Moeilijke eters

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Eén van onze 4 katten, Indy, is altijd al een moeilijke eter geweest en momenteel ook weer. Het gedetailleerde verhaal van een eerdere keer staat HIER. Nu wordt hij al mollig bij weinig RC droogbrokjes per dag en lijkt met erg weinig vooruit te kunnen. Hij is er al eens voor onderzocht en er is niets gevonden. Hij is wel erg snel afgeleid en hoeft dan al snel niet meer. Maar omdat we er 4 hebben, kunnen we het voer niet laten staan, dus geven we het in 4 voedingen per dag.

Een voorbeeld: Onze andere 3 katten krijgen ieder 36 gr. droogvoer en 42 gr. blikvoer per dag. Als Indy 40 gr. droogvoer per dag eet (hij eet alleen droogvoer), dan blijft hij op gewicht. Hij is niet erg groot van stuk en weegt nu 5,5 kg.

De laatste paar dagen eet hij minder dan 40 gr. en ik ben zeer benieuwd hoeveel jullie katten eigenlijk per dag eten en of er meer katten zijn met zo weinig eetlust en toch zulk gewicht en energie houden, want verder merk je niks aan hem: hij drinkt, speelt, is alert, ziet er goed uit, etc.

De vraag is dus: hoeveel gram droog/blikvoer eet jouw kat per dag en wat weegt hij/zij?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeilijke eters

Bericht door Ilone »

Betreft brokjes zitten alledrie de katten hier toch ook wel rond die 40 gram denk ik. Gok ik, want ik verdeel ongeveer 8o gram over 2 bakjes (waar alleen Pluis en Muka van mogen eten en Speedy het soms tóch lukt om van mee te snoepen) maar Muka eet daar over het algemeen meer van. Met haar moet ik eigenlijk een beetje uitkijken want sinds haar sterillisatie half mei is ze zo'n 900 gram bijgekomen...
's Avonds krijgen ze natvoer waar ze de ene keer meer van eten dan de andere. Ik zet gemiddeld een half kuipje, soms iets meer (weet niet hoeveel gram dat is, zal zo eens kijken).

Pluis eet de laatste tijd wat minder, maar blijft op haar 5 kilootjes zitten.
Muka is dan 900 gram bijgekomen en weegt nu 3,5 kilo.
Speedy is sinds zijn dieetvoer (anderhalve maand nu?) toch ook zo'n 200 a 300 gram bijgekomen en weegt nu 4,4 kilo.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Moeilijke eters

Bericht door loek »

He Ronald

Het ligt denk ik ook aan welk voer....Die van mij wegen (wogen voor mijn vakantie..maar is denk ik ongeveer hetzelfde) 3,95 kilo en 4,05 kilo, kregen/ krijgen Hills indoor droegvoer 60 gram, en 25 gram natvoer (tot soepje geroerd met water). Verdeling: Ze krijgen 's ochtends ongeveer 25 gram droog, s'avonds 25 gram droog en en 25 gr. nat. En 's avonds laat nog een klein beetje droog (ong 10 gr)

Overigens is het bij mij net als bij Ilone, ze krijgen samen 120 gram etc. Dus weet niet zeker of de 1 meer eet dan de ander. Ik geef ze niet meer apart te eten namelijk...wat ik wel een tijdje heb gedaan.

Diesel (3,95 kilo) is een slanke kater, een stuk actiever dan Muis (4,05 kilo). Ik denk dat Diesel ook iets groter is dan Muis. Muis lijkt iniedergeval een heel klein beetje aan de dikke kant. Tenminste dik is een groot woord oke. Maar die kilo meer die ze heeft lijkt in verhouding wel 3 kilo meer.

In het pension waar ze twee weken hebben gezeten kregen ze non stop droogvoer: royal canin. Ik dacht dus ook dat ik twee vetgemeste katten thuis zou krijgen. Dat viel heel erg mee, niet aangekomen zo op het oog. Ik dacht, nou daar ga ik thuis mee door met dit 'constant brokjes beschikbaar plan'. Dat heb ik ongeveer 3 dagen volgehouden, ze aten het dubbele tot het driedubbele van wat ze normaal aten! Lijkt me niet dat dit op termijn goed zal gaan.....Dus ik ben weer begonnen met 3 keer daags voeren maar wel net wat meer dan dat ik deed. (sinds een paar dagen dus, dus resultaat op langere termijn nog niet bekend)

Ze krijgen nu 75 gram droog.....en nog steeds 25 gram nat.

