericht door Cari »

King de laatste :shock: ?? Er is een gigantisch overschot, er moet echt wel ergens een maatje te vinden zijn ;-) . Ik zou dat zeker doen, als je dat toch eigenlijk al wilde.
En even over straffen: je kan een dier NOOIT straffen voor iets wat hij niet geleerd heeft. Dat geeft angst, stress, onzekerheid en gestoord gedrag. Dus steeds bij krabben aan de bank duidelijk maken dat dat niet mag (Uhuh! o.i.d.) en laten zien wat WEL de bedoeling is, dus tegen de krabpaal aanzetten en hem daar belonen. En verder: leven en laten leven. Een kat is een kat en als je als mens gelukkig wilt zijn met je kat(ten) moet je zijn normale gedrag zo min mogelijk in de weg zitten. Ik heb mijn katen nooit bewust opgevoed en ik heb totaal geen problemen met ze.
Succes met de kleine King!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten straffen?

Bericht door loek »

Hallo King
Hij is inderdaad wel erg jong. (waarmee je ook wat meer kansen hebt op problemen) Maar hij is er nu daar kunnen we lang over praten maar is denk ik niet echt van nut.

Ik snap heel goed dat je nadenkt over wat de beste manier is om hem dingen te leren. Ik vind het super dat je de tips oppikt en niet meer de plantenspuit gebruikt (toch?). En ik vind het super dat je verlof hebt genomen om alle tijd bij hem te zijn.

Ik ben benieuwd of het beter gaat. Een andere plek voor de krabpaal kan helpen. Maar ik zou ook vooral wat verschillende kopen en die op verschillende plekken zetten/ leggen. Het hoeven niet allemaal van die klimgevallen te zijn. Je hebt ook (goedkope) krabplanken die je neer kan leggen (waardoor horizontale mogelijkheid om te krabben ontstaat) en/of op kan hangen.

Gaat je vriend ook mee in de 'nieuw methode'?

Oja het boek over trainen, is iets wat je later zou kunnen doen. Ik zou me eerst meer verdiepen in 'de basis'. En daar een weg in vinden die past bij King en ook bij jullie.
(bovendien ben ik het persoonlijk niet met alles eens wat in het traningsboek staat. Dus zelf boeken niet altijd voor waar aannemen....maar neem aan dat je dat ook niet doet. Zo staat er in het boek dat je je kat best twee dagen geen eten kunt geven zodat hij daardoor hongerig is en dus meer doet voor eten...en dus is de training dan succevoller....nou van dat soort dingen wordt ik dus eerlijk gezegd weer een beetje woest. Als dat er voor nodig is om je beestje op die manier te trainen dan maar niet! Zeker voor jou als kittenbezitter dus al helemaal niet verantwoord om dat soort dingen te doen. )

Het boek van Vicky Halls 'de kat' is een echte aanrader vind ik persoonlijk. Die zal ik als ik jou was ook eerder/eerst aanschaffen.

Suces met je kleine hummel.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Emmy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2010 04:15

Re: Kitten straffen?

Bericht door Emmy »

Het idee van de kitten bij de krabpaal zetten als ie ergens anders krabt vind ik op zich wel een goed idee je laat hem/haar immers zien waar ie wel mag krabben en dus wat wel wenselijk is. Maar wat doe je als je kitten aan de kabels bijt :?: Afleiden met zijn eigen speelgoed heeft niet altijd effect dus we halen ze nu maar iedere keer erbij weg met een foei of nee dat mag niet.

Onze kittens mogen van ons best veel maar kabels bijten en op het aanrecht springen vind ik gewoon eng. Er zou wel eens stroom op de kabel kunnen staan en het aanrecht vind ik eng omdat ze precies daar waar de keramische kookplaat zit op 't aanrecht springen en die zou soms nog wel eens heet kunnen zijn.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kitten straffen?

