Kattenmelk & Kittenbrokken

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Miekjuh87 »

Ik heb een paar vragen.

Ik heb bij Pets Place een gratis kittenbox gekregen en zit een zak voer in die heet 'Pro plan kitten delicate' mijn kitten van 4 weken die mag 30-40 gr en die van 9 weken mag 40-90 gr hebben, hoe kant ik zoiets verdelen. Omdat de één niet zoveel mag hebben dan de andere! De kittens eten uit elkaar bakjes dus ik weet niet hoeveel ze dan eten. Ik doe nu ook een beetje water erbij in en dat word opgenomen in het brokjes.

Hoeveel kittenmelk mag een kitten van 4 en 9 weken hebben? Ik geef ze af en toe een beetje, maar ze drinken het alle 2 op in één bakje. Ik weet niet of ik elke keer bij moet vullen of?
Kan iemand mij hierbij helpen! Die van 9 weken die kan ook wel water drinken, maar dat doet ie niet zoveel terwel die dat wel kan. Moet ik anders de kitten van 4 weken apart op aanrecht zetten om haar wat kittenmelk te geven en dat die van 9 weken alleen maar water krijgt? Wat kan ik het beste doen!

Kennen jullie nog wat goedkopere merken van kittenbrokken?
Laatst gewijzigd door Miekjuh87 op 12 jun 2008 15:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Sandra W »

Je kunt ze nu nog beter een paar weken gescheiden eten geven, dus uit aparte bakjes en een flink stuk uit elkaar of in aparte ruimtes. Zo weet je zeker dat die van 4 weken genoeg eten binnen krijgt en niet wordt weggeduwd door de oudere. Ook heeft de jongste nog kittenmelk nodig, dus dat kun je ook beter even apart geven.

Verder is het handig om het jongste kittentje iedere dag even te wegen en de gewichten op te schrijven. Het maakt niet zo veel uit hoeveel het katje nu weegt, maar wel dat er iedere dag iets bij komt. Je kunt hier een keukenweegschaal voor gebruiken.

Kijk in de supermarkt, de bouwmarkt of bij de dierenwinkel maar even naar de verschillende merken kittenvoedsel, er is ook genoeg van de goedkopere merken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Lotte »

Ik wil nog wel even toevoegen dat de dure brokken vaak goedkoper in gebruik zijn.
De aanschaf is vaak duurder, maar per dag kost het vaak minder omdat ze minder hoeven te eten om alles binnen te krijgen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Miekjuh87 »

Sandra W schreef:Je kunt ze nu nog beter een paar weken gescheiden eten geven, dus uit aparte bakjes en een flink stuk uit elkaar of in aparte ruimtes. Zo weet je zeker dat die van 4 weken genoeg eten binnen krijgt en niet wordt weggeduwd door de oudere. Ook heeft de jongste nog kittenmelk nodig, dus dat kun je ook beter even apart geven.

Verder is het handig om het jongste kittentje iedere dag even te wegen en de gewichten op te schrijven. Het maakt niet zo veel uit hoeveel het katje nu weegt, maar wel dat er iedere dag iets bij komt. Je kunt hier een keukenweegschaal voor gebruiken.

Kijk in de supermarkt, de bouwmarkt of bij de dierenwinkel maar even naar de verschillende merken kittenvoedsel, er is ook genoeg van de goedkopere merken.

groeten,
Sandra
Het probleem is ze eten niet hele tijd door ze laten ook wel beetje staan!
Hoe moet ik dit dan oplossen?
Lotte schreef:Ik wil nog wel even toevoegen dat de dure brokken vaak goedkoper in gebruik zijn.
De aanschaf is vaak duurder, maar per dag kost het vaak minder omdat ze minder hoeven te eten om alles binnen te krijgen.
Bedankt voor de tip! :grin:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Sandra W »

Als je de tijd hebt kun je er bij blijven om te zien of ze allebei genoeg hebben gegeten en dan de bakjes weghalen en ze zo 4 à 5 keer per dag te eten geven en anders kun je ze tijdens etenstijd even apart doen en daarna de bakjes weghalen. Maar als je jongste katje genoeg te eten krijgt en de oudste er niet moddervet van wordt kun je ook gewoon niet zo heel veel geven en de rest gewoon laten staan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Miekjuh87 »

Ik wil jullie even slecht nieuws brengen!

De 2 kittens heb ik besloten om terug te doen naar de eigenaar.
Gisteren naar dierenarts geweest en ze hebben alle 2 waarschijndelijk niesziekte (niet 100% zeker) ik was er vandaag zo kapot van alleen maar huilen, huilen nog eens huilen.

Toen heb ik besloten om ze alle 2 terug doen.
Ook omdat de kleinste nog moedermelk nodig was!

Ik heb er nu nog erg moeilijk mee en moet nog steeds huilen als ik er aan denk!
Vooral straks als ik thuis kom geen kittens meer thuis zijn, want mijn broer en mijn moeder hebben de kittens bij mijn huis opgehaald want ik kon het niet aan.

Ik wil sowieso volgende week nog geen nieuwe kat weer.
Ik ben wel rond aan het kijken bij asielen, naar iets oudere kat iedere geval rondt de 1 jaar mag ook wel iets ouder zijn. Die helemaal gezond is.
Gebruikersavatar
peetie72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:18
Contacteer:

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door peetie72 »

Waarom zijn ze terug naar de eigenaar dan, niesziekte is over het algemeen goed te behandelen.
Ik snap het niet helemaal...
Blikopener van Kees, Kinky en Koetje.
Lieve Koos*, we missen je!
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Miekjuh87 »

peetie72 schreef:Waarom zijn ze terug naar de eigenaar dan, niesziekte is over het algemeen goed te behandelen.
Ik snap het niet helemaal...
Het kan terug komen, maar het kan ook voor altijd zijn, dat is nog niet zeker!
Als het voor altijd is dan word hij ingeslapen, zij de dierenarts, die risico wil ik niet nemen.
Ik kan niet afwachten of het zou kunnen gebeuren of neit. Ik ga me daar heel druk om maken etc. En nu ook met mijn oma niet goed gaat die word dinsdag geopereerd aan haar Aorta die op knappen staat en word mij allemaal te veel!
Gebruikersavatar
peetie72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:18
Contacteer:

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door peetie72 »

Miekjuh87 schreef: Het kan terug komen, maar het kan ook voor altijd zijn, dat is nog niet zeker!
Als het voor altijd is dan word hij ingeslapen, zij de dierenarts, die risico wil ik niet nemen.
Ik kan niet afwachten of het zou kunnen gebeuren of neit. Ik ga me daar heel druk om maken etc. En nu ook met mijn oma niet goed gaat die word dinsdag geopereerd aan haar Aorta die op knappen staat en word mij allemaal te veel!
Oh wat rot van je oma!
Ik snap dat het even te veel voor je wordt.
Toch hoop ik dat de eigenaren er alles aan zullen doen om de niesziekte te genezen. Niesziekte komt vrij veel voor bij kittens, en is meestal goed te genezen.
Zeker als je er op tijd bij bent.

Groetjes, Petra
Blikopener van Kees, Kinky en Koetje.
Lieve Koos*, we missen je!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door jobey »

wat sneu allemaal voor je. Dan maar lekker rustig aan doen, en wacht dan eerst maar even met een kat. Na de vakantie stikt het vaak wel van de kittens. En asiel is natuurlijk altijd een goede en veilige keus
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door sandy »

Onze jongste en mn zus dr oudste zijn bijna dood gegaan aan niesziekte als kitten.
Mop is bijna 15 en Jes is nu 3 en ze zijn de gezondheid zelve, dus dat zegt helemaal niks.
And i'm sorry ik kan ongeacht wat er anders aan de hand is jouw beslissing niet begrijpen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Miekjuh87 »

jobey schreef:wat sneu allemaal voor je. Dan maar lekker rustig aan doen, en wacht dan eerst maar even met een kat. Na de vakantie stikt het vaak wel van de kittens. En asiel is natuurlijk altijd een goede en veilige keus
Ik wil nu wel eetje rondt de 1 jaar, die al zindelijk is en alles mee is gebeurt. Als goed is gebeurt dat allemaal al in de dieren asiel! Hopelijk krijgt ik net zo mooie kant als wat ik paar uur geleden had. Ik heb er al 1 op het oog die ik heb gezien in het asiel.

Dat is deze poes, daar hadden ze meeste informatie over en kwam ook beetje overheen wat wel bij mij past. http://www.dierenasiels.com/specskat.cfm?id=155967 maar kan ook zij dat ik ergens anders nog iets anders vind.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Sandra W »

Ik snap hier ook niets van, niesziekte is namelijk heel gewoon bij kittens en heel goed te behandelen. Ik ben bebnieuwd wat de oude eigenaar met ze gaat doen, maar ik vrees dat ik het wel kan raden.... Misschien ben je iets te onvoorbereid in dit avontuur gestapt, maar toch begrijp ik niet dat je er niet alles aan doet om deze kleintjes er bovenop te helpen.

groeten,
sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Shaz »

Miekjuh87 schreef: Het kan terug komen, maar het kan ook voor altijd zijn, dat is nog niet zeker!
Als het voor altijd is dan word hij ingeslapen, zij de dierenarts, die risico wil ik niet nemen.
Sorry, maar wat een onzin! Ik heb drie kittens gehad die achteraf niesziekte bleken te hebben. Helaas is dit inderdaad een chronische nies geworden, maar dat is absoluut geen reden om ze in te laten slapen. Doen we toch ook niet met mensen die verkouden zijn? Chronische nies heeft namelijk dezelfde symptomen. Als de katten een verminderde weerstand hebben krijgen ze weer een snotneus en beginnen ze te niesen. Inmiddels heb ik een heel goed homeopatisch middel gevonden waarmee ze er zo weer bovenop zijn. Inslapen is dus absoluut niet nodig. Het kost in het begin wel veel tijd, geduld en liefde maar dat heb ik graag voor mijn katten over gehad.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Kattenmelk & Kittenbrokken

Bericht door Muizenis »

:pdtadr: Zal ik me inhouden of zal ik je mijn ongezouten mening geven... Ik las net je stukje en ben eerst maar even achter de PC vandaan gegaan. Ben nu iets rustiger! Eigenlijk ben ik een beetje verbijsterd! :shock: Is een kat een jo-jo? Een wegwerpartikel? Niesziekte is zéér goed te behandelen!
De 2 kittens heb ik besloten om terug te doen naar de eigenaar.
Gisteren naar dierenarts geweest en ze hebben alle 2 waarschijndelijk niesziekte (niet 100% zeker)
Waarschijnlijk... je weet het dus niet eens ZEKER!!!
Toen heb ik besloten om ze alle 2 terug doen.
Ook omdat de kleinste nog moedermelk nodig was!
Kittens krijgen juist via de moedermelk de eerste tijd bescherming... waar komt die jongste vandaan? Ook terug naar de vorige eigenaar? DIE DUS EEN VEEL TE JONG KATJE HEEFT WEGGEDAAN!!! Breng beide beestjes naar het dichtsbijzijnde asiel... die hebben doorgaans een geweldige kittenopvang! Bovendien kan het hun niet zo heel veel schelen dat een kat EVENTUEEL niesziekte heeft omdat ze domweg van katten HOUDEN en omdat ze WETEN dat het goed behandelbaar is!!! Ik krijg heel sterk het vermoeden dat het meer een financiële achtergrond heeft dan dat je het "allemaal niet aankan ivm met je oma".. Alle dieren, groot en klein, hebben verzorging nodig. Dat KOST geld. Heb je dat er niet voor over of kun je het niet missen... BEGIN DAN NOOIT AAN EEN HUISDIER... ZELFS GEEN HAMSTER!!!

Pauline :pdtmad3:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gesloten