Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door Eleonore »

Hallo allemaal,
Op dit moment krijgen onze katertjes RC maine coon kitten brokken naast elke avond carnibest.
Nu is het zo dat een van de katers al lange tijd last heeft van diarree. Ze hebben beiden niesziekte gehad en hiervoor een antibiotica spuit gehad. Het erge niezen is nu wel weg en ook de groene snottebellen zijn weg. Alleen af en toe nog wat viezigheid bij de neusjes.
Echter de diarree blijft dus. Onze dierenarts adviseerde om wat eerder op volwassenvoer over te gaan. De kater met de diarree groeit nogal hard en de theorie is dat zijn maag en darmen de groei moeilijk bijhouden. De kater weegt nu 5,5 kilo bij 6,5 maand. Dik is hij zeker niet. Volwassenvoer zou iets minder belastend zijn voor de darmen begreep ik.

Maar welk merk is nu geschikt voor onze katertjes? Ik heb de meeste topic over premium voer inmiddels wel gelezen maar omdat ik nog geen adviezen heb gezien voor maine coons stel ik mijn vraag toch maar even. Het zijn binnenkatten en beide drinken erg veel. Het zou fijn zijn als het een wat grotere brok is zodat ze wat te kauwen hebben.

Heeft iemand advies?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door Adriana »

heb nooit geweten dat er speciaal voer is voor maine coons, laat staan voor maine coon kittens.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide
naar de samenstelling gekeken en wat me opvalt is dat is er een hele batterij aan chemische toevoeging op de lijst staat.
bovendien staat het stofje dl-methionine vrij hoog. dat duidt erop dat de fabrikant bang is dat op dit voer blaasgruis wordt ontwikkeld, het zuurt dus onvoldoende aan, vandaar de methionine.
er zijn berichten dat het nierfalen kan veroorzaken.. maar ik vind het een veeg teken dat het al bij voorbaat wordt toegevoegd, terwijl je ook wat aan de samenstelling kunt doen.

als je een aantal van de voedingstopics hebt gelezen dan ben je tegengekomen dat iedere kat anders reageert op voer, kwestie van uitproberen.
k zou zeker overstappen naar volwassenvoer en je zou om te beginnen de Almo holistic kip kunnen proberen.
en je zou bij de Sanabelles en Happy Cat kunnen kijken, breed samengestelde voeders, relatief weinig chemische aanvulling, redelijke prijs en goeie kwaliteit.

je zult met proefzakjes in de weer moeten om te zien waar die diarree en wellicht stinkende ontlasting mee stopt en bovendien wat ze lekker vinden.. en dat moet iedereen met verteringsproblemen, er is niet zoiets als het beste voer voor die en die situatie..
ga zeker niet te hoog in de eiwitten zitten, dus zeker onder 35%.
Orijen bv lijkt me voor dit stel niet het juiste voer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door Eleonore »

Dankje voor je reactie. Ik weet dat het altijd even uitvinden is maar heb nu wel wat aanknopingspunten.
Welke voer heb je bekeken qua toevoegingen? Het mane coon kittenvoer of het manie coon volwassenvoer? Of zijn ze beide gewoon niet zo goed?

Waarom zou Orijen niet goed voor hen zijn? Teveel eiwitten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door Adriana »

volgens mij beide voeders en sommige fabrikanten zijn daar heel royaal mee, zeker ook bij de kwaliteitsvoeders...
ja, heel veel eiwitten in orijen en applaws en als je als last hebt van verteringsproblemen en diarree dan zeker rond 30 - 33% en gevogeltje/kip gaan zitten. neem aan dat er geen allergie-probleem speelt..

als je naar de ingredientenlijsten van een aantal kattenvoeders kijkt dan zie je een hele riedel aan chemische toevoegingen. en hoe langer die lijst is hoe minder soorten verschillende ingredienten, want wordt chemisch bijgeplust. en daarvan gaan bij mij de tenen krom.

voorbeeldje: je kunt in de samenstelling van je voer zorgen dat de zuurgraad van de urine van een kat die dat voer eet in orde is en geen kans op blaasgruis geeft.
je kunt er ook een smak dl-methionine bijdoen, dat is makkelijker en goedkoper. er zijn berichten dat methionine nierfalen kan veroorzaken/verergeren..
en zo is het met een hele riedel aan vits, mins en anders.. terwijl dat ook gewoon in natuurlijke vorm uit de ingredienten kan komen en dan kies ik altijd voor een voer van het laatste type.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door Eleonore »

