Kitten straffen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten straffen?

Bericht door loek »

Nyncke schreef:Nou, met de clickertraing kun je wel meer dan dat leren...de grens is de fantasie van de trainer.... ;-)
De kunst id het goed aanleren en te clickeren op het goede moment.

Maar het boekje is recreatief maar het idee werkt voor alles.

Als je kat het clickerprincipe kent, click is beloning en geen click geen beloning en dus niet intressant.
Kun je dus gaan clickeren als hij voor het aanrecht op de grond staat. Click en je geeft iets heel lekkers.
Maar als hij er op springt ( handig om niks op het aanrecht te hebben liggen ) dan gebeurd er niks. Geen beloning dus geen intressant gedrag.

Of als hij zijn nagels in de krabpaal zet *click* gevold door iets lekkers.
In jouw been of bank, geen click, dus niet intressant.

Mijn katten waren er erg snel heel kien op.
Ja dat klopt Nynke, had ik eigenlijk nog willen toevoegen maar niet gedaan zie ik. Dus goed dat je dat er wel even bij zegt. Ik denk ook dat het inderdaad nuttig kan zijn.

Ik denk alleen dat iedereen eerst moet beginnen met wat 'basis dingen' over katten te weten te komen. En aan de hand daarvan te bepalen wat jij wel en niet goed vind voor je kat en jezelf. Wat het beste bij jullie past etc etc. Dus vandaar dat ik niet zou beginnen met dit boek.

En ook wel omdat ik niet weet of ik er bij kittens al mee zou beginnen. Eerst maar eens 'gewoon lekker er zijn' ofzo. Maar dit is meer gevoel dus eigenlijk nergens op gebaseerd ;-) Ik zeg dus ook niet dat het slecht zou zijn als je er bij kittens al mee begint. (uhm WEL als het nodig is om twee dagen geen eten te geven om de beloning (eten dus logisch) interessant te maken, dat lijkt me echt uit den boze....maar ik denk dat we het daar met z'n allen wel over eens zijn)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten straffen?

Bericht door Nyncke »

Ik zou juist wel bij kittens beginnen dat is het moment dat je allerlei dingen wel/niet wil.
Jong geleerd is oud gedaan.
Er is natuurlijk een verschil tussen een totaal gergiseerde kat en een kat die je wat dingetjes leert.

Ja, dat niet eten, dat zijn tips waar ik overheen lees...als zijnde: niet aan de orde....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten straffen?

Bericht door castratenkoor »

Wij klikken met onze vingers. Dan kijken alle katten alert met zo'n blik van "maar ik doe toch niks.....". De meeste katten houden dan op met stout zijn. B.v. als ik een bordje met kaas heb staan en ik loop erbij weg. Kat naar de kaas, ik klik met vingers en kat scheurt betrap weg. Maar er zijn figuren, zoals Teun die zelf bepaalt wat wel en niet mag.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten straffen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik doe hetzelfde, maar gewoon met 'Nee'. Want ik kan niet met mijn vingers knippen. :-) Maar werkt enkel als ze goed weten wat mag en wat niet he.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten straffen?

Bericht door Nyncke »

Toch is er een groot verschil, door nee te zeggen of te klikken met je vingers, zeg je wat niet mag.
Met clickeren zeg je wat wel mag, sterker nog, dat gedrag wordt beloond.
Gedrag wat niet mag wordt levert niks op geen enkele blik of bloos.

Het verschil is verder niet uit te leggen, je zou het eens moeten doen om het verschil te merken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten straffen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik snap het verschil heel goed ze. Maar iedereen doet het gewoon op zijn eigen manier he. Als ze bij mij flink zijn, zeg ik ook 'flink', niet helemaal hetzelfde als klikkeren, en ze krijgen ook niet steeds iets lekkers. Maar als ze braaf van mijn bord afblijven dan krijgen ze daarna wel iets lekker in hun eigen bakje, op hun eigen plaats, dat is de enige plaats waar ze eten krijgen. Mijn oudste kat vertrouw ik met iets lekker volledig (toch zeker voor 10 min, en dat is redelijk lang hoor!) als ik de kamer verlaat, maar de kleinste (9 maand) nog niet. Maar hij leert het ook wel, het kost alleen wat meer geduld.
Ik denk dat clickeren vooral heel goed is bij een moeilijk opvoedbaar kitten, dat iets meer stimulans nodig heeft om te luisteren, maar anders vind ik dat je er nogal veel gedoe. En je moet het ook steeds blijven onderhouden. Persoonlijke mening he. :-)
Ik vind het bv wel een prachtig concept bij wilde dieren om ze vanalles te laten doen dat nodig is om ze te kunnen naar behoren verzorgen.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie