depressieve kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Mirjam M

depressieve kat

Bericht door Mirjam M »

Ik heb thuis een oudere poes zitten waarvan ik het idee heb dat ze eenzaam en depressief is sinds ik hele dagen werk.

Ik probeer als ik thuis ben zoveel mogelijk aandacht aan haar te besteden, maar dat wijst ze helemaal af door onder mijn bed te gaan zitten en ze ontwijkt ook mijn handen als ik haar wil aaien.

Het was al geen knuffelkat, maar nu wil ze echt helemaal niets meer van mij weten en ze plast sinds kort ook in huis (op mijn kleding en mijn bed). Volgens mij een teken van stress, want ze is gewoon zindelijk.

Ik woon op een flat met een klein balkonnetje, maar ze komt eigenlijk nooit buiten omdat ze daar bang voor is.

Ook is ze bang van andere katten, want ze woonde eerst in bij andere mensen met katten en die moesten haar wegdoen omdat ze daar in huis plaste en eigenlijk in de kast woonde.

Toen ze bij mij kwam wonen was ik tijdelijk werkloos en dus hele dagen thuis. Ze plaste toen niet in huis en ze kwam wel eens bij me om geaaid te worden. Nu is ze veel alleen en ik zie gewoon dat ze niet gelukkig is. Wat kan ik doen, want ik vind dit zo zielig!

groetjes,
Mirjam
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

heb je er soms al aan gedacht om er een tweede kat bij te halen? ik weet niet of dat haalbaar is natuurlijk, want op een flat ben je beperkt in ruimte vaak, en aangezien jouw kat bang is van andere katten. maar een speelkameraadje erbij kan je poes misschien doen opfleuren. zo heeft ze ook altijd gezelschap. misschien weet iemand anders of dat te doen is als je een bange kat hebt? ik zou er een hele lieve kat bij zoeken, wie weet fleurt ze helemaal op!
verder kan ik je niet echt raad geven, dat plassen in huis kan inderdaad wijzen op stress, gezien haar achtergrond. maar echt een oplossing zie ik niet direct :s
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Weet je zeker dat ze niks lichamelijks heeft?
Als ze zich om een of andere reden niet lekker voelt zal ze ook weg kruipen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Of blaasontsteking? Toen mijn kat dat had, verstopte hij zich ook, waarschijnlijk omdat hij er pijn van had..
Ik zou haar inderdaad eerst eens lichamelijk laten onderzoeken. Sterkte!!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Mirjam M

Bericht door Mirjam M »

Ze is recentelijk helemaal lichamelijk onderzocht door mijn dierenarts (ook urine) en ze is helemaal gezond. Ook heeft ze slechte ervaringen met andere katten (die overigens heel lief waren), dus dat gaat ook niet lukken.

Ik dacht zelf aan anti-depressiva voor katten of homeopatische middeltjes. Heeft iemand daar ervaring mee bij depressieve katten?

Of moet ik toch aan hele andere dingen denken?

groetjes,
Mirjam
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik zou, zelfs als je er van overtuigd bent dat ze depressief is, toch nog naar de dierenarts gaan. Die weten normaal gezien ook wel wat ze met een depressieve kat moeten.

Zelf heb ik ook een kat gehad waarvan ik dacht dat hij depressief was, hij bleek vreselijk ziek te zijn :???:. Maar ik kende die kat nog niet zo goed, misschien daarom dat ik het niet zo goed kon inschatten :???:
Mirjam M

Bericht door Mirjam M »

Ik ga morgenochtend even met haar naar de dierenarts voor een check-up en om de situatie te bespreken en dan wil ik het gelijk met hem hebben over anti-depressiva en een eventueel speelkameraadje voor haar. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van zijn advies.

Ondertussen ben ik met een "charme-offensief" naar de poes toe begonnen en ik zie al een kleine verbetering: ze laat zich weer kort aaien én ze is zelfs weer even op schoot geweest! Ik vrees dus dat ze gewoon aandacht en gezelschap mist. Dus als jullie nog een uurtje overhebben om met een poesje te aaien? ;-)

groetjes,
Mirjam
Mirjam M

Bericht door Mirjam M »

Nog even een kleine enthousiaste update: ik heb mijn slaapkamerdeur nu dicht, zodat ze niet onder het bed kan verdwijnen en ik haal haar nu zo vaak mogelijk aan als ze rustig in de vensterbank ligt en ze is zelfs aan het snorren, jippie!!!!

Ik moet natuurlijk een wat permanentere oplossing zoeken, want ik kan haar natuurlijk niet de hele avond aaien, maar ik voel me gelukkig niet meer zo rot en schuldig als gisteren...

groetjes,
Mirjam
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Mirjam, heb je binnenkort misschien vakantie? Je zou dan eventueel een andere kat kunnen intrduceren. Ik doe zelf altijd de nieuwe kat in een bench zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen.
Hoe oud is je kat en wat is haar karakter? Wil je zelf eventueel een tweede kat erbij.

Wat je ook aan kunt denken is Bachremedie.. Dit werkt uitstekend bij dieren en is volkomen onschuldig.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Mirjam M

Bericht door Mirjam M »

Ik ben zelf dol op katten, dus ik wil er wel tien, maar mijn flatjes is klein en ik heb het nooit eerder geprobeerd vanwege de eerdere slechte ervaringen van mijn poes met andere katten. Denk je toch dat een nieuwe kat een goed idee is?

Ik heb helaas binnenkort geen vakantie, maar ik kan wel een paar daagjes vrij nemen als dat nodig is om de katten aan elkaar te laten wennen als ik besluit er eentje bij te nemen. Ook kan ik wel aan een bench komen.

Verder is mijn kat rustig en angstig, dus dan denk ik zelf aan een wat oudere kat die zelf ook rustig en wat terughoudend is. Denk jij dat dit past?

groetjes,
Mirjam
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het kan wel, maar je moet het wel echt willen en durven. Ze zullen misschien best even blazen en doen naar elkaar toe.

Een goed asiel weet welke katten ze in huis hebben en zal je hier waarschijnlijk prima bij kunnen helpen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Mirjam M

Bericht door Mirjam M »

Ik ben ondertussen naar de dierenarts geweest: de poes is gelukkig kerngezond, maar ze is zeer waarschijnlijk eenzaam en depressief, dus ik heb anti-depressivapilletjes meegekregen. Nu nog het juiste merk blikvoer vinden (mijn poes lukt het namelijk niet!) en dan kan ik met het kuurtje beginnen.

O ja, als de kuur aangeslagen is komt er een kat bij. Op aanraden van mijn dierenarts wordt dit een rustige oudere kater. Ik hoop dat alles lukt en dat ik jullie spoedig goed nieuws kan melden.

groetjes,
Mirjam

PS: ben nog steeds druk met mijn charme-offensief, pfffft wat vermoeiend om continu aandacht te geven ;-).
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Het zou ook de eerste tekenen van dementie/seniliteit kunnen betekenen. Met mijn inmiddels overleden kat heb ik dit meegemaakt. Toen hij 14/15 was raakte hij dement. Eerste tekenen waren hard miauwen en doelloos heen en weer lopen. Daarna kwam verlies van zinderlijkheid.

Cassie
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

heb je dat blikvoer nodig voor de pilletjes te geven? die kan je anders gewoon geven in iets gestopt wat ze heel lekker vindt. als je het onder het blikvoer mengt is de kans groot dat ze het niet opeet hoor. Katten hebben een zesde zintuig voor dat soort dingen ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Fijnmalen en daarna in blik doen wil ook wel eens helpen.

Cassie
Gesloten