Oke, dankje. Ik zal eens op zoek gaan naar een proefzakje van Almo.
Ik ben benieuwd wat dit voor ze zal doen. Ik zie dat dit voer ook een stuk goedkoper is dan RC.
De dierenarts heeft verder geen allergie geconstateerd dus ik ga er ook vanuit dat er geen allergie is.
De kater die op dit moment het hardste groeit slaapt alleen veel en is een stuk minder actief dan zijn broertje. Ik hoop voor hem dat hij straks in een iets rustigere periode komt. Nog even en we gaan alweer voor castratie.
paasnini

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door paasnini »

Ik heb hier twee zakken Almo staan die je zo van mij mag om te proberen.
Ik ben zeker ook fan van hoe minder toevoegingen, hoe beter. Helaas bestaat er nog geen graanvrije grote brok en dat is niet handig aangezien Maine Coon's (ik heb er 3, in de leeftijd tussen 8 maanden en 21 maanden) een vrij grote kaak hebben en kleine brokjes veelal zonder kauwen doorslikken.

Ook ik heb hier twee coon's gehad met af en aan dunne ontlasting, dit bleek een combi van parasieten en overgevoeligheid voor kip. En hoe heeft jouw dierenarts kunnen vaststellen dat er geen allergie is?

Laat even weten waar je ongeveer woont dan kunnen wij even kijken hoe wij de brokjes bij jou krijgen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je al eens geprobeert een aantal weken enkel carnibest en een aantal weken enkel brok te geven? Je moet elk wel minstens 2 weken vol houden om het resultaat te zien.
Het zou ook kunnen dat ze last hebben met de continue overgang tussen rauw en brok. Die hebben namelijk een verschillende zuurtegraad nodig waardoor de maag steeds moet aanpassen. Niet alle katten kunnen daarmee om.
Volgens mij kan de diarree ook daarvan komen.

Verder veronderstel ik dat een ontlastingsonderzoek al gedaan is? Om een medische oorzaak uit te sluiten? Anders zou ik dat allereerst al doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door Livewithlouis »

Ja helemaal eens met Valerie. Voor je compleet nieuwe merken gaat proberen, probeer eerst eens te achterhalen wat de oorzaak is.

..6,5 maand en 5,5 kg....my god Loetje is 5 jaar oud en weegt 4,5 kg en ik vind hem al een grote kater :D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door castratenkoor »

Hier ook Carnibest en brokken. Geen van de 8 heeft ooit diarree. Ik denk niet dat de oorzaak hem in die combi zit eerlijk gezegd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk voer voor maine coon katers van 6,5 maanden

Bericht door pearlsofpassion »

Sommige katten kunnen ertegen.
Maar het wordt vaak afgeraden en er zijn genoeg katten (en honden) gekend die er wel problemen mee krijgen. Ook genoeg die het zonder problemen combineren, het kan allebei.
Luis krijgt ook problemen als ik te bruusk wissel. Van wat buikpijn tot een maagonsteking.
Ik had nog wat brokken staan toen ik al barf gaf, en toen we een weekendje weg gingen heb ik dus een paar dagen brok gegeven. Omdat dat gemakkelijker was. Erna had Luis telkens de tweede dag barf maagklachten.
Dit zijn nu maagproblemen, maar er zijn ook verhalen van diarree.
Dus volgens mij kan het dat wel zijn.

Ik wil niet zeggen dat het slecht is om vers en brok te combineren, het kan ook goed gaan (zo hebben Kleintje en Cuzco ook geen problemen). En het is zeker beter dan gewoon enkel brok. Maar als je dat doet en je krijgt problemen, kan het wel daarvan zijn en is het niet slecht even te testen of het daar niet aan ligt.
Iedere kat is weer anders.
En het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel carnibest er gegeven wordt, in welke mate het werkelijk een afwisseling is tussen brok en vers, of dat het gewoon een kleine aanvulling is. Een beetje als extra, is niet hetzelfde effect al vb de helft van hun dagmaaltijd. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie