de juiste kam of borstel Turkse van

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
bennno
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2012 18:01

de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door bennno »

Hallo wie kan mij advies geven voor kamen van mijn turkse van,welke type kam of borstel kan ik het beste gebruiken
Love cats
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2012 11:32

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door Love cats »

nou ik denk dat ze de zachte borstel met haartjes fijner vinden want dat is zacht en een beetje statiest dus dan komen meestal alleen de losse haren er uit en een harde borstel met allemaal van die spijkertjes vinden de katten denk ik minder fijn die is ook dacht ik een stuk minder statiest en soms komen daar de vaste haren ook uit dat is dus wat minder fijn.
Gebruikersavatar
Thoompie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2012 04:35

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door Thoompie »

Ben het met love cats eens, Van die rubberen borstels zouden het wel goed kunnen doen denk ik.
Tommie ( 11,5 jaar )
Spike ( 8 jaar )
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door Leonie89 »

die van mij houden juist van die met de spijkertjes en die zachte doet ze niet zo veel..
de borstels met varkenshaar (de zachte borstels) zijn vooral bedoeld voor katten met korte haren.
ik gebruik op mijn noorse boskat en birmaan:
- de furminator
- de slickerborstel
- een borstel met pinnetjes (voorzichtig)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door pearlsofpassion »

Ik gebruik een combinatie van een rubberborstel (zoom groom) en de furmaster.
Een rubberborstel is zeker een aanrader, je krijgt daarmee alle haren die vernieuwd moeten worden, los. Maar misschien niet gemakkelijk mee en af de kat. Daartoe moet je dan iets hebben met dunne spleten dat de haren er gewoon uit kamt.
Enkel in de rui de furmaster of furminator gebruiken om de ondervacht te verwijderen (hebben turken ondervacht? :eeh:) Een keertje goed door kammen tot er niets meer uit komt en dan kunnen ze er weer even tegen. Zo werkt het hier toch, maar ik heb kortharige katten.
Er zijn mensen die de ervaring hebben van kale plekken door de furminator, dus dat wel even in het oog houden. Ik kam echter met lange halen, helemaal van vooraan tot achteraan met die borstel.
Met de rubberborstel maak ik eerst rondjes om daarna ook met lange halen de haren eruit te borstelen. Erna dus met een kam nog de achtergebleven losse haren eruit kammen. De ene vacht is de andere niet. Ik heb een kat bij wie de haren mooi allemaal mee komen met de rubberborstel en een andere waar de haren me om het hoofd stuiven. Tis een beetje uitproberen. Maar ik vind het een zeer handige borstel en hij is zacht voor de vacht, zal deze niet beschadigen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door Sifra »

@Pearlsofpassion: Ik heb ook een zoom groom, maar gebruik hem zelden en zeker niet in de verharingsperiode. Ik heb het idee dat ik er alleen maar bovenvacht mee uithaal.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door pearlsofpassion »

Ah nee, ik niet.
Maar ik merk wel dat je even door moet doen. De eerste paar wrijven komt er enkel bovenvacht mee, erna ook ondervacht. Maar hij werkt inderdaad wel het beste bij mijn kat met het minste ondervacht. Bij de anderen gaat de ondervacht nogal stuiven.
Voor de ondervacht te verwijderen is de furminator wel de beste, vandaar dat ik deze twee borstels combineer.
De zoom groom gebruik ik dan vooral om het haarverlies vb op dekentjes of als je hen aait, tegen te gaan. Dat wordt daardoor toch beduidend verminderd.

Maar als ik het goed heb, heeft een Turkse Van niet zoveel ondervacht en is het vooral de bovenvacht die verwijderd moet worden. TS kan daar vast wel meer over vertellen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door Sifra »

Volgens de kattengidsen die ik bezit heeft de Turkse Van geen ondervacht en kan met een zachte borstel of grove kam bijgehouden worden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
VeraKeisey
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2012 09:43
Contacteer:

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door VeraKeisey »

Często używam de furminator.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door castratenkoor »

Geen furminator voor een Turkse Van kat, je krijgt er in mum van tijd kale plekken van.

Voor zover dit vage bericht hierboven serieus te nemen is........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
tyson
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2012 12:26

Re: de juiste kam of borstel Turkse van

Bericht door tyson »

Afbeeldingen in een topic worden omgezet naar kleine aanklikbare plaatjes die full-screen te bekijken zijn:
Plaats reactie