Bericht door ]-marjolein-[ »

@ Emmy: wat het allerbeste werkt is de kabels 'catproof' maken en ze dus ergens achterlangs leggen of van die speciale houten latjes/tunnels (hoe noem je dat) halen waar je ze ook onderdoor legt.
Zou natuurlijk het mooiste zijn dat je het hem gewoon af kunt leren, door hem er elke keer weg te halen en ergens anders neer te zetten inderdaad, maar als dat niet lukt zul je toch andere maatregelen moeten nemen, voor zijn en jullie veiligheid.
Aanrecht springen eigenlijk hetzelfde, maar als ze eten zoeken bij het aanrecht moet je eigenlijk zorgen dat je ze altijd in de gaten kunt houden en eraf kunt sturen als ze erop zitten of dat de keuken afgesloten is voor ze. Zoals gezegd, katten gaan hun eigen gang en zullen nooit zo gehoorzaam worden als een hond. Wel heb je kans dat het iets van nu is en dat ze er vanzelf mee ophouden.
@ King: Als je er een kitten bij zou willen: gedumpte kittens vind je zo'n beetje op elke hoek van de straat tegenwoordig, dus dat moet geen probleem zijn! Zou wel heel goed zijn voor de kleine denk ik, daar heeft hij wat steun aan en ze voeden elkaar toch in zeker zin op, leren elkaar dingen en hebben altijd gezelschap. Ook omdat hij nog zo jong is. Dus misschien toch iets om over na te denken?
En inderdaad bij de krabpaal zetten, zet de krabpaal misschien ook eens ergens anders neer als het niet werkt. Als jouw kitten bijvoorbeeld graag in de buurt van jullie bank/zithoek is en jij hebt de krabpaal daarbuiten staan of zelfs in een andere ruimte kan het goed zijn dat hij daarom de bank neemt. Als hij uiteindelijk miss wel voor de paal kiest kun je hem langzaam (en niet meteen op dag 1 dat hij de paal gebruikt natuurlijk!) naar de goede richting verplaatsen.
Heel goed dat je verlof hebt genomen en zo alle tijd voor hem hebt! Succes!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Re: Kitten straffen?

Bericht door King »

@ Loek, de plantenspuit is de deur uit, want vond zoals ik al gezegd had zijn reactie te hevig erop. Ik heb keep of spray gekocht ( wat btw niet helpt) en iedere keer als ik m hoor krabben, ga ik met m naar de krabpaal en als ga ik zachtjes met zn pootjes er tegen aan , ook heb ik daar nu speeltjes neergelegd met catnip hij gaat er helemaal op los. En me stem verheffen en Nee zeggen helpt nu ook.
De krabpaal hebik niet verplaatst hij staat bij ons tegenover de bank naast het raam zodat hij ook op de vensterbank kan.
Ik heb eenhele bestelling bij Zooplus geplaatst en zodra die binnen zijn ga ik ook inderdaad de wat goedkopere krabplanken voor m halen kijken wat hij daar van vind.

Ik dacht dat in het boek ook de basis werd behandeld, hem geen eten geven vind ik persoonlijk cru ongeacht de leeftijd, ik zal m wel doorlezen en bruikbare tips eruit halen. Ik heb gemerkt ik heb m as 4 dagen dat ik vooral met King moet meegaan kijken wat hij wel niet fijn vind, wat werkt en niet werkt, ik merk dat als we conseqent zijn hij het in het begin niet erg op prijs stelt ( waarnaa ik al zou stoppen omdat ik lief gevonden wil worden :oops: ) maar naar herhaling het uiteindelijk ook uitzichzelf gaat doen.

@ Emmy : bij ons liggen er ook kabels en ik weet King te foppen met het bandje van me bikini met een knoop erin met een beetje catnip spray erop en hij vergeet al die kabels per direct heel grappig om te zien.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten straffen?

Bericht door loek »

Dat wordt een nieuwe bikini kopen ;-)

Wat fijn dat je de wat zachtere doch consequente aanpak verkiest. Echt fijn om te lezen.

Het boek over die training gaat echt over hoe je zo'n training (met clicker) aanpakt. Dus meer de trucjes leren...zitten, komen etc. Niet heel belangrijk dus.....(om niet te zeggen helemaal niet ;-) belangrijk! Niet dat ik er tegen ben hoor. Heb het boek ook omdat ik er misschien een keer aan wil beginnen als mijn katten het ook leuk vinden...maar twee dagen geen eten geven dat gaan we zeker NIET doen dat mag duidelijk zijn)

Het boek 'de kat' of andere boeken van Vicky Halls heeft veel mee nuttige info over kattten en kittens in het algemeen, over probleemgedrag, voeding, kattenbakken, gedrag noem maar op.
Een wat duurder boek maar wel een stuk nuttiger om te hebben. Zeker als verse 'kattenmama of papa'.

Leuk dat je een hele bestelling bij Zooplus hebt gedaan ;-) Als je daar eenmaal gaat kijken is het moeilijk om je in te houden. Maar wat betreft speeltjes je ziet het...een bikinibandje is soms veeeel leuker dan al dat gekochte speelgoed.

Emmy, ik weet het niet zo goed. Inderdaad katproof maken denk ik. Om 1 of andere reden hebben mijn katten dat nooit gedaan, kabelknagen....
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten straffen?

Bericht door Nyncke »

Nou, met de clickertraing kun je wel meer dan dat leren...de grens is de fantasie van de trainer.... ;-)
De kunst id het goed aanleren en te clickeren op het goede moment.

Maar het boekje is recreatief maar het idee werkt voor alles.

Als je kat het clickerprincipe kent, click is beloning en geen click geen beloning en dus niet intressant.
Kun je dus gaan clickeren als hij voor het aanrecht op de grond staat. Click en je geeft iets heel lekkers.
Maar als hij er op springt ( handig om niks op het aanrecht te hebben liggen ) dan gebeurd er niks. Geen beloning dus geen intressant gedrag.

Of als hij zijn nagels in de krabpaal zet *click* gevold door iets lekkers.
In jouw been of bank, geen click, dus niet intressant.

Mijn katten waren er erg snel heel kien op.
Emmy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2010 04:15

Re: Kitten straffen?

Bericht door Emmy »

Bedankt allemaal. Zal eens proberen met zoveel mogelijk katproof te maken. het probleem is alleen dat 't niet met alles lukt. Het grote voordeel van laptops bijvoorbeeld is dat ze mobiel zijn en dus ook je kabels (stroom en muis) overal gebruikt. Maar ja dan zit je er wel zelf bij, dat scheelt dan weer. :grin:
Het gekke is ook dat maar een van de 2 een echte kabelknager is. Hopelijk is dit een fase nu ze nog jong zijn en gaat 't over, maar ondertussen heeft de oplader van de telefoon het al moeten ontgelden die is doorgebeten. Tja dat was mijn eigen schuld. Niet goed genoeg opgeruimd blijkbaar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten straffen?

Bericht door Adriana »

probeer eens of je kabelknabbelaar iets met kauwstaafjes kan, hij heeft kennelijk grote behoefte om zijn tanden ergens in te zetten.
ze zijn er van vitakraft en ook vrij zacht lamsvlees van carnibest bij de betere speciaalzaak.
weet niet hoe oud hij is maar je ziet dat vaak als ze van gebit wisselen en melktandjes kwijt moeten. daarna is het over.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Re: Kitten straffen?

Bericht door King »

Zit die clicker bij het boek of moet je die apart nog ergens aanschaffen..?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten straffen?

Bericht door Nyncke »

Nee, clicker moet je los kopen, de meeste dierenwinkels hebben ze voor een paar euro.
In het boekje is algemeen verschillende manieren om te trainen, de clickertraining is er eentje van.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kitten straffen?

Bericht door Seemy »

Bepaalde dingen leer je een kat niet af.
Maar als je consequent bent kom je een heel eind. Nooit je kat aan het schrikken maken zodat hij je niet meer vertrouwd of misschien angstig wordt.
Gewoon consequent zijn, en altijd even laten weten als iets niet mag. Niet de ene keer wel toelaten en de volgende keer niet. Dat valt niet te begrijpen.

Wat bij ons absoluut heeft geholpen is bij iedere krab beurt aan de bank of stoel, gelijk "NEE of EUHH" zeggen, de kat rustig oppakken en op de krabplank zetten of tegen de krabpaal aan.
Als hij uit zichzelf aan de krabplank/paal gaat krabben dan belonen met een paar brokjes :edance: en vooral veeeeeel complimentjes/aaitjes/aandacht geven.
Soms krabben ze nog wel aan de bank hoor, of ze rekken zich even lekker uit met de nagels hoog in de stof van bank of stoel.... tja..... hoort bij katten. Je kunt het toch niet 100% voorkomen.

Het krabben onder ons bed (stoffen boxspring) hebben we helaas nooit af kunnen leren omdat je ze op het moment dat ze krabben niet gelijk kunt oppakken omdat ze dan onder het bed zitten :???: haha zoooo irritant! Je hoort dat je bed flink wordt gesloopt aan de onderkant en je kunt niets doen :shock: !!
Uiteindelijk hebben dit probleem creatief opgelost en hebben we gewoon een ombouw om ons bed gemaakt (mooie zwarte hoogglans ombouw / ziet er uit of het zo hoort) --> ze kunnen er niet meer onder nu! :lol: Werkt perfect!! Wij blij, en de katten kijken er niet naar om.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Plaats reactie