Ik denk misschien dat het net is als bij mensen, sommige mensen kunnen heel veel eten en komen niets aan en sommige mensen worden al dik van een glas water...toch?

Maar het is dus niet zo dat Indy minder beweegd dat de rest?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Moeilijke eters

Bericht door loek »

Huh, ga dit topic toch eens in de gaten houden....lijkt erop dat ik mijn katten aardig veel geef...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Moeilijke eters

Bericht door Dafpoetser »

He Roland,

Ik weeg het nooit vooraf, geef gewoon een bakje vol...en dat gaat op...er staat hier nooit 24/7 voer....

's ochtends een bakje brokjes, en 's avond een natje....en dan is het weer morgen.

Ik denk dat het inderdaad met "aanleg" te maken heeft.
Tommie eet lekker, is een lekkere castraat, (snoept af en toe) en weegt 6 kilo.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

loek schreef:Maar het is dus niet zo dat Indy minder beweegd dat de rest?
Nee, hij is net zo energiek als de rest en speelt en ze rennen achter elkaar aan. Vandaag heeft ie 30 gr. RC droogvoer gegeten, wat eigenlijk dus weer te weinig is aangezien hij normaal gesproken 40-50 gr. eet.

Als ik het zo lees, dan eten jullie katten alvast veel meer dan indy ;-)

Ik heb, ter illustratie, net even snel van alle 4 een fotootje gemaakt. Zo zie je dat Indy eigenlijk qua gewicht niet voor de anderen onderdoet.

Storm, bijna 7 kg, grote kat
Afbeelding

Indy, 5,5 kg
Afbeelding

Neo, bijna 6 kg
Afbeelding

Onyx, bijna 5,6 kg
Afbeelding

Gr.
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeilijke eters

Bericht door Ilone »

Nou, gisteren even op de kleine blikjes van Gourmet gekeken die ik normaal geheel aan 1 kat gaf :-P is 85 gram haha. Kuipje zit volgens mij iets meer in, dat deel ik wel altijd. Heb nu de 85 grams blikjes ook gedeeld, en aangelengd met wat water, en alles gaat op. Normaal bleef er wat liggen. En aangezien ik met Muka moet uitkijken, kan ik dat best wel doen, blikjes halveren haha. 3 1/2 kilo is wel niet zwaar, maar ze is maar klein ;) Mensen vragen me vaak of het nog een kitten is ;)

Mijn katten zijn trouwens nog even levendig als normaal, behalve Speedy...die is de laatste tijd wat minder..
Is het bij Indy niet gewoon dat hij een hoge aanleg heeft? Sommige mensen komen ook al een kilo bij bij alleen maar het zien of ruiken van een gebakje ;) Of een trage spijsvertering? Trage schildklier? Laatste lijkt me niet aangezien hij door de DA was nagekeken trouwens...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moeilijke eters

Bericht door Cari »

Ik denk dat het weinig zin heeft om te kijken hoeveel gram ieders kat eet. Dat zegt niet zoveel en bovendien zijn de meeste katten te dik. Als Indy wel blijft eten (al is het weinig) dan zal hij niet zomaar een leververvetting krijgen. Het zijn vooral te dikke katten die snel een risico lopen. Ik zou af en toe de soort brokjes afwisselen en me niet teveel zorgen maken, zolang hij gewoon 'zichzelf' is. Bij grote ongerustheid het bloed laten testen en er verder, denk ik, zo weinig mogelijk aandacht aan geven. Hij is tenslotte altijd een slechte eter geweest ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Moeilijke eters

Bericht door ayla »

die van mij kregen eerst p.p 50 gram droge brokjes en 's avonds allebei rond de 50 gram natvoer. Aangezien Felix een paar weken terug zijn natvoer begon te weigeren zijn wij overgegaan op enkel droogvoer geven. Zij krijgen nu in de ochtend een bakje vol droogvoer, waar zij de hele dag mee doen. OP=OP en dat beginnen ze langzaamaan door te krijgen. eenmaal per week krijgen ze minder brokjes en 's avonds wat verse kip.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Moeilijke eters

Bericht door Flo_o »

Hier ook 50 gram brokjes (verdeeld over 2 of 3 keer per dag) en 's avonds 50 gram natvoer. Maar wat Lynn betreft wil ze wel de hele dag door eten :lol: Haar gewicht schommelt tussen de 4 en 4,5 kg.

@ Ayla: Hoe lang duurde het voordat ze doorhadden dat ze daar de hele dag mee moeten doen? Ik wil dat met Lynn eigenlijk ook doen, maar ze eet te snel en dan is het al gelijk op :icon_shifty:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijke eters

Bericht door Admin »

Cari schreef:Ik denk dat het weinig zin heeft om te kijken hoeveel gram ieders kat eet.
Je hebt gelijk als het alleen gaat om het eetpatroon van Indy, maar door het eetpatroon van ieders kat hier te zetten, krijg je in het algemeen een idee van de hoeveelheid voer dat door katten geconsumeerd wordt. Misschien worden mensen die te veel voeren zich dan ook meer bewust van wat hun/een kat eigenlijk nodig heeft. Daarmee misschien onder/overgwicht voorkomend.
Ik heb er dan een moeilijke eter tussenzitten, maar ik heb er ook een alleseter tussenzitten (Neo) ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Moeilijke eters

Bericht door ayla »

Flo_o schreef:
@ Ayla: Hoe lang duurde het voordat ze doorhadden dat ze daar de hele dag mee moeten doen? Ik wil dat met Lynn eigenlijk ook doen, maar ze eet te snel en dan is het al gelijk op :icon_shifty:
"ruwe" schatting:
dag 1: alles binnen 3 uur op. waarna ze hoe zielig ze ook miauwden niets meer kregen.
dag 2: binnen 6 uur alles op.
dag 3: binnen 8 uur alles op.
dag 4: binnen 10 uur alles op.
dag 5: na 12 uur was er nog een beetje eten over :)

wij zijn nu ruim een week verder en ze bewaren steeds meer eten tot de avond. Ze zijn ook een stuk rustiger geworden rond etenstijd, staan niet meer zo te bedelen. Ik heb ook het idee dat zij hun energie meer verdelen over de dag en meer zin hebben in spelen.
ze gaan trouwens ook niet meer op stroopjacht!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moeilijke eters

Bericht door Cari »

Admin schreef: Misschien worden mensen die te veel voeren zich dan ook meer bewust van wat hun/een kat eigenlijk nodig heeft. Daarmee misschien onder/overgwicht voorkomend.
(Neo) ;-)
Het kan ook de andere kant op werken. De enige manier om te zien of je kat de juiste hoeveelheid eet, is je ogen open houden, zijn 'lijntje' in de gaten houden en kijken of hij zich goed voelt/beweegt. Net als bij mensen eten sommigen meer en anderen minder, blijven sommigen slank en zijn anderen wat molliger. Ik denk dat er een redelijke ruimte zit binnen het kader "juiste hoeveelheid voer".
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Moeilijke eters

Bericht door Kattenbella »

He Roland,

Ik heb je foto's gezien en de gewichten van de katten, lijkt me allemaal prima in orde. kennelijk heeft Indy minder nodig. Hou haar goed in de gaten, blijft ze minder eten verandert haar gedrag. Lijkt me allemaal mee te vallen als ik dit zo zie en hoor.

Hier krijgen ze allemaal eens per dag bakken en bakjes voor degenen die minder eten. ik hou dan in de gaten hoeveel ze eten en of ze eten. Sommige vooral oudere katten krijgen er nog wat nierdieet natvoer bij.
In het begin moesten ze erg wennen aan dit eetpatroon, maar ze zijn nu niet meer contstant aan het zeuren om eten en weten wanneer het krijgen, dan is ineens het huis vol katten ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Moeilijke eters

Bericht door Flo_o »

ayla schreef:Ze zijn ook een stuk rustiger geworden rond etenstijd, staan niet meer zo te bedelen.
Ah, dat is hier ook zo'n probleem :???: Regelmatig hangt ze met haar nagels in mijn broek en staat ze de hele dag te bedelen alsof ze nooit iets krijgt van ons :-(

Over een tijdje wil ik dit wel proberen..
Plaats reactie