Kat leren op toilet te gaan

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Kat leren op toilet te gaan

Bericht door Claire68 »

Hallo! Dit is een topic voor het uitwisselen van ervaringen mbt toilet-training voor katten. Dit wil zeggen: je kat leren of trainen of laten wennen aan plassen en poepen in het mensentoilet, hurkend op de toiletbril...:eclap: :eclap: Ik heb al veel filmpjes op you tube gezien van katten die dit al doen of die dit aan het leren zijn. Geloof je het niet, dan moet je maar eens kijken op you tube; er zijn hele overtuigende, maar ook hele grappige filmpjes bij! :lol: Ik heb op internet gezien dat er verschillende boeken met trainingsmethodes te verkrijgen zijn. En er zijn speciale producten ontwikkeld die het trainen makkelijk (zouden moeten) maken. Ik ga jullie in dit topic op de hoogte houden van de vorderingen van mijn katten hier in huis en ik hoop dat anderen in dit topic ook hun ervaringen op willen schrijven, met dit onderwerp en/of met de diverse methodes of producten!
:pdtsndmail: :pdtmail: :pdtgotmail:

Vandaag is de Litter Kwitter bezorgd die ik besteld had, voor :pdtht: 66,15 euro. Het is veel geld voor een paar stukken plastic en een dvd-tje... Ik heb nog overwogen om zelf maar iets te knutselen van een WC-bril met een plastic bakje onder de opening.... Maar heb toch besloten te profiteren wat een Amerikaanse vrouw speciaal hiervoor heeft ontworpen en laten produceren. Is toch wel makkelijk, dat die stukken plastic precies passen, en ik hoop het product, als ik het niet meer nodig heb ( :pdtura: ) weer tweedehands te verkopen... Wie zich straks aangemoedigd voelt door mijn verhaal mag zich melden als kandidaat voor overname! Het zal nog wel minstens 8 weken gaan duren... ik vermoed wel langer.

Ik heb nu de bril met het plastic bakje in het middengat, gevuld met grit, naast de ouderwetse kattenbak gelegd, zodat er aan gesnuffeld kan worden. Morgen haal ik dan de gewone kattenbak weg, en dan hoop ik dat mijn Olleke en Tara, beiden geschat op 10 jaar, het op mijn Litter Kwitter gaan doen... :epray:
Laatst gewijzigd door Claire68 op 27 jul 2008 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
MaMoFlo

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door MaMoFlo »

Ik ben heel erg benieuwd :grin: Succes!
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Claire68 »

Een kleine correctie: de ontwerper van de Litter Kwitter is geen Amerikaanse vrouw, zoals ik schreef, maar een Australische vrouw. Ik heb net de dvd gekeken en ik dacht: hee, ze klinkt helemaal niet Amerikaans. En de straten met huizen op de dvd zagen er ook al niet Amerikaans uit.

Ik laat mijn katten wel een beetje langzamer wennen dan wat de dvd voorschrijft: mijn Litter Kwitter ligt nu eerst op de plek waar de kattenbak stond en niet meteen naast de WC. Naar de WC verplaatsen doe ik later pas. Er is al op gepoept en geplast vandaag. Ik hoop dat beide katten verantwoordelijk zijn voor wat ik er uit geschept heb, en dat niet één van beiden de boel nog steeds op zit te houden... maar ik heb nog niet elders een 'ongelukje' gevonden... Het lijkt goed tot nu toe.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Kattenbella »

Succes, maar onthoud wel, het is een kat die graag wil graven, dat zijn ze vanuit de natuur gewend Als het niet lukt, mag er dan een gewone kattenbak in huis?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Claire68 »

Als het niet lukt dan zal dat wel weer moeten, een gewone kattenbak! Maar als het niet lukt, dan zijn we wel een half jaar verder, want ik ga er van uit dat dit iets is van lange adem en veel geduld.

Wat betreft dat graven: het doel daarvan is dat de gedane 'boodschap' geen geur meer afgeeft. Je ziet ook dat een kat steeds even snuffelt, dan weer wat halen maakt door het grit, dan weer even snuffelt... Als de 'boodschap' voldoende is afgedekt met grit en de geur voldoende is verborgen, houdt de kat ermee op.

Wanneer de 'boodschap' in de WC valt (het moet een diepspoeler zijn) dekt het water de geur af. Veel katten die geleerd hebben het op de WC te doen, maken in het begin nog die gravende bewegingen boven de WC-pot, maar dit wordt in de loop der tijd steeds minder, omdat de geur al weg is. Want als de geur weg is, is de kat tevreden. In het begin denkt de kat nog dat het komt door zijn gravende bewegingen dat de geur weg is, maar hij komt er in de loop der tijd achter die bewegingen niet nodig zijn. Het is niet het graven dat de kat bevredigt, maar het feit dat de geur weg is. Dit wordt allemaal uitgelegd door een dierenarts op de dvd.
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Claire68 »

Er zijn inmiddels helaas wel 'ongelukken' geweest.:evil: Maar ja dat zat er ook dik in natuurlijk, ik had ook niet verwacht dat nou juist MIJN katten alles helemaal perfect zouden doen... wel gehoopt natuurlijk. De schade is tot nu toe: twee keer poep zo'n 30 cm naast de Litterkwitter, en 2 keer urine vlak eromheen.

Wel allemaal ongelukken vlak ernaast dus.:smile: En niet op allerlei andere plekken in het huis! Dat is namelijk wat ik vaak lees van mensen die ook aan het trainen zijn ermee :shock: (Er zijn veel succesverhalen te lezen op het net, maar ook veel verhalen van mensen die er vréselijk mee aanmodderen.) Ik denk dat als dat bij mij gebeurt, als ik op allerlei plekken in het huis 'verrassingen' ga vinden, ik er subiet mee ophoud!
:afgewezen:

Mijn katten zijn namelijk in het halve jaar dat ik ze tot nu toe heb, uiterst zindelijk geweest, in die zin dat ze het nog nooit ergens anders deden dan waar de kattenbak(ken) nu staan. Daarom ga ik de Litterkwitter voorlopig NIET verplaatsen naar mijn toilet, wat nu de normale stap moet zijn volgens het trainingsprogramma. De Litterkwitter past net zo goed op een forse plastic bloempot als op de toiletpot, heb ik direct al uitgeprobeerd toen ik hem kreeg. Dus als ik inschat dat mijn katten klaar zijn om de hoogte in te gaan, of om te wennen aan een gat met water eronder, dan ga ik dat op die manier doen, met een plastic pot eronder, gewoon op de plek waar ze aan gewend zijn. Dat is namelijk eveneens de plek waar IK aan gewend ben! Om schoon te houden, grit te vegen enzo. Ik voel mij niet bereid (zoals velen blijkbaar wel) om minstens 8 weken, of mischien wel een half jaar, grit te vegen in mijn eigen toiletruimte...

De poep-ongelukken zijn volgens mij gebeurd doordat het grit 'te vol' bevonden is. 'Vol' met een aantal plassen van de andere kat, bedoel ik dan. Ik moet er als de kippen bij zijn om de 'boodschappen' er uit te halen, want het is natuurlijk maar een klein ding, die Litterkwitter. Hij is zomaar 'vol', voor twee katten die veel meer toiletruime gewend waren. Het is goed dat ik nu sinds een week vakantie heb, 3 weken in totaal, ik ben nu heel veel thuis. Daarom durfde ik er ook voor te gaan nu...

De urine-ongelukken zijn volgens mij gebeurd vanaf de litterkwitter. Gewoon de verkeerde kant op geplast... Ik weet niet wat ik daar aan zou kunnen doen... :ethink:

Ik hou jullie op de hoogte! ;-)
Laatst gewijzigd door Claire68 op 29 jul 2008 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Shaz »

Dat hebben ze hier inderdaad ook wel, als ze de bak te vies vinden doordat er al een ander op heeft gezeten dan gaan ze het ergens anders doen.
Ik ben benieuwd of het je lukt. Hou zelf mijn wc liever voor mensen :lol:
groetjes Sharon
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Claire68 »

Het is nu ruim een week geleden dat ik de Litter Kwitter introduceerde. Helaas poept Olleke er nu consequent naast.:roll: Tara doet alles naar wens, Olleke doet alleen haar plasjes er nog in.:geenidee: En ik heb er nu genoeg van om elke dag een drol van de vloer op te ruimen. :cry: :cry: Dus ik houd even pauze. Ik heb vanochtend weer een bak neergezet en de Litter Kwitter onder de douche gedaan. Ik ga het wel weer proberen, maar ik moet mij bezinnen op de volgende poging.:ethink:
+cornelia+
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2008 18:35

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door +cornelia+ »

beste ervaringsdeskundigen op dit forum,
kan een van jullie vertellen hoe het nu met de litter kwitter training gaat?
is het met jullie katten uiteindelijk gelukt om ze op het toilet te krijgen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Sandra W »

Ik heb totaal geen ervaring met dit systeem, maar vinden jullie het ook niet een ontzettend vieze gedachte dat er dan kattendrollen in de wc-pot drijven, aangezien de kat niet door kan trekken? :???: :lol:

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Leonie89 »

he is toch zo dat je de kat uiteindelijk leert dat hij/zij naa je toe komt om je te warschuwen dat er wat ligt dat je door moet trekken?? op is mijn fantasie nu TE levendig?! :lol:
+cornelia+
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2008 18:35

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door +cornelia+ »

ik heb de 'luxe' van een extra toilet in huis dat ik nauwelijks gebruik, anders denk ik dat het tijdens de training wel een gedoe is om zelf in het grind te zitten
verder geregeld zelf doortrekken is toch minder werk dan een kattenbak poetsen...
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door lievelijn »

Sandra W schreef:Ik heb totaal geen ervaring met dit systeem, maar vinden jullie het ook niet een ontzettend vieze gedachte dat er dan kattendrollen in de wc-pot drijven, aangezien de kat niet door kan trekken? :???: :lol:

groeten,
Sandra
dat heb ik dus ook een beetje... en :P daarnaast...mag ik ook een plekje in huis hebben dat helemaal van mij (en van mijn vriend) is? maar moet zeggen dat ik wel heel interessant vind
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Tr1bal »

haha! vooral het einde wanneer hij er zelf invalt :)

[youtube][/youtube]
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kat leren op toilet te gaan

Bericht door Leonie89 »

ze kunnen wel doortrekken!! :lol: al is dit niet wat we bedoelen ;-)
[youtube][/youtube]
Plaats reactie