Geitenmelk

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Geitenmelk

Bericht door Glowy »

Ik hoorde dat een collega van mijn man hun kitten van 12 weken geitenmelk geeft.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ze zei dat dit heel goed voor kitten en katten is, dat er veel vitamine in zitten, en dat het lichtverteerbaar voor de drampjes is.
Moet je doen zei ze tegen mij.
Ik doe liever niets voor ik het aan de forumleden vraag.
Ze zei ook dat het goed werkt als een kat of kitten aan de diarree is.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: geitenmelk

Bericht door achtpuntzes »

euh...

ik heb even zitten googlen;

voor de mens is geitenmelk beter verteerbaar dan koemelk, dus gezonder.

de reden dat koemelk ongezond is voor katten is omdat er veel lactose inzit. lactose is heel slecht voor de kat.

en in geitenmelk zit evenveel lactose als koemelk, dus lijkt mij de volgende voorzichtige conclusie:

geitenmelk is dus net zo ongezond als koemelk voor katten en zeker voor kittens.

het lijkt er dus op dat de collega van je man denkt: geitenmelk is voor mensen erg gezond, gezonder nog dan koemelk, dus zal dat ook wel voor de kat gelden. maar er wordt helemaal voorbijgegaan aan het lactose verhaal. ik denk dat ze dus verkeerd bezig is.

misschien vergis ik me, en is lactose bij geitenmelk wel beter verteerbaar dan bij koemelk, maar ik denk het niet...

dus geef maar geen geitenmelk aan je kat. zeker als er een alternatief is in de vorm van speciale lactose-arme kattenmelk!
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Geitenmelk

Bericht door Glowy »

Geweldig dat je dit hebt gevonden via google, heel erg bedankt.
Ik vraag toch liever aan de kenners eer ik onze kitten iets aanbied.
Dank je wel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geitenmelk

Bericht door Adriana »

voorzover ik het goed begrepen heb zijn de eiwitvorm en de vetzuurvorm in geitenmelk moleculair anders dan in koemelk en dat schijnt vrijwel geen verteringsproblemen te geven in tegenstelling tot koemelk. en geitenmelk heeft een rijkere en bredere samenstelling dan koemelk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geitenmelk
ik heb nog maar heel kort geleden ontdekt - ik kan niet tegen kaas, niet van koe en eigenlijk ook niet van geit - dat ik wèl tegen schapenkaas kan..

katten kunnen indd verschrikkelijke stofwisselingsproblemen krijgen van koemelk en dat kan heel verscholen in voer en bv snoepjes zitten.
speciale kittenmelk en die van de da is altijd beter maar als je dat niet zo gauw in de buurt hebt, maar wel geitenmelk, via AH bijvoorbeeld, dan is de ervaring van een aantal forumleden dat dit een goeie vervanger is.
hoe het met schapenmelk zit, weet ik eigenlijk niet en het is moeilijk om schapenmelk te kopen als je geen schapen in de buurt hebt..

er zijn een aantal topics met ervaringen met katten/kittens en geitenmelk en gewoon ff zoeken via de zoekfunctie rechtsboven
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... geitenmelk
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 sep 2011 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Geitenmelk

Bericht door achtpuntzes »

hoho :)

ik ben geen kenner, he... gewoon beetje ingelezen over het verschil tussen koemelk en geitenmelk... :)

ik ken wel verhalen over mensen die hun kitten vergiftigde met heel veel koemelk. in sommige gevallen heeft dat geleid tot de dood van het kitten.

nu lees ik dus van adriana hierboven dat geitenmelk wel degelijk minder slecht is dan koemelk, en dat forumleden er goede ervaring mee hebben, en dat het eventueel een acceptabele vervanging is met kattenmek. dus begin ik zelf dan ook weer te twijfelen...

maar hoe zit het dan met die lactose? toch verschillende keren gelezen dat in geitenmelk evenveel lactose zit als koemelk? en lactose is toch de boosdoener in koemelk?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geitenmelk

Bericht door Adriana »

k heb er ook niet in doorgeleerd hoor..
lees even http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose
het heeft denk ik te maken met de vorm waarin de lactose voorkomt en wat ik wel weet is dat bij de vertering van koemelk-lactose een enzym nodig is om dat af te breken. dat hebben mensen wèl als baby maar de meeste mensen verliezen dat vrij snel..
zeker als je niet gewend bent om melk te (blijven) drinken.

wat me altijd wel heeft verbaasd is dat er in heel erg veel kittenvoer, zowel van de da als via ds zuivelprodukten = koemelk zit. dat staat dan ook gewoon bij de ingrediëntenlijsten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Geitenmelk

Bericht door achtpuntzes »

oke, ik ben om...

verschillende dierenartsen promoten geitenmelk voor katten, en raden het zelfs aan voor kittens van wie de moeder geen melk meer geeft.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Geitenmelk

Bericht door Glowy »

Bedankt voor al het zoekwerk.
Dus als ik het goed begrijp heeft de collega van mijn man gelijk met de geitenmelk???
Of heb ik het verkeerd begrepen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Geitenmelk

Bericht door pearlsofpassion »

Kittens kunnen net als mensen wel lactose verteren maar verliezen dat vermogen op een bepaalde leeftijd. Ook in kattenmoedermelk zit (net als alle melken) lactose.
Vanaf een bepaalde leeftijd kunnen de meeste katten geen lactose meer verteren, zoals dat normaal gebeurt bij alle zoogdieren, de mens is daarop een eigen gekweekte uitzondering.

Of geitenmelk beter is dan koemelk ivm de andere zaken waar zo'n kitten wel darmproblemen van krijgt, weet ik niet, maar ik betwijfel het. Ik weet echter niet waarop de aanbevelingen die hier voorbijkomen gebaseerd zijn, dus laat ik het maar zo.
Ik zou het persoonlijk niet doen, tenzij er geen beter alternatief is.

Kattenmelk zou ik ook niet geven, want het blijft koemelk (waar kattendarmen slecht op reageren) en zelfs met minder lactose (voor de volwassen kat dan) blijft er iets van lactose in zitten waardoor het niet erg goed is.

Ik moet zeggen dat ik Kleintje vroeger ook wel eens voor de lekker wat melk gaf (vb na een pilletje) en ze daar geen diarree van kreeg... maar ik doe het toch ook maar niet nu ik weet dat er ook andere stoffen in koemelk niet goed zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Geitenmelk

Bericht door Glowy »

Ik heb voor mezelf al bedacht dat ik het niet ga geven.
Op dit moment geef ik Armani kattenmelk met een beetje water er door heen, hij is morgen precies één week van zijn moeder af.
Ik hoop dat de collega van mijn man het goed heeft.
Ze heeft 4 katten en ze zijn nooit ziek geweest zegt ze.
Ik heb het aan de dierenarts van ons gevraagd en zij had er nog niets over gehoord .
Ze wil het wel voor me gaan uitzoeken.
Onze dierenarts zei wel dat katten eigenlijk geen melk nodig hebben, nu Armani pas 10 weekjes is, kon ik er nog even mee doorgaan.
Maar wel steeds meer water er doorheen tot hij straks alleen water drinkt.
Hij drinkt nu ook wel water, maar zijn voorkeur gaat toch uit naar de kattenmelk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geitenmelk

Bericht door Adriana »

Glowy schreef:Bedankt voor al het zoekwerk.
Dus als ik het goed begrijp heeft de collega van mijn man gelijk met de geitenmelk???
Of heb ik het verkeerd begrepen.
ja!! die collega heeft gelijk en de forumleden die het aan hun kittens geven ook. en de dierenartsen die het aanbevelen ook.

tuurlijk kun je speciale kittenmelk (blijven) geven, dat is er speciaal voor gemaakt. maar als je dat niet hebt of het wordt niet goed verdragen, dan is geitenmelk een goed alternatief, waarover ik tot dusver niet de klachten ben tegengekomen, die je bij koemelk ziet (bv diarree)

als je de Wikipedia uitleg hierboven doorleest, dan zie je wat de verschillen tussen koemelk en geitenmelk zijn, geitenmelk is veel beter verteerbaar en is gezonder, omdat er veel meer vitamines en mineralen enzo inzitten.
en de ervaring leert dat als kittens extra voeding nodig hebben of moeten worden bijgevoerd omdat de moederpoes niet voldoende of helemaal geen melk geeft, geitenmelk een uitstekende vervanger is.
op het Forum waarvan hier de naam wordt geblokkeerd schrijven veel mensen, die katten fokken en daar zie ik alleen maar positieve berichten over geitenmelk.

natuurlijk moet je het als je het gaat geven in het begin goed in de gaten houden en kijken of de ontlasting goed blijft maar de berichten zijn ook dat het goed is voor de darmflora en betere ontlasting geeft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Geitenmelk

Bericht door Glowy »

Dank je voor alle moeite.
Ze zei dat tegen mij dat dit de beste melk is voor kitten en katten.
Hebben we er toch weer iets bijgeleerd.
Ik gaf Glowy als kitten, kattenmelk , maar daarna heb ik haar nooit meer iets van kattenmelk gegeven.
Ik heb eerder ook nooit van iemand iets gehoord over geitenmelk
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Geitenmelk

Bericht door Mimosa »

Ik geef mijn katten ook wel een geitenmelk als ik voor mezelf een flesje openmaak, daar hebben ze geen last van.

Ik ken een paar fokkers die zweren bij geitenmelk voor het grootbrengen van kittens, omdat de normale vervangende kittenmelk (poeder) eigenlijk maar een heel kunstmatig bewerkt produkt is als je de ingrediëntenlijst bekijkt, zij geven liever een vrijwel onbewerkt product.

Farm food verkoopt ook een vervangende puppy/kitten melk op basis van volle geitenmelk, dat heb ik ook wel eens gebruikt om kittens mee bij te voeren.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Dizohra
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011 17:22

Re: Geitenmelk

Bericht door Dizohra »

Wij hebben eveneens de ervaring dat het geven van geitenmelk erg goed gaat bij kittens.
Enige "probleem" is, ze lusten het ..of niet ;-)
Wij hebben ook steeds KMR in blik in huis staan om kittens bij te geven als mama niet voldoet, nooit poedervorm omdat je zo moeilijk al de "klontertjes" eruit krijgt.Zo'n klein prutske kan zich in zo'n klein korreltje verslikken en dit zou ik echt niet willen meemaken.
We hebben dan nog het geluk dat we hier een geitenboerderij in de buurt hebben, dus verser kan niet.En deze melk heeft nog NOOIT diaree gegeven hetgeen wij als ervaring hebben, toch wel gebeurd met zelfs de betere kunstmelk KMR.
Dus conclusie...een aanrader :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geitenmelk

Bericht door Adriana »

wat fijn dat je even gereageerd hebt en heel leerzaam voor iedereen, die ooit nog eens dat probleem heeft. ik kan me voorstellen dat er in gepasteuriseerde geitenmelk, of zelfs verse geitenmelk nog veel meer goeie stofjes zitten dan in da of ds kittenmelk.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie