Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Bericht door Robijn »

Ik vroeg me af hoeveel een kat moeten drinken op een dag..
Robijntje krijgt 4x per week een half blikje Gourmet (paté; 85 gram) van mij, die ze met moeite opeet (vaak blijft er een restantje liggen, wat ik weg kan gooien).
Ze geeft niets om ander natvoer (ze vindt alleen de saus lekker, maar laat de balletjes of reepjes vlees liggen), niets om kattenmelk, niets om kattensnoepjes, niets om vers of gekookt vlees of vis..
Ze eet dus overwegend droogvoer.
Ze drinkt ongeveer 80 ml. water per dag. Is dat voldoende, of niet?
Alvast bedankt voor jullie reacties! :pdtalc:
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Bericht door pearlsofpassion »

Hoeveel droogvoer eet ze per dag?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Bericht door Robijn »

Ze eet nu Royal Canin Indoor 27, maar als deze brokken op zijn wil ik overstappen op Sanabelle Senior of Happy Cat Fit & Well Best Age 10+, omdat ze al 9 jaar is.
Ze eet niet veel, zo'n 55 a 60 gram per dag.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Bericht door Adriana »

hoeveel een kat moet drinken is afhankelijk van een hele riedel aan factoren!
eigenlijk zou je moeten proberen bij te houden hoeveel de kat in kwestie plast, want dat is het voornaamste: goed doorspoelen en voldoende verdund vocht/urine afvoeren.
droog/natvoer, bouw/gewicht van de kat, luchtvochtigheid in huis, verdamping van de kat.. je kunt eigenlijk geen standaard hoeveelheid aanhouden..
je kunt het aan de urine ruiken, urine die erg geconcentreerd is (dus te weinig drinken/spoelen) ruikt sterker dan normale urine.

afgelopen winter is het lange tijd heel erg droog geweest, alles knetterde en vonkte. toen werd er door de katzels ook erg veel verdampt en heb ik Enzo, die slecht drinkt, met spuitjedrinken bijgevoerd. nu doet hij weer zijn gewone normale grote plassen..
je kunt je brokjes heel klein beetje weken door ze in een laag bodempje water te zetten zodat ze beetje opzwellen. je kunt het natvoer ook een beetje aanlengen met wat water, dan krijgen ze ook wat meer vocht naar binnen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Bericht door pearlsofpassion »

Robijn schreef:Ze eet nu Royal Canin Indoor 27, maar als deze brokken op zijn wil ik overstappen op Sanabelle Senior of Happy Cat Fit & Well Best Age 10+, omdat ze al 9 jaar is.
Ze eet niet veel, zo'n 55 a 60 gram per dag.
Dan kom ik uit op minstens 75-80 ml water. Het mag nog wat meer zijn, maar minimum dit.
Een kat zal uit zichzelf zelden meer drinken dan absoluut noodzakelijk. Ze zijn eigenlijk niet gemaakt om te drinken maar om hun vocht uit hun voedsel te halen. Als ik het omreken naar vers vlees kom ik op zo'n 70ml uit, voor deze hoeveelheid voer. Aangezien daar nog wel iets bij kan, kom ik dus op 80ml minimum.
Het is dus zeker niet slecht dat je daar wat natvoer bij geeft om wat extra vocht binnen te brengen. Dat mag zelfs nog wat meer zijn, des te beter voor de urinewegen en nieren. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Bericht door Robijn »

Robijn plast goed (veel én flinke 'ballen' in het klontvormende grit), en haar urine ruikt niet sterk ofzo.
Laatst had ze 100 ml gedronken op 1 dag (maar ook meer gegeten toen). Ik had het voor een week bijgehouden, maar eigenlijk zou ik het voor een week of 6 of zo moeten bijhouden, voor een betrouwbare meting. En hoeveel water een kat per dag nodig heeft, zal inderdaad afhankelijk zijn van een hoop andere dingen, en per periode ook verschillen.
Maar..., als ik jullie zo reacties lees, heb ik het idee dat Robijn wel voldoende vocht binnenkrijgt.
Nog bedankt voor jullie reacties!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Bericht door pinguin »

Ik heb het me ook wel eens afgevraags hoeveel een kat per dag moet drinken? Omdat sproet een slechte drinker is doe ik 1 keer per dag z`n 60ml water bij zijn brokken. Ik vraag me af of dat dit met dit warme weer genoeg is. (sproet heeft gelukkig nog niet door dat die zijn brokken ook gewoon uit het water kan hengelen. in plaats daar van likt die eerst het water op en dan pas zijn brokken).
Ik heb verder geen zich op hoeveel sproet nu zelf nog drinkt er bij.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Hoeveel moet een kat drinken per dag?

Bericht door NadineDilara »

Ik heb er zelf ook niet echt zicht op hoeveel Dawn nou eigenlijk drinkt, omdat ik veel op school ben of aan het werk in de salon. Wel ga ik soms met haar zitten, en hou ik haar even goed in de gaten. Het valt me op dat ze het drinken uit haar drinkbakje niet zo interessant vind ofzo.. Ze vind het veel leuker als ik bijvoorbeeld een glas water pak en haar daaruit laat drinken, dan drink ze gelijk heel veel.. En haar kattenbak stinkt ook enorm terwijl ik elke dag de klonten er 2 keer uitschep en elke week de hele bak schoonmaak. Ook zit er per dag maar 1 grote klont urine in, of 2 kleintjes.. Is het tijd voor paniek?
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Plaats reactie