Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door Adriana »

nee, ik probeer zo veel mogelijk Enzo apart te laten eten (ook via de voerautomaat s nachts) en Almo brokjes. ben ooit zo gemeen geweest Mo een paar Almo's te geven met wat peper erop en sindsdien loopt hij walgend weg als hij Almo ruikt.
Yarrah eten ze samen, dus daar geen probleem en als Mo het grootste deel daarvan bij Enzo van zijn grote schotel af eet, maakt mij dat niet uit.
Mo krijgt afgeteld speciaal brokjes en zijn medicijnen en sinds Yarrah gaat het geweldig goed met hem, volgende maand bloedonderzoek om zeker te weten hoe zijn nierwaardes op dit moment zijn en of ik moet bijsturen.

maar over je eerste vraag: de voedselbehoefte en vertering van beide katten bij jou verschilt nogal en de enige manier om het goed te doen is wegen. en als Muis het minst eet en het dikste is, dan krijgt ze royaal genoeg binnen.
bij Diesel zou je zijn gedrag in de gaten kunnen houden want zoveel schrokken en slank blijven heeft toch ook wel iets met stofwisseling te maken. als Diesel op gewicht blijft en steeds meer gaat eten dan zou je je da een keer kunnen vragen of hij even aan zijn schildklier voelt. het is vooral een oude katten-kwaal maar ik kom omdat ik er door Enzo uitgebreid mee bezig ben) ook steeds meer jonkies tegen met ontregelde schildklier. - maar ik zie dat ze net een jaar zijn, dus dat kan dan nog niet, ... misschien neemt het overmatige eetgedrag in de loop van de tijd, als ie zich bij jou veiliger en rustiger voelt wel gewoon af.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door loek »

He Adriana

Had je berichtje even gemist. Bedankt weer voor het meedenken. Hoe doe je dat Enzo apart laten eten 's anchts?
Ik weeg het eten altijd af. Het is niet zo dat Diesel steeds meer gaat eten..want dat kan niet omdat hij dus afgepast eten krijgt. Wel eet hij uiteindelijk op dit moment meer omdat hij het eten wat Muis overlaat ook op gaat schransen. Maar Diesel is ook veel actievere kat dus blijft daardoor ook slanker (en heeft wat meer nodig?)

Op dit moment gaat het vrij goed met het apart eten. (ik doe alleen de 'avondmaaltijd apart) Muis heeft er echt veel sneller genoeg van. Vraag me alleen af of ze eigenlijk wat wil bewaren voor later of dat ze echt genoeg heeft...Ik laat Diesel zo lang 'mogelijk' (tot ik het zielig ga vinden...is ook misschien niet helemaal 'opvoedkundig correct') in het andere kamertje maar uiteindelijk eet hij toch nog wat van Muis op. Zit nog een beetje in dubio of ik het zo wel goed doe.
Als Muis echt nog honger heeft dan zou ze haar eten toch wel verdedigen??? Of niet?

Het is wel heel grappig om te zien hoe snel ze de nieuwe routine leren kennen. De eerste keer werd er nog wat verward heen en weer gerend (waar gaat ze nou weer heen met het eten!?). Nu zet ik eerst het bakje van Diesel neer in het aparte kamertje. Muis volgt me wel even daar naar toe maar gaat vervolgens meteen naar de de woonkamer waar zij haar eten krijgt. Diesel blijft op zijn plek in het kamertje. Ze weten het al precies! Grappig is dat!

Kun je zelf die schildklier ook voelen?

Enzo en Mo houden je ook flink bezig he, met hun gezondheid. Ik hoop dat het goed gaat!

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door Adriana »

hoihoi, katten verteren allemaal anders en hebben ook niet dezelfde behoefte, heb ik inmiddels geleerd. dat zal bij Muis en Diesel niet anders zijn. onze jongste rusjes (uit éen nest) doen het beide veel beter op voer met meer kh's dan Mo, vooral voer met rijst gaat erg goed. dus heb ik hier thuis bijgestuurd want Enzo werd erg wild van voer met voornamelijk dierlijk eiwit. en Zo en Mies hebben beide uitstekende gluco-waardes.
bij jou thuis gaat het stukken beter, missch dat Muis ook wel leert dat alles wat ze niet opeet wordt opgeruimd door Diesel.
als er eentje iets niet mag dan praat ik een tijdje daartegen, toon en het woord 'nee' zijn belangrijk en hier weten ze dat als ze dat overtreden dat vrouwtje ingrijpt. Zo is gezeggelijker dan Mo.

k weet niet of ze haar eten zou verdedigen, Enzo is een kop groter maar als Mo langskomt wanneer hij honger heeft en staat te eten, dan stopt hij onmiddellijk loopt weg en schiet in de stress. dus Mo krijgt dan een tijdje gedwongen schootzitten en Enzo weet dat ie door moet eten.
en vwb je vraag over 's nachts: Enzo slaapt het dichtst bij de voerautomaat en is het grootste deel van de nacht wakker. hij weet ongeveer wanneer die opengaat en is er als eerste bij maar smakt nog al hard.
ik doe er een hoeveelheid in waarvan ik inschat dat hij dat in een paar minuten kan opeten voordat Mo wakker wordt. Mo slaapt s nachts wel en vrij diep en hij slaapt bij mij in de slaapkamer en vaak hoort ie Enzo niet smakken. en er zit altijd voer in dat beide katten mogen eten.

ja, de afgelopen week en de weken ervoor was het schildklier-tijd en ik heb weer een heleboel bijgeleerd. en verder heb ik de opname in Lienden als heel erg stressvol ervaren, toch net zoiets als een beetje riskante operatie. gelukkig wordt het nu hoop ik heel erg lang heel erg saai..
ja, een vergrote schildklier kun je voelen, maar of onervaren personeeltjes dat kunnen en de juiste conclusie kunnen trekken, weet ik niet. ik heb het in ieder geval nog nooit geprobeerd want je moet vrij diep en tegen de luchtpijp aftasten. en als je het niet goed doet krijg je geheid ruzie met je huistijger.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door loek »

Hoi Adriana
Diesel en Muis komen ook uit 1 nest. Maar ze zijn echt heel anders (in alles).
missch dat Muis ook wel leert dat alles wat ze niet opeet wordt opgeruimd door Diesel.
Maar is dat dan juist niet zielig? Komt Muis dan niet tekort?

Oke ik zal maar niet beginnen aan 'schildklier voelen' haha klinkt eng.

Ik hoop voor jou ook dat je een hele 'saaie' tijd tegemoet gaat met je beestjes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door Adriana »

maar als ik het helemaal goed begrijp dan eet de dunste het meest en de dikste met kleine hapjes en vrij weinig. je zou bijna denken dat Diesel en Muis heel verschillende schildklierhormoonproduktie hebben, de dikste te traag en de dunste iets te veel.
maar dat is maar een grapje hoor!
hier is het voornamelijk stress bij Enzo en het ontbreken van een eetreflex.
en vwb je vraag: ik zet vaak Mo's eten bij Enzo neer, dan weet ik zeker dat Mo daar gretig van eet. Mo eet ook eten van Enzo en voor een deel is dat hetzelfde, muv brokjes. Enzo eet vooral s nachts en eerlijk gezegd nog zeker niet zo als ik graag zou willen. denk dat hij toch ook een behoorlijke stressklap heeft gehad van Lienden en dat we dat weer op moeten bouwen want hij kruipt mij te vaak/veel weg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door loek »

Ja klopt 'de dunne' eet snel..en als het effe kan veel....en andersom. Ik heb vandaag ook besloten om meneer Diesel de Dunne ;-) toch wat meer te geven en Muis wat minder. Ze heeft het echt nog lang niet op, en dan wil Diesel al heel graag aan haar eten beginnen. Volgens mij heeft Diesel echt gewoon wat meer nodig en Muis wat minder. Het voelt alleen een beetje oneerlijk...maar dat slaat eigenlijk nergens op als je bedenkt dat iedere kat dus gewoon andere energiebehoeftes heeft.

Wat balen dat Enzo niet zo goed eet, en verder ook een beetje van de waps is gezien het wegkruipen. Het zal vast wel weer bijtrekken als hij weet dat hij gewoon weer veilig op zijn plekkie mag blijven. Maar kan me voorstellen dat het niet fijn is als je beestje anders is dan anders.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door Adriana »

nee, je hebt het gevoel dat je zo vreselijk aan zo'n beest moet sjorren, terwijl het ook missch wel een kwestie van tijd en rust kan zijn.
verder ga ik hem wat lichte nierfaalmedicatie geven want ik vermoed dat hij missch wel zo slecht eet omdat zijn nieren door het ontbreken van de opgejaagde schildkldiermodus nu ineens toch slechter functioneren en hij missch wel misselijk is daarvan. en als ie er goed op reageert dan ligt het dus voor een deel daaraan. een soort omgekeerde diagnose, want ik zit nog steeds op nierwaardes van Lienden te wachten.
ik zou me wat hoeveelheden betreft niet schuldig voelen, eerder lijkt mij als je een dier laat hongeren. en van de hoeveelheden op de verpakking heb ik me nog nooit wat aangetrokken, bij ons is de weegschaal de maat.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door loek »

Ben bij de da geweest (voor inentingen). Muis heeft inderdaad een beetje een hangbuik, en haar vet gaat ook erg op die plek zitten. Maar dit was wel normaal bij vrouwtjes. Ze woog net iets meer dan 4 kg. en Diesel net wat minder dan 4 kg. Dus opzich allemaal wel keurig. Ze zijn weer goedgekeurd dus.

Hoe is het met Enzo? Ik las ergens dat hij het iniedergeval wel kan vinden met de da! Wat grappig!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door Adriana »

gelukkig heb je de apk's van Diesel en Muis weer voor een jaar geregeld, hihi.
kun je er inmiddels mee leven dat ze heel verschillende verbranding hebben en ongelijke hoeveelheden eten?

Enzo is al twee weken thuis en morgen mag ik zijn stralende plasklonten en ontlasting afvoeren.
dat loopt in ruim 2 weken aardig op dus joepie!
ja, de slijmbal was gelijk goeie maatjes daar. groot gelijk en gelukkig is hij niet eenkennig!
het is nu een kwestie van geduld en bijkomen en aankomen en ik moet daar een periode van 3 - 6 maanden voor uittrekken. hij slaapt erg veel en gelukkig naast me op een stoel op een lekkere fleece en kruipt niet meer weg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door loek »

Gelukkig gaat het wat beter met Enzo. Waarom kun je nou zijn klonten e.d. pas afvoeren? Moest je het bewaren. (of begrijp ik iets heel erg verkeerd..)

Wel super leuk dat hij zo'n goed maatjes werd met da. Hart van da ook gestolen natuurlijk. Heel goed, heel goed :-)

Hier begin ik opzich te wennen aan mijn 'nieuwe manier van eten geven' en de katten ook. Maar ik kan er nog niet echt wijs uit. De laatste dagen begint Muis weer eten te 'jatten' bij Diesel als dat van haar op is (en ze is dus ineenkeer veel sneller klaar met eten!). Ze krijgt iets minder dan Diesel maar dan ook echt iets, soms vergeet ik het zelfs en kwak ieder bakje hetzelfde. Dus ze heeft ineenkeer een grotere eetlust ofzo....Helemaal kloppend is het dus nog niet. Dacht ik dat ik wist hoe het zat...niet dus.
Ach ja het gaat verder prima, we rommelen wel wat aan ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door pearlsofpassion »

Hey loek,
ik heb dit topic nu eens helemaal doorgelezen, en zal mijn gedacht eens geven. Ik weet niet of je er iets mee bent.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat Muis minder nodig heeft dan Diesel. Ik vind er dan ook geen probleem in dat ze een andere hoeveelheid krijgen. Zeker als Diesel, meer zou willen eten, nog steeds erg slank is en veel actiever is dan Muis zou dat logisch zijn. Ik Diesel ook niet iets groter dan Muis? Katers zijn toch gemiddeld iets groter dan kattinnen, dus als ze uit dezelfde nest komen zit die kans er toch in. Als dat zo is, zou hij eigenlijk meer moeten wegen dan zij (of zij minder :-))
Ons katertje hier eet ook veeel meer dan de kattin (ik verschiet telkens weer hoe snel deze klaar is) maar is ook iets dikker, nog niet té dik. Hij heeft ook gewoon meer eetlust. Ik geef ook 3 maal op een dag en geef in beide bakjes even veel, en weet dan gewoon dat Cuzco (kater) de overschot van Kleintje (kattin) ook erna nog opeet. Ik geef gewoon zoveel als ik vind dat ze samen mogen krijgen, Kleintje kan zoveel als ze wil eten, Cuzco hou ik dus in het oog. Maar aangezien Kleintje gewoon op haar gemak eet tot ze genoeg heeft, en Cuzco wacht tot zij weg is, is er geen probleem. Kleintje moet dan maar leren dat ze moet eten als er te eten valt en dat ze niet de kans krijgt om terug te komen, en ik heb daar geen problemen mee. Ze vraagt zelden al voor de volgende beurt om eten, en schrokt ook niet. Maar als dat wel is, is apart eten geven dus een goed idee (daar was je al uit he :-)) Ik zou Diesel dan gewoon in de kamer apart laten tot Muis genoeg gegeten heeft en het laat liggen, en hem dan de rest laten opeten. Maar ik zou dan wel proberen inschatten hoeveel Muis wil eten, en haar niet méér geven (aangezien ze toch al dikker is) en Diesel al wat meer geven in de andere kamer. Als Muis echt wel mooi op gewicht is, moet je je geen zorgen maken dat ze minder eet dan Diesel, als ze rustiger is, is dit ook normaal en elk dier is anders.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik nu je vorige bericht goed gelezen heb, gaat Muis nu Diesel zijn eten opeten en omgekeerd. En je geeft zowel nat als droog tegelijk? Zou het dan niet kunnen dat het gewoon is dat ze weten dat het voer van hun voorkeur (nat of droog) in de andere kamer te vinden is en daarom ruilen? Zou het dan niet helpen om ze beide op een bepaald moment maar 1 soort te geven zodat omwisselen geen zin heeft? Of beide hun voorkeur laten eten (snap wel als je daar niet voor bent).
Ik zou vooral die gewichten van de katten (in vergelijking met hun grootte natuurlijk) in het oog houden en daaruit afleiden hoeveel elk moet hebben. En ik denk ook wel dat je er bij Muis van uit mag gaan dat als ze stopt met eten, ze eigenlijk genoeg heeft. Ze kan het mss moeilijk verdragen dat Diesel dan haar eten opeet en zal daarom nog eens gaan eten, maar heeft eigenlijk genoeg, terwijl Diesel niet, daarom dat ze iets dikker staat. Zo raakt ze natuurlijk gewend van zich altijd vol te proppen.
Kattinnen hebben inderdaad iets meer aanleg om een klein hangbuikje te ontwikkelen, maar hier bij ons is het eigenlijk alleen maar een beetje vel en niet echt vet. Ik weet niet hoe het bij anderen is.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door loek »

Hoi Valerie

Ik lees je berichtjes nu pas. Bedankt voor je reactie!

Ik weet niet of Diesel groter is, ik denk wel een beetje. Hij is wat slanker waardoor hij langer ljkt, maar of hij dat ook echt is. Het scheelt iniedergeval niet heel veel. Maar ik denk wel dat Muis wat minder zou kunnen wegen en/of Diesel wat meer.

Muis is de laatste tijd toch ook van eerst het natvoer. Zij vind de droge brokjes alleen ook heel lekker, dus eet af en toe tussendoor ook wat brokjes. Diesel eet echt eerst het natvoer op, en gaat dan het liefste bij Muis kijken hoeveel natvoer zij heeft, en gaat uiteindelijk 'dan maar aan de droge brokjes beginnen'. Ik wil Diesel niet veel meer natvoer geven (of zelf alleen maar) want daar zitten praktisch geen voedingstoffen in die ze nodig hebben, het is voornamelijk water met een lekker smaakje.

Wel geef ik Diesel iets meer dan Muis. Het patroon is nu ongeveer zo. Diesel eet natvoer op, en Muis heeft het dan ondertussen ook op of bijna op (omdat ze minder krijgt is dit zo ondanks het langzamere eten). Dan komt Diesel kijken bij Muis, en eet het evt. restje natvoer van Muis op (Muis vind dit prima) vervolgens gaat hij aan de brokjes van Muis eten. (terwijl hij zelf nog en volle bak heeft in de andere kamer) en dan zet ik hem terug in de andere kamer. Meestal vind hij dit prima. Soms komt hij toch nog even kijken bij Muis of ze niet ondertussen stiekem van mij een nieuwe portie natvoer heeft gekregen ;-)

Dus ik heb een soort middenweg gevonden, niet heel strikt gescheiden maar er moet overdreven worden, en constant eten van de ander jatten.

Maar zoals ik zei, het wisseld nog af en toe want een paar dagen geleden was Muis weer sneller klaar met eten en ging dan bij Diesel jatten. Ik ben iniedergeval wel tevreden over het algemeen. Ik heb het idee dat Diesel ook wat rustiger aan het worden is als het om eten gaat. Misschien wordt hij sowieso wat rustiger ?

Ik blijf wel een beetje opletten op het gewicht van Muis. Want veel aankomen zou niet goed zijn denk ik.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie