Wat mag je je kat WEL geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Umimeis »

Ik had laatst een andere variant van maaltijdzakjes van whiskas, stukjes wortel en zalm, rundvlees met erwtjes ea, maar Flea vond het niet zo bijzonder.

Ik hou het maar bij af en toe zo'n maaltijdzakje met de visvarianten zonder groente (die lust hij wel) en daarnaast eet hij Hills brokken en af en toe rauwe of gekookte kip.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
kissxthatxrail
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:32
Locatie: Zevenbergen

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door kissxthatxrail »

ik las net dat je beter rauw vlees kan geven. Klopt dit echt? Ik geef mijn katten af en toe nog wel eens een gekookt stukje kip, maar dit kan ik dan beter rauw geven?
Ik ben een poes, ik weet van niks
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door pearlsofpassion »

Rauw is beter voor de tanden omdat ze er goed op kauwen en het vlees de tanden helemaal schoonwrijft.
En rauw vlees trekt de pH van de urine naar beneden zodat blaasgruis vermeden wordt.

Bovendien zitten er mineralen en vezels in die in gekookt voedsel natuurlijk weg zijn. Elk dier kan beter niet enkel gekookt voedsel eten (is ook weinig natuurlijks aan) want dan kom je tekort. En een kat eet nu eenmaal (weinig tot) geen fruit... (gras geven is ook aan te raden!)

In de natuurlijke situatie eet een kat alles rauw en dus kan je daar beter ook wat voor zorgen bij je huistijger. Ook wat ongekookte botjes voorzien is dus goed voor de mineralen en lekker bovendien, maar wel opletten met de hoeveelheid, want ligt soms nogal zwaar op de maag.

Als je vlees koopt dat geschikt is voor menselijke consumptie, moet je je geen zorgen maken over ziekten want dat wordt voldoende gecontroleerd. Wel nooit rauw varkensvlees geven aan een kat (kan een voor de kat dodelijk virus bevatten!). Gevogelte wordt erg goed verteerd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/searc ... mit=Zoeken
als je hier rechtsboven op Aujesky zoekt, dan krijg je alle info die al eerder daarover is uitgezocht. Nederland is Aujesky-vrij en àls je varkensvlees wilt voeren: dan goed gekookt. en anders gewoon even goegelen en je krijgt snel de juiste info ..

het best verteerbare vlees voor katten is gevogeltevlees en als tweede wat lamsvlees. de rest bevat zwaar verteerbare eiwitten en vrij veel fosfor, katten eten van nature geen koe etc. !
eidooier is prima, vis bestaat alleen uit eiwitten, dan zou ik kiezen voor vette vis zoals sardine (zonder zout) of makreel.

we hebben tig voedingstopics met tal van tips en uitleg en ideeën
een veel te hoog eiwitgehalte (dus veel vlees of vis of brokjes > 30% eiwit) in voer en 100% doodgekookt spul voeren is op den duur niet goed, katten zijn muizen-eters en het eiwitgehalte van muis is niet zo hoog hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door marline91 »

hallo

is een gekookt ei ook goed voor katten?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Adriana »

ja, dat is heel goed voor katten. doe het heel zacht gekookt en in het begin missch beetje opgeleukt met wat vitakraft oid voor de smaak.
natuurlijk niet een heel ei want dat is veel te veel maar voor gezonde katten is eiwit en eigeel erg goed voedsel.
nierkatten mogen alleen wat van een zachtgekookte dooier en zeker geen eiwit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het gewoon rauw geven. Niet gekookt. Dat is een stuk gezonder en verteert gemakkelijker. Gekookte eidooier durft nogal op de maag liggen.
Dat eten ze meestal ook minder graag.

Als je zowel het eiwit als de eidooier geeft, moet je je geen zorgen maken over het hele biotineverhaal (rauw eiwit breekt biotine af, maar in de dooier zit dan weer veeel meer zodat ze uiteindelijk toch met meer biotine uitkomen).

Rauw ei zit vol waardevolle vetten en eiwitten, ideaal eten voor een kat.
Scharrel of bio-eitjes zijn dan ook nog eens goed om de omega 3 aan te rijken.
Ik zou er echter niet in overdrijven. Dus niet dagelijks een ei. Dat is niet echt nodig.
Ik geef het 1 keer in de week.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Adriana »

als-ie het lust dan is rauw altijd beter,
maar ik ken maar weinig katten die graag een rauw ei eten... maar je kunt het altijd proberen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie